کد خبر: 68097
A

امام جمعه لواسان: وزارت اطلاعات حضور جدی‌تری در لواسان خواهد یافت

با وزارت اطلاعات صحبت داشتیم و قرار شد حضور جدی‌تری در لواسان و کلاً شمیرانات داشته باشند تا بتوانند از نزدیک مسائل لواسان را رصد کنند. ان شاء الله به‌زودی قولشان عملی خواهد شد و شاهد حضور تأثیرگذار و مثبت و پرانرژی برادران اطلاعات در منطقه در مبارزه با فساد و بسط عدالت خواهیم بود.

امام جمعه لواسان: وزارت اطلاعات حضور جدی‌تری در لواسان خواهد یافت
به گزارش دیده بان ایران، امام جمعه لواسان ضمن گلایه از رسانه‌ها به‌خاطر بایکوت طولانی‌مدت زمین‌خواری‌ها در این منطقه می‌گوید: در آموزش مطالبه‌گری از مسئولان برای برخورد با تخلّفات به مردم کم‌کاری کرده‌ایم.

چرا لواسان کانون توجهات برخی افراد متخلف در زمین خواری و سوء‌استفاده‌های دیگر است؛ به نظر شما چرا این منطقه تا این اندازه مورد توجه این گونه افراد قرار گرفته است؟

لواسانی: این مسئله نه تنها در لواسان بلکه در شهرهای مجاور از قبیل «رودبارِ قصران» و دماوند و همچنین در استان‌های دیگر نیز وجود دارد، اما لواسان به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این ویژگی‌ها این است که حدود ۷۰ درصد این منطقه یعنی شمیرانات لواسانات منطقه حفاظت شده است، به این معنی که دارای آب، خاک و هوای بسیار مطلوب و مسائلی است که در مناطق دیگر کمتر می توان نمونه آن را یافت، اما ویژگی اصلی این منطقه نزدیکی آن به کلانشهر تهران است.

اجازه دهید به چند ماه قبل بازگردیم و خبرسازی متفاوتی که در لواسانات صورت گرفت را مورد بررسی قرار دهیم. برگزاری جشنواره مدلینگ؛ ظاهراً شما نسبت به برگزاری چنین مراسماتی پیش از این هشدار داده بودید؛ هشدار شما ناظر بر چه بود و چه ابعادی را در بر می گرفت و مخاطب این هشدار چه کسانی بودند؟

لواسانی: پیش از انتخاب من به‌عنوان امام جمعه لواسان، پروژه «اسکای سِنتِر» به اتمام رسیده و تقریباً می‌توان گفت به مرحله بهره‌برداری رسیده بود. در حال حاضر خاطرم نیست که سال ۹۴ یا ۹۵ بود ولی در این سالها به بهره برداری رسید.

* ضربه اسکای سِنتِر به معیشت مردم لواسان

من چند مورد ایراد و مشکل را نسبت به این موضوع مطرح کردم. مسئله اول اینکه لواسان منطقه محدود و بسته‌ای است و ایجاد چنین بازارها و سِنترهایی در این مناطق محدود هم به فرهنگ منطقه و هم به معیشت سنتی مردم این منطقه ضربه می‌زند.

می‌توان این گونه شرح داد که از این جهت به فرهنگ ضربه می‌زند که در چنین کارهایی برای فروش بیشتر باید از برندهای روز و شیک خارجی سَبک های غربی استفاده کرد که این خود، نوعی ضربه زدن به فرهنگ است و از طرفی کاسبی و معیشت سنتی مردم تحت الشعاع چنین بازارهای قرار می گیرد.

از جهت فرهنگی، ضربه‌ای می‌توانست به منطقه وارد شود، تسرّی فرهنگ‌های مختلف به این منطقه از قبیل فرهنگ برهنگی است؛ من بارها به مسئله بی‌حجابی در «اِسکای سِنتِر» اعتراض کردم. طبق قانون، حتی اسم این مرکز تجاری هم مشکل دارد چرا که برای نام‌گذاری این مرکز از نام‌های خارجی استفاده شده است. از همان ابتدا در این باره با مسئول‌های مربوطه صحبت کردم متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد.

اعتراض دیگری که ما در سال گذشته نسبت به این مرکز داشتیم، برگزاری شُویِ جواهرات توسط همسر یکی از فوتبالیست‌های معروف در این مرکز تجاری بود حتی برخی از خبرگزاریها به دلیل اینکه فوتبالیست معروفی، بانی این مراسم بود از آن استقبال کردند. چنین اتفاقاتی به منزله برهم زدن فرهنگ محسوب می شود در سال گذشته نیز مراسم مُدِلینگ لباس برگزار شد که مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

خوشبختانه مردم نسبت به گذشته این گونه مسائل آگاه شدند و افراد متخلف را تقبیح می کنند به عنوان مثال اگر چند سال پیش یک فوتبالیست معروف مرتکب تخلف و پس از آن توهین به پلیس می‌شد همه از وی جانبداری می‌کردند، اما امروز دیگر در این موضوع، مردم جانب پلیس وظیفه‌شناس را می‌گیرند و از متخلفان دارای نام و شهرت حمایت نمی‌کنند. این مسئله در نوع خود اتفاق بسیار مهم و بزرگی است که در ورورد به پنجمین دهه انقلاب اسلامی رخ داده است،‌ که راز در همان است،که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان زنده بودن نام می‌برند.

به نظر شما در طول این 2 سال چه اتفاقی افتاده است که جهت‌گیری‌ها و نگاه‌ها به این چنین حرکاتی تغییر کرده است؟

لواسانی: چند مسئله در به وجود آمدن چنین نگرش‌هایی تأثیرگذار بوده است. اولین مسئله این بود که مقام معظم رهبری از جوان‌ها درخواست کردند که در میدان حضور داشته باشند. ایشان از سال ۷۰ همواره با مردم در این زمینه ها صحبت می‌کردند.

* ویژگی نسل جوان در مطالبه‌گری چیست؟

مسئله دوم که مرتبط با مسئله اول هست این بود که نسل جدید هوشیار شد، یعنی این که دانشجوهای مطالبه‌گر و بسیجی های دانشجوی انقلابی کاردان پا به صحنه گذاشتند. حضور جوانهای انقلابی مطالبه گر کار را تسهیل کرد. ویژگی نسل جوان نداشتن تعارف با طیف‌های سیاسی است؛ آن‌ها بر اصل موضوع یعنی مطالبه‌های رهبری یعنی انقلابی‌گری، عدالت طلبی و مبارزه با فساد و تخلف تمرکز کردند و با این مسئله نه سیاسی بلکه انقلابی برخورد کردند.

شما به‌ویژه در طول مسئولیتتان در نماز جمعه، با نمونه‌هایی از فساد و زمین‌خواری کلان برخورد کرده‌اید که در آن عزم جدی نهادهای سه قوه برای برخورد با آن وجود نداشته باشد؟

لواسانی: بعد از انتخاب من به عنوان امام جمعه لواسان در همان ابتدا با تخلفات بسیاری از قبیل زمین‌خواری، کوه‌خواری و تپه‌خواری در ساخت و سازها و تصرفات غیر مجازی که نسبت به آب و خاک در این منطقه انجام شد مواجه شدم.

اولین اقدام شما در واکنش چه بود؟

لواسانی: اولین اقدام من مراجعه به مسئولان مربوطه در شهرداری، شورای شهر، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی لواسان بود. متاسفانه در این زمینه، برخوردهای مناسبی با من نشد و با بهانه هایی از قبیل نداشتن بودجه و امکانات کافی و ترس از مطرح کردن چنین تخلفاتی به خاطر مالکان با نفوذ آنها، کلا موضوع را به حاشیه برده و توجیه کردند.

* فقط سازمان بازرسی کل کشور با تخلّفات برخورد کرده است

در اقدام بعدی به مسئولین بالاتر در استانداری و فرمانداری مراجعه کردم؛ متاسفانه دوباره با چنین توجیهاتی مواجه شدم. در این بین، تنها سازمان بازرسی کشور با این تخلفات به طور جدی برخورد کرده گزارش تخلفات را به قوه قضاییه تحویل داده و برای شهردار وقت منطقه تشکیل پرونده داده شد.

* به اطاله دادرسی‌ها مشکوکم

پس از اطاله دادرسی در این موضوع، تنها برای یک نفر پرونده تشکیل شد، در حالی که تنها یک نفر در این پرونده دخیل نبود و باید تمام عوامل در زمین‌خواری‌ها تحت پیگرد قرار می‌گرفتند؛ علاوه بر آنکه، خود اطاله دادرسی، به خودی خود، موجب به تعویق انداختن نتیجه کار شد.

به نظر شما این اطاله دادرسی طبیعی بود و مانند اطاله در دیگر پرونده‌ها بود؟ یا آنکه دست‌هایی در کار بود و پرونده به‌طور غیر طبیعی به درازا کشید؟

لواسانی: می توان گفت مقداری طبیعی و مقداری غیر طبیعی است و بنده هم به این قضیه مشکوکم. در کل طبیعی بودن این اطاله دادرسی باز هم امری غیر طبیعی است چرا که تنها باعث به تعویق انداختن نتیجه رسیدگی شده است.

از طرفی دیگر در برخی موارد تصرفات غیرقانونی در برخی زمین‌های لواسان با همکاری وکلای مبرّز و به تعبیر مقام معظم رهبری، قانون‌دانان قانون‌شکن صورت گرفته است؛ من چندین بار تلاش کردم که این موضوع را از خبرگزاری‌ها به فضای رسانه‌ها انتقال دهم که در این کار موفق نبودم.

* رسانه‌ها تخلّفات در لواسان را بایکوت کردند

به عنوان مثال، برخی شبکه صدا و سیما که از نماز جمعه گزارش تهیه می‌کنند، سالهاست که به لواسان سر نزده است. خبرگزاری‌ها نیز با توجه به مشی سیاسی که دارند، به گونه‌ای دیگر پرونده‌های زمین‌خواری را در لواسان بایکوت کردند؛ برخی خبرنگاران طرفدار دولت، تصور می‌کردند که اگر چنین موضوعی را رسانه‌ای کنند،‌ مخالفت با دولت محسوب می‌شود، همچنین خبرنگاران و خبرگزاری‌های که طرفدار دولت نبودند، نیز تحفّظ‌های دیگری نسبت به این موضوع داشتند و عملاً اطلاع‌رسانی مناسبی از عمق تخلّفات صورت نمی‌گرفت.

با توجه به اینکه شما اصالتاً اهل لواسانات هستید و شناخت بیشتری نسبت به ائمه جمعه که غیر بومی مناطق هستند، از مردم این شهرستان دارید، آیا مردم لواسان از وضعیت موجود راضی هستند؟ چون ممکن است برخی خریداران زمین‌ها در اینجا بگویند حضور ما و ساخت‌و‌سازهای ما موجب آبادانی روستاهای لواسان شده و زمینه رونق اقتصادی را فراهم می‌آورد؟

لواسانی: به نظر من مبنای این سوالی که مطرح کردید غلط است، چراکه بسیاری از اهالی لواسان به علت مشکلات مالی، مجبور به زندگی در حواشی شهر تهران شدند. اهالی لواسان متشکل از 2 گروه هستند؛ یکی زمین داران شهر لواسان هستند که به واسطه داشتن زمین و گران شدن آن به ثروت زیادی رسیدند و همچنان در لواسان زندگی می کنند و علاقه ای هم به برهم زدن ترکیب این منطقه توسط افراد غیر بومی ندارند. گروه دوم افرادی هستند که به واسطه داشتن زمین اندک در این منطقه مجبور به فروش آن شدند و به حاشیه شهرها مهاجرت کردند.

مهمترین اتفاقی که در این منطقه رخ داد این است که عده‌ای از افراد سودجو و اشرافی، مناطقی از لواسان را شناسایی و اقدام به خرید زمین های خوب این منطقه کردند و متناسب با منافع خود اقدام به ساخت کرده اند. این اقدامات از نظر مردم بومی لواسان امر پسندیده‌ای نیست، چرا که مردم بومی این منطقه، سنتی مذهبی هستند و علاقه ای ندارند که بافت فرهنگی این منطقه به هم بخورد و لاکچری و لوکس نشان جلوه کند.

شما ببینید عکس العمل عامه مردم لواسان نسبت به برخوردهای اخیر به‌ویژه در حوزه کنترل محیط زیست مثبت بوده چراکه اگر این کنترل‌ها صورت نگیرد همان اتفاقی که در سال ۷۰ بر سر شمیرانات آمد گریبانگیر لواسان نیز خواهد شد.

* نگرانی‌های مصلحت‌اندیشانه بی‌مورد است

البته بعضی نیز نگران این هستند که مبادا این برخوردها، وجهه لواسان را خدشه‌دار شود و مردم، دیگر از آن به نیکی یاد نکنند، اما پاسخ ما به این نگرانی‌ها این است که اگر ما در مقابل تخلفاتی که در این منطقه صورت می‌گیرد مقابله کنیم در آینده به نفع لواسان خواهد بود.

شما در جایگاهی قرار دارید که بی‌شک اِشراف بیشتری نسبت به سایر مردم نسبت به میزان عزم مسئولان قضایی در برخورد با تخلّفات، دست‌کم در حوزه شهرستان خود دارید. تمایل و همت این مسئولان را در مبارزه با زمین‌خواری و تخلّفات مشابه چقدر می‌بینید؟ 

لواسانی: تاکنون عزمی جدی برای برخورد با تخلفات در این منطقه دیده نشده و به نوعی بی توجهی خاصی به این منطقه شده است، که البته با توجه به تغییراتی که در قوه قضاییه در حال صورت گرفتن است، امیدوار به تحوّل در این زمینه داریم، اما واقعاً به شخصه خودم دلیل بی‌توجهی‌ها و عدم برخوردها با تخلفاتی که در طول این سال‌ها در لواسات رخ داده را نمی‌دانم؛ متأسفانه بی‌تفاوتی نسبت به تخلفات در این منطقه را به عینه نظاره کرده‌ام.

خب، حال با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در قوه قضاییه، به نظر شما برای جلوگیری از بروز تخلفات بیشتر در آینده چه تدابیری باید اندیشیده شود؟

لواسانی: ما نسبت به تخلفات در تصرف منابع آبی و خاکی بارها و بارها اعتراض داشته‌ایم و می‌گوییم اگر خلأ قانونی برای برخورد وجود دارد، باید مشکل آن قانون برطرف شود و یا اگر مجری از وظایف خود تخطی کرده باید با آن مجری بخورد قانونی شود.

* سه نقص مشهود در مواجهه با تخلّفات در لواسانات

شما نقص را بیشتر در قانون می‌بینید و یا ایراد را در مجریان قانون می‌دانید؟

لواسانی: نقص ها را در سه زمینه می توان طبقه بندی کرد. اولین نقص در قانون ماست به عنوان مثال قانون شهرداری‌ها به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد، چنین قانونی عملاً در سال جاری کاربردی ندارد.

دومین نقص به مجریان قانون برمی‌گردد. این مسئله یا ناشی از بی توجهی و کاهلی برخی از مجریان و یا درگیر شدن بعضی از مجریان در فساد است.

سومین نقص که از همه مهمتر است به فرهنگ شفاف‌سازی بر می‌گردد. این گونه به نظر می‌رسد که چنین فرهنگی از بین رفته و طوری شده که فرهنگ مطالبه عدالت به فراموشی سپرده شده است.

چندی پیش دادستان کل کشور دستور ویژه به بخش قضایی لواسان درباره برخورد با تخلفات این منطقه داده است؛ علاوه بر آن آقای رئیسی هم بر برخورد با تخلّفات و استیفای حقوق مردم و بیت المال تأکید ویژه‌ای داشته‌ است . . . 

لواسانی: چنین دستورات و ابلاغاتی نوید بخش اتفاقات خوبی است و من هم با آمدن آقای رئیسی به برخورد با تخلفات امیدوار شده‌ام، چرا که ایشان روحیه انقلابی و ضد فساد دارند و نظرم بر این است که شاهد اتفاقات خوبی در عرصه برخورد با متخلفان خواهیم بود.

شما مشخصا پیشنهاد خاصی هم به آقای رئیسی دارید؟

لواسانی: یک گروهی از قضات جوان و کاردان را برای بررسی مشکلات لواسان منصوب کنند، تا از نزدیک و با دقت مسائل آن را بررسی کنند و به ایشان گزارش بدهند. مسائل زمین‌خواری، کوه‌خواری، تپه‌خواری، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و فسادگونه، مسألۀ باستی هیلز و کلاک و تپه‌سرخه و امثال آن را بررسی کنند و شفاف توضیح دهند تا هم ابهام‌زدایی شود و هم با تخلفات احتمالی برخورد شود و هم جلوی فساد و ستم گرفته شود تا راه عدالت و بسط آن باز شود.
ما امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر بیافتد و البته منتظر هستیم.

* وزارت اطلاعات حضور جدی‌تری در لواسان خواهد یافت

غیر از قوه قضاییه با نهادهای دیگری هم صحبت داشته‌اید؟

لواسانی: بله، با وزارت اطلاعات صحبت داشتیم و قرار شد حضور جدی‌تری در لواسان و کلاً شمیرانات داشته باشند تا بتوانند از نزدیک مسائل لواسان را رصد کنند. ان شاء الله به‌زودی قولشان عملی خواهد شد و شاهد حضور تأثیرگذار و مثبت و پرانرژی برادران اطلاعات در منطقه در مبارزه با فساد و بسط عدالت خواهیم بود.

گویا برخی تخلفات خاص در برخی روستاهای لواسان در حال روی دادن است؛ به این صورت که زمین‌های منابع طبیعی و زمین‌های پشت قبرستان لواسانات تصرف شده است، یا مثلاً با اینکه مجوزهای ساخت و ساز برای برخی مناطق لواسان 2 طبقه است، مجوز ساخت و ساز بناهای هشت طبقه نیز داده شده است. 

لواسانی: تصرفات بسیاری در منطقه لواسانات از قبیل هنزک، افجه، تپه سرخه، برگ جهان، امباج، سبو و سایر نواحی منطقه انجام شده است. اما نکته امیدوارکننده این است که بعد از اتفاقات اخیر، عزمی جدی و امیدوارکننده در برخورد با این گونه تخلفات به وجود آمده و شاهد این بودیم که قوه قضاییه دستور توقف ساخت و ساز در برخی موارد را صادر کرده است.

* متخلّفان عزم بسیار جدی دارند

باید ذکر کنم که افراد متخلّف و فاسد عزم بسیار جدی در کارهای خود دارند و با تجربه‌های بسیاری که در این زمینه‌ها دارند و راه های دور زدن قانون را بلدند، بنابراین قانون فعلی نیازمند اصلاح و تغییر در برخی زمینه ها است.

من نگران برخورد با این گونه تخلفات نیستم، چرا که به راحتی می‌توان جلوی این‌گونه تخلفات را گرفت به شرطی که از عزمی جدی و امیدوار کننده پیگیر مقابله با این گونه تخلفات باشد.

* برخورد با تخلّف دختر وزیر در لواسان هم واقعی است، هم نمادین

یکی از اخبار جالب توجه در تخلفات لواسان مربوط به ویلای دختر وزیر سابق دولت آقای روحانی است؛ ماجرای تخریب ویلا و درخواستش از شما برای پادرمیانی و تخفیف حکم قضایی.

. . . این برخورد را با دختر متخلّف یک وزیر با سابقه اجرایی بسیار طولانی را قطعاً می‌توان به فال نیک گرفت،‌ اما آیا شما این گونه برخوردها را ادامه‌دار می‌بینید ؟ و در هر موردی می‌توان منتظر چنین برخوردی بود؟‌ یا اینکه در این مورد به‌خصوص به دلایلی برخورد شدید و نمادینی صورت گرفته است؟

لواسانی: می توان هر 2 تعبیر را از این موضوع برداشت کرد. یکی اینکه از طرفی می تواند هشدار به برخی متخلفین باشد، مبنی بر اینکه نشان دهند در مقابله با متخلفین جدی هستند و همچنین نشان دهند که اشخاص، مهم نیستند و تنها اعمال قانون مد نظر است و از طرفی هم کاری نمادین است به این منظور که به عموم اعلام شود که قوه قضاییه نسبت به اجرای عدالت پافشاری دارد و نشان دهند بعد از این هم در برخورد با تخلفات جدی هستند.

ما وارد پنجمین دهه انقلاب اسلامی شده‌ایم. در ماه‌های اخیر، از سوی کارشناسان، بسیار روی این موضوع تأکید شده است که انقلابی که چهار دهه از عمر آن می‌گذرد و کوچکترین تحریفی در آرمان‌های آن رخ نداده است، باید به آینده آن امیدوار بود، اما با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی حجم انتشار تخلفات اختلاس ها و سوء‌استفاده‌ها به مراتب نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر برجسته شده است.

چگونه باید به مردم امیدواری بدهیم که این گونه تخلفات نشان‌دهنده اشکال در ریشه نظام و حرکت نهضت شما نیست؟ بلکه آفتی است که می تواند گریبان هر حکومت را بگیرد و اینکه چگونه نشان دهیم جمهوری اسلامی نسبت به حکومت پهلوی بسیار پاکدست‌تر است؟

لواسانی: در آمارهایی که از نظام جهانی منتشر می شود کشور ایران به مراتب فساد بسیار کمتری نسبت به دیگر کشورها دارد.

* انقلاب اسلامی در سیاست‌های راهبردی هیچ انحرافی نداشته است

اولاً که به لحاظ اهداف و آرمان ها کاملاً به سمت صلاح و عدالت پیش رفته و می رویم و در سیاست ها و برنامه های راهبردی کشور هیچ گونه انحرافی نداشته ایم. این مسئله در نوع خود موضوع بسیار مهمی قلمداد می‌شود و حاوی پیام های مثبتی است چرا که معمولاً انقلاب ها در جهان به انحراف کشیده می شوند، اما انقلاب اسلامی به انحراف کشیده نشده است.

خلئی که در دوره های گذشته رخ داده این است که ما وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر خود را به درستی انجام نداده‌ایم و یا اگر انجام شده صرفاً به مباحث نه چندان مهم و حاشیه‌ای پرداخته شده است.

نخبگان باید مسائل اصلی را برای مردم تبیین کرده و روحیه مطالبه‌گری را در مردم تقویت می‌کردند. اصل مطالبه‌گری و امر به معروف و نهی از منکر به مسئولین سیاسی کشور مربوط می‌شود و باید این افراد امر به معروف و نهی از منکر شوند.

* نهی از منکر منحصر به اطرافیان مقامات نشود

به عنوان مثال در امر به معروف و نهی از منکر باید نسبت به برجام و FATF نظر خود را اعلام کرده و امر به معروف و نهی از منکر کنیم صرفاً به مسائل حاشیه‌ای مانند سمت ها و فعالیت های برادر رئیس جمهور و غیره نپردازیم.

متاسفانه در این امر، کم‌کاری‌های بسیاری صورت گرفته و رسانه ها نیز علاقه چندانی به پیگیری این مسائل نشان نمی‌دادند، اما در حال حاضر فضا باز شده و جوانان انقلابی که در ابتدای صحبت هایم گفتم عرصه را به دست گرفته شده و نگذاشتند که این‌گونه فعالیت‌ها به فراموشی سپرده شود.

* مسیر معکوس فساد و صلاح جامعه

شهید مطهری با استناد به عهدنامه مالک اشتر می‌فرمایند فساد از نخبگان و خواص شروع می شود و بعد از آن سرریز شده و عوام مردم را نیز در بر می‌گیرد همچنین صلاح از عامه مردم شروع شده و به نخبگان و خواص فشار آورده و مانع فساد این گروه می شود.

* در آموزش مطالبه‌گری به مردم کم‌کاری کردیم

در زمینه آموزش مطالبه گری به مردم کم کاری کردیم و باید مطالبه گری درست برمبنای اخلاق تقوا و و قانون را به آنها آموزش دهیم. اگر اینگونه مطالبه‌گری ها به مردم آموزش داده شود دیگر افراد خاص از القابی مانند ژن خوب برای خود استفاده نمی کنند و نمی‌توانند زندگیهای مرفه لوکس خود را به عنوان برتری به مردم القا کنند.

* فساد در ایران سیستماتیک نیست

فسادهای فعلی به هیچ عنوان سیستماتیک نبوده و تنها در مقام اجراست و به راحتی می توان با این گونه فسادها از طریق اصلاح قوانین برخورد کرد. البته من به مجلس فعلی امیدوار نبوده و امیدوارم مجلس آینده بتوانند به گونه ای درست قوانین را اصلاح کنم و نظارت بر مجریان را بیشتر کنند.

به نظر می‌رسد که برخی از مسئولین با شفاف‌سازی در عرصه‌های داخلی مخالف بوده و صرفاً با شفاف سازی برای خارجی‌ها در قالب لوایح مرتبط با FATF موافق اند؟ در رابطه با حقوق و مزایا و نحوه رای گیری در مجلس دیدید و شنیدید که اعلام کردند که اسم نماینده‌ها نباید مشخص شود که بعداً تحت فشار قرار نگیرند!

لواسانی: باید شفاف سازی در همه زمینه ها انجام شود زمانی که مجلس این قانون را تصویب کرد تاسف خوردم، چرا که ساز و کار رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی باید شفاف باشد. به عنوان مثال اگر نماینده‌ای به پالرمو نظر مثبت دارد باید قاطعانه پایان نظر خود بایستد، یا اگر اعتقاد ندارد قاطعانه نظر خود را اعلام کند. نمی‌توان در این گونه مسائل محافظه‌کار بود و به اصطلاح «شترسواری دولّا دولّا نمی‌شود». نظام رأی‌دهی مجلس باید کاملا شفاف باشد دولت نیز باید در اتاق شیشه ای مانند قرار بگیرد.

* فقط 2 مقوله از شفاف‌سازی مستثناست

ما تنها می توانیم در 2 مقوله شفاف سازی نکنیم؛ یکی مسائل نظامی و دیگری مسائل امنیتی است. اگر شفافیت وجود داشته باشد پیش از وقوع تخلف می توان جلوی بسیاری از تخلفات را گرفت.

به یاد دارم گفته می‌شد زمانی که به ایام تعطیلات نوروز می رسیدیم برخی تخلفات به‌ویژه در عرصه زمین‌خواری اوج می‌گرفت . احتمالاً شما نیز در این چند سالی که امام جمعه این منطقه بودید کُدها و قراینی درباره این موضوع دیده یا متوجه آن شده اید به نظر شما آیا باید برای این تعطیلات تدابیر ویژه ای در نظر گرفته شود یا خیر؟

لواسانی: بله این امر مسبوق به سابقه است. برخی متخلفان از حفره ها استفاده می‌کنند به عنوان مثال شب ها عملیات گود برداری را بی سر و صدا انجام می‌دهند که توجه کسی را جلب نکنند. البته باید ذکر کرد که بروز چنین تخلفاتی نیز از قصور مجریان است چرا که در صورت مشاهده این گونه تخلفات باید فورا با عوامل آن برخورد شود اما برخوردی صورت نمی‌گیرد.

* مردم در قبال تخلّفات و مفاسد هوشیارتر شده‌اند

البته با توجه به هوشیار شدن مردم و مسئولان، دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ارتباطات مردمی با من نیز در این امر بی تاثیر نبوده است. مردم نسبت به گذشته هوشیارتر شده و گزارش تخلفاتی را که در محل زندگی خود و یا در این منطقه رویت می کنند را به بنده اطلاع می دهند. اگر در مقابل این هوشیاری مردم مسئولین و قوه قضاییه نیز سریع و فوری اقدامات لازم را انجام دهند بدون شک از بروز تخلفات این چنینی در این منطقه جلوگیری خواهد شد.

نظر شما در رابطه با جوان گرایی در ائمه جمعه و نیز خبر استعفای چند تن از ائمه های جمعه و میدان دادن به جوانان چیست؟

لواسانی: بنده اطلاع دقیقی در مورد این موضوع ندارم و تنها می دانم که جوان گرایی در برنامه شورای عالی سیاست‌گذاری ائمه جمعه قرار گرفته اما این که در چه مرحله ای قرار گرفته می توانید برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر به آقای حاج علی اکبری مراجعه نمایید.

* جوان‌گرایی در میان ائمه جمعه امری مبارک است

با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی طرح چنین مساله ای، میمون است و ما باید در مرحله اول جوان گرایی را در بحث اجرا داشته باشیم و مدیران، کارشناسان، تصمیم گیران و تصمیم سازان را به سمت جوان گرایی ببریم. شرط چنین امری استفاده از جوان های انقلابی، متدین، کاردان و با انگیزه است. قوه مقننه باید در این امر پیش قدم باشد و این اصل را در برنامه های خود به کار بگیرد.

این اصل در نوع خودش امر مطلوب و بسیار پسندیده ای است و اگر این امر محقق نشود گپ های مدیریتی شدیدی در کشور به وجود می آید. خواه ناخواه افرادی که در پست های مدیریتی کشور هستند به علت کهولت سن کنار می روند اگر ما نیروی جوانی برای این پست ها تربیت نکرده باشیم بی شک با خلا جدی و گپ های مدیریتی شدیدی مواجه می شویم اما با میدان دادن به نیروهای جوان و استفاده از مدیران سابق در نقش مشاور می توان از بروز چنین گپ ها و خلا هایی جلوگیری کرد.

‌ درباره کلیّت بحث مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی تصور می‌کنم که حرف‌های نگفته‌ای وجود دارد که می‌توانیم از زبان شما بشنویم . . .

لواسانی: دو مطلب مهم درباره بحث عدالت است، که ذکر آنها خالی از لطف نیست. اولین موضوع عدالت طلبی است. عدالت طلبی یک فضیلت انقلابی است که فرمانده و رهبر این عدالت طلبی حضرت آقاست. عدالت طلبی اقتضای انقلابی‌گری و اقتضای انقلابی گری تقوا، اخلاقیات، معنویات و کارامدی و بصیرت است. عدالت طلبی مانند مین روبی است به گونه ای که راه ها را پاک سازی می کند تا رزمندگان انقلاب اسلامی بدون مانع پیش بروند.

* مدیران متخلّف امروز عدالت‌طلبان دهه 60 بودند که شهید عراقی را هم قبول نداشتند

ممکن است این عدالت طلبی آفتی هم داشته باشد؟

لواسانی: همیشه با دوستان عدالت طلبم در مورد موضوع عدالت طلبی صحبت هایی دارم و چندین بار به آنها گفته ام که وزرایی که شما به فرزندان آنها خرده می‌گیرید و اقدامات آنها را بر محور عدالت نمی دانید افرادی آرمان خواه در سال 60 بودند به عنوان مثال همین افراد حاج مهدی عراقی را که فرد متدین و انقلابی تمام عیار بود را بخاطر بازاری بودند قبول نداشتند. این نشان می دهد که شیطان به تدریج و آرام آرام انسان را از مسیر خارج می کند به طوری که این افراد متخلف بدتر از همان هایی هستند که در دوره جوانی آنها را بر مدار انقلاب و انقلابی گری نمی دانستند.

دلیل اینکه این افراد از مسیر انقلاب خارج شدند و رو به اشرافی گری و چنین تخلفاتی آوردند یکی این است که این افراد فراموش کردند که باید تا زمانی که زنده هستند تقوا داشته باشند. دلیل دیگر این است که این افراد بعد از اینکه انقلاب پیروز شد و جنگ را پشت سر گذاشتیم کار را تمام شده دانسته و رو به دنیا طلبی آوردند.

بعد از پایان جنگ دوره سازندگی با خود، ابتلائات بسیاری به بار آورد و با دادن وعده کار اقتصادی بسیاری از افراد به بیراهه کشیده شدند که در حال حاضر می توان نمونه های فراوان آن را نظاره کرد. جوانان انقلابی و عدالت طلب که عزم راسخی در انجام کارها دارند باید از خود مراقبت کنند. همیشه در جمع دانشجوها و طلبه ها به آنها گفته ام که آنها مزیت های بیشتری نسبت به نسل گذشته دارند و می توانند از تجربه های نسل گذشته استفاده کرده و در دام اینگونه فساد ها گرفتار نشوند. امام خمینی(ره) در این زمینه هم صحبت هایی دارند و گوشزد می کنند که انسان باید تا جوان است خود را بسازد که در روزگار پیری فایده ندارد.

باید از جوانی با ویژگی‌هایی همچون اخلاق، تقوا و عدم فراموشی مناسبات انقلابی گری خو بگیریم و در این زمینه تابع ولایت باشیم. ولایت محور و عدالت مقیاس است. این دو را نمی توان از هم جدا کرد و یا در جای یکدیگر قرار داد. در مبحث ولایت مبنا نه شخص مد نظر است.

در کنار این موضوع محافظه کاری قرار دارد که همواره آسیب های زیادی را به ما وارد کرده است. محافظه کاری نه به معنای عقل که دقیقا به معنای ترس است. به تعبیر حضرت آقا نیروهای جوان و انقلابی باید روحیه ای با نشاط، با حوصله، عاقبت اندیشانه و دوراندیشانه  داشته باشند. اگر چنین روحیه ای در نسل جوان وجود داشته باشد کارها به مسیر درست هدایت می شود.

در سال 84 نسلی روی کار آمد که فارغ از خط‌بندی سیاسی باعث شدند که بازگشت به امام، عدالت‌طلبی و انقلابی‌گری در این سال‌ها به وقوع بپیوندد.

در کنار این بازگشت ممدوح، دو اتفاق مذموم دیگر رخ داد. یکی اینکه برخی افراد این حرکت را مصادره کرده و از بحث عدالت طلبی به انحراف و حاشیه کشیده شدند. دیگر اینکه عده ای از اصلاح طلب ها و اصول گراها در مقابل چنین حرکتی ایستادند و نگذاشتند که این بازگشت به ثمر برسد.

جوانان انقلابی و عدالت‌طلب باید از این گذشته درس گرفته و مراقب باشند که در آینده گرفتار چنین مشکلاتی نشوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر