کد خبر: 68086
A
الجزیره بررسی کرد:

ایران، انگلیس و بحران نفتکش ها؛ باز هم میانجیگری، باز هم عمان

مایکل بینیون، نویسنده و روزنامه نگار، معتقد است که آمریکا در هر صورت از موضع گیری شدید بریتانیا علیه ایران، استفاده می کند. اما لندن قصد برخورد نظامی ندارد؛ از این رو، بحران نفت کش ها باید از راه دیپلماتیک حل شود.

ایران، انگلیس و بحران نفتکش ها؛ باز هم میانجیگری، باز هم عمان

به گزارش دیده بان ایران، الجزیره نوشت: مایکل بینیون، نویسنده و روزنامه نگار، معتقد است که آمریکا در هر صورت از موضع گیری شدید بریتانیا علیه ایران، استفاده می کند. اما لندن قصد برخورد نظامی ندارد؛ از این رو، بحران نفت کش ها باید از راه دیپلماتیک حل شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: بینیون علت توقیف نفت کش ایرانی را انتقال نفت به سمت سوریه ای می داند، که تحت تحریم اقتصادی اروپا قرار دارد. وی تاکید می کند که بریتانیا هرگز وارد جنگ بین آمریکا و ایران نخواهد شد.

بینیون از بریتانیا می خواهد از حضور خود در شورای امنیت برای باقی ماندن توافق هسته ای استفاده کند؛ چرا که ایران خود را تحت فشار می بیند و برای پاسخ دادن به فشارهای مذکور، راهی جز توقیف نفتکش ها ندارد.

بین جنگ و دیپلماسی

از سوی دیگر، عبدالله باعبود، متخصص مسائل خلیج فارس و خاورمیانه معتقد است که پادشاهی عمان به دنبال تامین امنیت منطقه و بویژه، تنگه هرمز است، تا به این شکل، عبور و مرور آسان نفتکش های دولتهای مختلف؛ تضمین شود؛ چرا که مسقط از در گرفتن جنگ منطقه ای نگران است.

وی تاکید می کند که آسیاب جنگ در منطقه خلیج فارس در حال چرخیدن است؛ از این رو، مسقط سیاست مذاکره را در پیش گرفته است و از روابط خود برای متوقف کردن تنش ها و تلاش برای تحکیم منطق عقل، بهره می گیرد؛ به این دلیل که منطقه به یک مذاکره فراگیر برای کنارگذاشتن درگیریها و تقویت امنیت و استقرار، نیاز دارد.

اما در مورد گزینه های ایران، باعبود بر این عقیده است که تهران دو گزینه مقابله نظامی یا راه حل دیپلماتیک را پیش روی خود دارد؛ به همین جهت، عمان تلاش می کند زمینه گفتگو را برای کاستن از تنشها، فراهم کند.

باعبود تاکید می کند که ایران تلاش می کند از محاصره اقتصادی خارج شود. در ادامه، وی راه حل نظامی را بعید می داند؛ چرا که دولتهای خلیج فارس بیش از همه تحت تاثیر این جنگ قرار می گیرند و آمریکا تمایلی به شعله ور شدن جنگ با ایران ندارد./ انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر