کد خبر: 67966
A

سخنگوی وزارت کشور: مصوبه تشکیل شورایاری‌ها لازم‌الاجراست

سخنگوی وزارت کشور با بیان آنکه مصوبه تشکیل شورایاری‌ها لازم‌الاجرا است، گفت: هدف دولت از این مصوبه بالا بردن مشارکت مدنی بوده است.

سخنگوی وزارت کشور: مصوبه تشکیل شورایاری‌ها لازم‌الاجراست

به گزارش دیده بان ایران، سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که چرا در شهرهای دیگر به غیر از تهران انتخابات شورایاری ها برگزار نمی شود، بیان کرد: شورایاری‌ها به این دلیل در شهرهای دیگر تشکیل نشده، چون شورای شهر آنها در این خصوص مصوبه‌ای نداشته و دنبال این موضوع نبوده است.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره گفته های رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی برغیرقانونی بودن شورایاری ها، یادآور شد: این سازمان می تواند با مراجعه به دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال مصوبه لازم الاجرا بودن شورایاری ها اقدام کند.

 

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دوشنبه گذشته در نامه‌ای به روسای قوا، با بیان اینکه قانون اختیار برگزاری چنین انتخاباتی را به شورای شهر تهران نداده است، تاکید کرد: انتخابات عمومی، یک امر سیاسی است و باید از سوی قانون پیش‌بینی شده و شروط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و شیوه برگزاری انتخابات را نیز باید قانون تعیین کند اما در قانون انتخابات شوراها مصوب سال 1375 و اصلاحیه سال‌های بعد آن، انتخاباتی به نام «شورایاری» پیش‌بینی و در قانون تصریح نشده است.

 

سخنگوی وزارت کشور روز پنجشنبه در واکنش به مباحث مطرح شده درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران گفت: مصوبه دولت و شورای شهر در اجرای ماده 90 قانون شوراها به هیأت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیأت واقع نشده است. در ترکیب این هیأت نیز یک قاضی عالی رتبه منتخب رئیس قوه قضاییه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون، هم اکنون این مصوبه قطعی و لازم الاجرا شده است.

 

وی ادامه داد: تاکنون مصوبات مربوط به شورایاری‌ها در دیوان عدالت اداری ابطال نشده است لذا بر این اساس و نظر به اسناد لازم الاجرای فوق، وزارت کشور به لحاظ قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در حدود مصوبات هیات وزیران همکاری خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر