کد خبر: 67944
A

میرلوحی: آقای کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت/ در میان اصلاح‌طلبان حرفی از تحریم انتخابات نیست

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت ما منتظر کسی نیستیم، این حرف خیلی غیرمنتظره بود.

میرلوحی: آقای کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت/ در میان اصلاح‌طلبان حرفی از تحریم انتخابات نیست

به گزارش دیده بان ایران، این روزها در اردوگاه اصلاحات، بحث رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات مجلس بیش از همیشه داغ است و اصلاح‌طلبان روی تعامل با شورای نگهبان تاکید دارند. اما صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که گفته بود فرش قرمز برای اصلاح طلبان پهن نخواهیم کرد با واکنش محمود میرلوحی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مواجه شد. میرلوحی گفت که این حرف کدخدایی خیلی غیرمنتظره بود و او آب پاکی را روی دست اصلاح طلبان ریخت. 

میرلوحی درباره انتقاد برخی اطلاح طلبان به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت که همه اصلاح‌طلبان و حتی کسانی که به این شورا انتقاد دارند در جلسات این شورا شرکت می‌کنند. 

میرلوحی درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم نیز می‌گوید «رای دادن آقای خاتمی در انتخابات مجلس هشتم آنهم در دماوند، یک نقطه عطف تاریخی است و دیگر کسی از اصلاح طلبان بحث تحریم را مطرح نمی‌کند. ممکن است کسی بگوید که من نمی‌آیم یا رای نمی‌دهم اما نامش را نباید تحریم گذاشت. در فضای اصلاح طلبی و شورای عالی و نمایندگان رسمی اصلاح طلبی حرفی از تحریم نیست».

این عضو شورای سیاستگذاری هم‌چنین درباره عملکرد فراکسیون امید و شورای شهر هم می‌گوید برای بررسی و آسیب شناسی عملکرد اصلاح‌طلبان مجلس و شورای شهر کارگروه‌های تشکیل شده است. 

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با محمود میرلوحی را در ادامه می‌خوانید: 

*******

*آقای میرلوحی! وضعیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طبان به چه صورت است؟ بعضی اصلاح‌طلبان انتقادهایی به این شورا و عملکرد آقای عارف دارند و می‌گویند این شورا باید کنار گذاشته شود و یک ساز و کار جدیدی روی کار بیاید.

این هم یک نظر است، اما هیئت رئیسه شورای عالی انتخابی است، همه رای دادند و آقای عارف رئیس فعلی شورای عالی سیاستگذاری و آقای موسوی لاری نائب رئیس هستند. در حال حاضر کارگروه‌های شورا شکل گرفته‌اند و راهبردها و سیاستگذاری‌ها پیگیری می‌شود.

منتقدان شورای عالی سیاستگذاری هم در جلسات شرکت می‌کنند

*یعنی حتی کسانی که منتقد شورای سیاستگذاری هستند در جلسات شرکت می‌کنند؟

بله می آیند. این انتقادها از قبل هم بوده است. چند حزب هم هستند و دیدگاه‌های خاصی دارند یا می‌آیند و نقد می‌کنند یا اینکه با فاصله در جلسات حاضر می‌شوند. خود همان دوستان منتقد ساختار را پذیرفته‌اند.

شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، پیشنهاد شورای هماهنگی بود. برای شکل‌گیری هر دوره جدید،‌ جلسه می‌گذارند و بحث می‌شود از جمله همین دوره که افراد حاضر به صورت جمعی اعلام کردند که عضو شورای عالی هستند. حال ممکن است فردی بیشتر علاقه داشته باشد و فردی هم کمتر حضور داشته باشد، اما در کل حضور دارند.

*یعنی تا به امروز نقدها موجب جدایی از شورای عالی سیاستگذاری نشده است؟

نه! جدا نشده‌اند. عرض کردم همان افراد در شورای هماهنگی حاضر می‌شوند. شورای هماهنگی هم تکیه گاه اصلی شورای عالی سیاستگذاری است.

* تصمیمات خاصی در شورای سیاستگذاری درباره انتخابات مجلس آینده گرفته شده است؟

 الان در مرحله شکل‌گیری ساختار است و کارگروه سیاسی مشغول برنامه‌ریزی و کارهای مقدماتی است. در دوره‌های قبل اولین اقدام تعیین راهبردها بود و به روال ادوار گذاشته کارها در حال انجام است. در حال حاضر هم رابطین استان‌ها انتخاب می‌شوند.

پارلمان اصلاحات تا انتخابات مجلس پیگیری نمی شود

*پارلمان اصلاحات به جایی نرسید؟

این پیشنهاد شورای هماهنگی بود و به کمیته سیاسی ماموریتی دادند و اخیرا هم تصمیم این شد که تا انتخابات این موضوع خیلی پیگیری نشود.

*یعنی فقط تا انتخابات کنار گذاشته شد؟

کمیته سیاسی که مامور بود آمد و گفت فعلا تا انتخابات این موضوع قابل پیگیری نیست.

شرایط برای شکل گیری پارلمان اصلاحات فراهم نیست

*به نظر شما پارلمان اصلاحات، ساختاری بهتر از شورای عالی سیاستگذاری است؟

نکته این است باید ببینیم ما از کجا به شورای سیاستگذاری رسیدیم. باید از این شورا چند قدم جلوتر بیاییم، بنا نیست که به عقب بازگردیم. ما شورای هماهنگی را داشتیم اما راهبرد فراگیری و انسجام اصلاحات در دستور کار قرار گرفت. این فراگیری از شورای هماهنگی گسترده‌تر شد و شخصیت‌های حقیقی را هم در برگرفت. در شورای عالی سعی شد تا علاوه بر اعضای شورای هماهنگی مجموعه اصلاح طلبان را زیر یک چتر فراگیر جمع کنند و بر این اساس انسجامی شکل گرفت و تصمیمات قوی در سال‌های ۹۴ و ۹۶ گرفته شد، از جمله این تصمیمات ساماندهی استان‌ها و دادن اختیار به آنها بود. به استان‌ها اعلام شد که هر فردی را انتخاب و معرفی کنند به عنوان کاندیدا پذیرفته می‌شود و این اتفاق هم افتاد. تصمیم تفویض اختیار به مناطق، تصمیم مهمی بود که اجرایی شد. مجلس دهم و فراکسیون امید محصول این تصمیمات بود.

در انتخابات ۹۶ در کلانشهرها تقریبا اصلاح طلبان موفق شدند و انتخابات ریاست جمهوری هم با انتخاب آقای روحانی نشان دادیم که شورای هماهنگی موفق عمل کرده است. بنابراین بحث فراگیری و انسجام عملی شد.

برخی می گویند شورایعالی سیاستگذاری تبدیل به یک حزب شود

در حال حاضر برخی از دوستان می‌گویند که می‌خواهند از این اقدامات هم فراتر بروند، یعنی شورای عالی سیاستگذاری کم کم تبدیل به یک حزب با ویژگی‌های حزبی شود، به نحوی که همه اصلاح طلبان به صورت سلسله مراتبی بتوانند از شهرها، استان‌ها و ... بالا بیایند و بعد هم یک مجمع و کنگره مرکزی را شکل دهند. اما واقعیت این است که مجموعه عوامل امکان چنین کاری را نمی‌دهد. امروز همه جایگاه آقای خاتمی را در جریان اصلاحات می‌دانند اما زمانی که به ایشان اجازه حضور در مراسمی را نمی‌دهند، مگر می‌توانند در کنگره حزب شرکت کنند. این واقعیت‌هایی است که دوستان به این موارد توجه ندارند.

شورای هماهنگی اصلاح طلبان ویژگی فراگیری را نداشت

اگر افرادی خواهان بازگشت به دوران قبل از شورای عالی هستند، باید گفت که شورای هماهنگی ویژگی فراگیری را نداشت و تنها بخشی از اصلاح طلبان را پوشش می‌داد و شخصیت‌های حقیقی در شورای هماهنگی نبودند. البته ناگفته نماند که تعدادی از شخصیت‌های حقیقی در همین مدت در استان‌ها و شهرستان‌ها به سمت احزاب رفتند که این دستاور خوبی است و شاید بتوان آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای عالی یاد کرد. به نظر می‌آید که مجموعه شرایط به نحوی نیست که ما بتوانیم به سمت پارلمان اصلاحات برویم.

* پس شما می‌گویید پارلمان اصلاحات ناکارآمد خواهد بود؟

بله، اگر هم تشکیل شود چه چیزی می‌خواهد ایجاد شود و چه کار می‌خواهد بکند؟ بنده عرض کردم در شورای هماهنگی فراگیری و انسجام به عنوان هدف و برنامه مشخص شد، در حال حاضر سئوال این است که با عبور از شورای عالی می‌خواهند فراگیرتر شود؟ چطور می‌شود فراگیرتر بشود؟ فراگیرتر یعنی اصلاح طلبان طی یک سلسله مراتبی در شهرستان و استان انتخاب و عضو شوند. ایجاد پارلمان یک سری اصول مانند عضویت و حضور افراد دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما در حال حاضر امکان اجرایی شدن آنها وجود ندارد. عرض کردم مگر آقای خاتمی می‌تواند به عنوان محور جریان اصلاحات در سمت دبیرکل پارلمان اصلاحات انتخاب شود و فعالیت کند؟ این واقعیت‌هایی است که باید بپذریم.

*آقای میرلوحی! همان طور که گفتید اصلاح طلبان در انتخابات موفق بودند، اما بعد از انتخابات، ‌انتقادات بسیاری به عملکرد اصلاح طلبان در شورای شهر و مجلس دهم مطرح شد و نارضایتی از نحوه عملکرد نمایندگان وجود دارد. شورای عالی سیاستگذاری در حال حاضر برای این موضوع هم راهکاری دارد که در انتخابات آتی شورای شهر و مجلس این اتفاق تکرار نشود؟ آیا برای نظارت بر عملکرد بعد از انتخابات برنامه‌ای دارید؟

شورای عالی سیاستگذاری کارهایی را در این زمینه شروع کرده است. بعد از انتخابات تعدادی از دوستانی که الان نقد دارند،‌ آمدند و گفتند که کار شورای عالی را منحل کنید، اما بعد معلوم شد که باید این شورا ادامه پیدا کند. یک کاگروهی در شورای عالی به نام کارگروه راهبردها تشکیل شد، که آقای دکتر معین مسئول آن شدند اما به درستی شکل نگرفت. برای این کارگروه وظایفی مانند آینده اصلاحات تعیین شده بود اما خب به دلایلی این کارها عملی نشد.

*دلیلش چه بود؟ چرا شکل نگرفت؟

یک ارزیابی کردیم و اصلا یک کارگروه تشکیل و در ۱۰ سرفصل اشکال‌ها را بررسی کرد. در سال ۹۶ نیز بنا شد پایشی صورت بگیرد و همایشی هم در تهران برای منتخبان شورا گذاشتیم اما خب فراز و فرودهایی در حوزه سیاست است. به هر حال نقدهای درونی و برونی به فراکسیون امید و هم شورای عالی وارد هست از جمله اینکه بعد از انتخاب رخوتی در بعضی از بخش‌ها ایجاد شده است. ۶۰ نفر عملا از نردبان لیست امید بالا رفتند و در انتخابات پیروز شدند.در شوراها که وضع‌مان بهتر از این می‌توانست باشد اما آنجا هم این اشکلات رفع نشد. بر این اساس شورای عالی آمد و یک کارگروه پایش را تشکیل داد و شروع هم کرد.

*چه کسی مسئول کارگروه پایش است؟

آقای مرتضی مبلغ مسئول هستند. گرچه دیگر برای مجلس دیر شده است، اما امیدواریم این کارگروه احیا شود.

همین که شورای عالی سیاستگذاری سرپا مانده جای شکرش باقی است

*برای انتخابات مجلس آینده این کارگروه به کار خود ادامه می‌دهد؟

بله. بالاخره که باید این کار را انجام دهیم. بحث‌های داخلی و خارجی هست و تا این بحث‌ها با هم در یک راستا قرار بگیرند، زمان می‌برد. شما ببینید که جریان رقیب ما در همین حد هم نتوانست جمع شود. جمنا چه شد؟ این مشکلی است که ما در فضای سیاسی داخل کشور داریم. تا زمانی که احزاب در کشور ما فصلی و در زمان انتخابات فعال می‌شوند ما این مشکلات را داریم. همین که شورای عالی تا به حال سرپا مانده است جای شکرش باقی است اما باید به سمت احزاب حرکت کنیم و اصلاحات جدی صورت بگیرد.

در میان اصلاح طلبان حرفی از تحریم انتخابات نیست

*فکر می‌کنید در مورد انتخابات چه تصمیمی از جانب اصلاح طلبان گرفته شود؟ در حال حاضر طیف گسترده‌ای از اظهانظرها مطرح است، برخی از تحریم انتخابات سخن می‌گویند...

نه،‌ تحریم انتخابات مطرح نیست.

*افرادی مانند آقای حجاریان ایده مشارکت مشروط را مطرح کرده‌اند. یک عده‌ای هم ائتلاف را پیگیری می‌کنند و برخی هم می‌گویند این بار نوبت اصلاح طلبان خالصی است که با حضورشان مانع وقوع اتفاقاتی مانند فراکسیون امید شوند. شما فکر می‌کنید اصلاح طلبان به کدام سمت می‌روند؟

شرکت آقای خاتمی در انتخابات در دماوند، یک عطف تاریخی است و دیگر کسی از اصلاح طلبان بحث تحریم را مطرح نمی‌کند. ممکن است کسی بگوید که من نمی‌آیم یا رای نمی‌دهم اما نامش را نباید تحریم گذاشت. در فضای اصلاح طلبی و شورای عالی و نمایندگان رسمی اصلاح طلبی حرفی از تحریم نیست.

اینکه یک کاندیدا با ۶۰ هزار رای به مجلس برود یک مصیبت است

*بین دو گزینه دیگر چه انتخابی صورت می‌گیرد؟ حضور بی قید و شرط یا مشروط؟

منظور از حضور مشروط این نیست که هر چه ما می‌گوییم بلکه جریان اصلاح طلب می‌گوید من لولای جریان حاکمیت و مردم هستم اگر اصلاحات این نقش را از دست بدهد،‌ دیگر چه معنایی پیدا می‌کند؟ اصلاح طلبی می‌گوید من همیشه بین مردم ایستاده‌ام و می‌خواهم مردم به انتخابات بیایند. مردم بیایند یعنی چه؟ در حال حاضر این جمله در ادبیات سیاسی ما به این معناست که بالای ۵۰ درصد مردم واجد شرایط در انتخابات شرکت کنند و مانند دوره دوم شوراها که مردم نیامدند نشود که افراد با ۶۰ هزار رای در انتخابات پیروز شدند. این یک مصیبت است و نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیفتد.

*و فکر می کنید چطور مردم را باید پای صندوق‌های رای آورد؟

مردم با حرف به صحنه نمی‌آیند. مردم می‌گویند باید رای ما اثر داشته باشد و در تصمیماتی که گرفته می‌شود نظر ما اثر داشته باشد. در حال حاضر ما در دوران بعد از دی ۹۶ و مرداد ۹۷ قرار داریم و این حوادث رو شده است و افرادی که می‌گفتند همه چیز خوب است و همه با ما هستند،‌ شرایط را دیده‌اند. برای آوردن مردم به صحنه آیا می‌توان به حرف‌های اصولگراها تکیه کرد؟ من اینگونه فکر نمی‌کنم.

دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا سبد رای دارند، اما بعد از ۲۰ تا ۳۰ درصد شرکت کنندگان کسانی هستند که همین الان هم می‌گویند برای چه باید در انتخابات شرکت کنیم؟ تعامل با این افراد زبان خودش را دارد.

شرکت مشروط در انتخابات یعنی اینکه ما می‌گوییم باشد، اگر مردم گفتند که همه چیز خوب است،‌ باشد اما اگر گفتند که نمی‌آییم باید چه کنیم؟ به نظر من عملکرد اصلاح طلبان قابل دفاع است و به عنون مثال اگر گفتیم به خانم‌ها و جوانان احترام می‌گذاریم عملکردمان در شوراهای شهر سند است. همین الان در شورای شهر تفاوتی میان جوانان‌ها و افراد با تجربه نیست.

کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت

*برای پیاده کردن این ایده مشارکت مشروط شاید نیاز باشد که به نهادهای حاکمیتی و شورای نگهبان رایزنی‌هایی انجام شود. برنامه‌ای برای آن دارید؟

آقای کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت ما منتظر کسی نیستیم و نمی‌دانم چرا ایشان این حرف را زده‌اند. این حرف خیلی غیرمنتظره بود.

*خب شما برنامه‌ای برای رایزنی با شورای نگهبان دارید تا این مشکلات حل شود؟

کارگروه رایزنی شورای عالی سیاستگذاری که مسئولیت آن الان با آقای حاجی هست مسئول این کارها هستند. ما باید گفتگو کنیم و همه باهم باید کمک کنیم که شور انتخاباتی ایجاد شود و احساس شود رای مردم مهم و موثر است. به جای این گونه سخن گفتن‌ها مانند آقای کدخدایی که احساس استغنا کرده‌اند و گفته‌اند که برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم، ما حاضریم برای به میدان آمدن مردم دست آنها را ببوسیم، چراکه با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌های ترامپ، حضور مردم امنیت کشور را تضمین می‌کند. انتخابات در ایران فراتر از انتخابات یک رئیس‌جمهور و چند نماینده مجلس است./ خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر