کد خبر: 68275
A

شورای نگهبان در انتخابات بی‌طرف عمل می‌کند؟

کمال‌الدین سجادی، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: انتظار می‌رود اعضای شورای نگهبان بدون هرگونه جانبداری به کارشان بپردازند و معمولاً همین‌طور هم انجام می‌شود. وظیفه بسیار سنگینی است، چون تعداد زیادی کاندیدا خودشان را در معرض انتخاب قرار می‌دهند و انتخاب افرادی که صلاحیت دارند کار بسیار مشکل و وقت‌گیری است.

شورای نگهبان در انتخابات بی‌طرف عمل می‌کند؟

به گزارش دیده بان ایران، دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره انتظارات خود از شورای نگهبان می‌گویند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره انتظارت خود از شورای نگهبان در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما اعتقاد داریم شورای نگهبان نباید تحت تأثیر جناح‌ها، احزاب و اشخاص قرار گیرد؛ به‌ویژه که شورای نگهبان تشکیل شده از افرادی است که از شایستگی خاصی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار هستند؛ چه آنهایی که مقام معظم رهبری انتخاب می‌کنند و چه آنهایی که با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

کمال‌الدین سجادی، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: انتظار می‌رود اعضای شورای نگهبان بدون هرگونه جانبداری به کارشان بپردازند و معمولاً همین‌طور هم انجام می‌شود. وظیفه بسیار سنگینی است، چون تعداد زیادی کاندیدا خودشان را در معرض انتخاب قرار می‌دهند و انتخاب افرادی که صلاحیت دارند کار بسیار مشکل و وقت‌گیری است.

وی درباره وظایف شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات می‌افزاید: شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود عمل می‌کند و افرادی را که شایسته تشخیص می‌دهد، تأیید صلاحیت می‌کند و آن‌هایی که صلاحیت ندارند را رد می‌کند. در مورد کاندیداهایی که نتوانند تحقیقات لازم را انجام بدهند، از منابع مختلف تحقیق می‌کنند تا بتوانند افرادی را که شایستگی و توانایی خدمت به مردم دارند، در معرض رأی ملت قرار دهند.

شورای نگهبان نتوانسته بی‌طرفانه عمل کند

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره انتظارت خود از شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده گفت: ما به‌صورت کاملاً روشن مطرح کردیم که شورای نگهبان باید بی‌طرفی خود را حفظ کند.

او ابراز عقیده می‌کند که با این حال اسناد و مدارکی موجود است که شورای نگهبان نتوانسته است در این زمینه بی‌طرفانه عمل کند.

گرامی‌مقدم معتقد است: این انتخابات (انتخابات مجلس یازدهم) باید سه ویژگی آگاهانه بودن، رقابتی و سالم بودن را داشته باشد و شورای نگهبان که وظیفه نظارت را دارد، باید این شرایط را فراهم کند.

وی درباره رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌افزاید: مباحثی که در گذشته مطرح بوده، نشان می‌دهد شورای نگهبان نتوانسته جامعه را قانع کند که بی‌طرف عمل کرده است؛ مدرک و سند آن هم انتخاباتی است که برگزار شده؛ یعنی حداقل بعد از انتخابات مجلس سوم و به‌ویژه سه انتخاباتی که بعد از مجلس هفتم برگزار شد، همواره ۹۰ درصد کاندیداهای یک جریان سیاسی با استناد به بند یک و سه ماده ۲۸ یعنی عدم التزام عملی به اسلام و قانون اساسی رد صلاحیت می‌شوند که این صرفاً یک اتهام است. نه جرمی ثابت شده و نه کسی توانسته است آن را ثابت کند. با آن که این شخصیت‌های رد صلاحیت شده در تمامی عملکردها و بیاناتشان تاکید کرده‌اند که به اسلام، نظام و قانون اساسی پایبند هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برگزاری انتخابات عادلانه می‌گوید: گاهی به نظر می‌رسد این موارد مستمسکی برای رد صلاحیت یک جریان سیاسی شده است در حالی که جریان مقابلِ اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت نمی‌کنند و آنها دارای ریزش حداقلی هستند. در واقع، توان رقابت از اصلاح‌طلبان گرفته می‌شود. در حالی که بسیاری از کاندیداهای اصلاح‌طلب تا چند روز مانده به انتخابات از وضعیت تأیید یا رد صلاحیتشان خبر ندارند، تمامی کاندیداهای اصولگرا از همان ابتدا از تأیید صلاحیت خود مطمئن هستند. انتخاباتی عادلانه است که تمام جناح‌های سیاسی بتوانند با تمامی ظرفیت و توان خود در انتخابات شرکت کنند.

گرامی‌مقدم افزود: اگر در خروجی مجلس ناکارآمدی وجود دارد، در مواردی خروجی نظارت استصوابی است. ما از این جهت به شورای نگهبان منتقد هستیم و انتظار داریم در شرایطی که کشور نیازمند انسجام ملی است، زمینه‌هایی که در گذشته محل نقد بودند، مورد بازبینی و دقت نظر قرار گیرند./ خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر