کد خبر: 68321
A

قضایی شدن سوال از رئیس‌جمهور به سرانجام رسید؟

مجلسی ها در راستای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تصمیماتی را درباره نحوه سوال از وزرا در کمیسیون ها و کارت زردهایی که به وزرا داده می شود گرفتند.

قضایی شدن سوال از رئیس‌جمهور به سرانجام رسید؟

به گزارش دیده بان ایران، گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دستور کار امروز مجلسی ها بود.

جلسه ای که اتفاقا با خبر لاریجانی از نامه اعتراضی رئیس جمهور به رهبری بخاطر یکی از مواد آیین نامه داخلی همراه آغاز شد. زمانی که تریبون نماینده یزد باز شد وی  از لزوم ارائه گزارش رئیس جمهور و وزرا در صحن مجلس با توجه به آیین نامه داخلی مجلس سخن گفت و خطاب به لاریجانی تذکر داد که چرا دولت با این موضوع مخالف است.

لاریجانی اما در پاسخ به این تذکر از نامه دولت به رهبری در انتقاد به این آیین نامه مجلس خبر داد و گفت:  گویا رئیس جمهور نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند که این موضوع ایراد و اشکال دارد که ایشان هم موضوع را به شورای حل اختلاف ارجاع داده‌اند که آنجا این موضوع بررسی شود.

اما اصلاح مواد دیگری از آیین نامه داخلی مجلس امروز در دستور کار مجلسی ها بود که موادی از آن مرتبط با نحوه حضور وزرا در مجلس و سوال نمایندگان از آنها بود.

نماینده مجلس می‌تواند سوال از وزیر را به تعویق بیندازد؟

طبق تبصره یک ماده 209 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس چنانچه نماینده یا نمایندگان سوال کننده 48 ساعت قبل از زمان حضور وزیر درخواست تعویق بررسی سوال خود را مکتوب به کمیسیون ذی‌ربط ارائه کند کمیسیون می‌تواند بررسی سوال خود را فقط برای یکبار حداکثر به مدت یکماه به تعویق بیندازد.

مجلس با عدم حضور وزرا در کمیسیون با عذر موجه مخالفت کرد

نمایندگان مجلس همچنین با ماده‌ای در رابطه با عدم حضور وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با عذر موجه مخالفت کردند.

مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده 4 این طرح  مخالفت کردند. بر اساس تبصره یک ماده 4 طرح  عدم حضور وزیر در کمیسیون و مجلس به منزله وارد بودن سؤال تلقی می‌شد مگر با عذر موجه که در این صورت تشخیص موجه بودن در کمیسیون با رای اعضای کمیسیون و در مجلس با رای نمایندگان بود. 

عدم حضور وزرا در کمیسیون‌های مجلس دوباره بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس ماده‌ای درباره عدم حضور وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس ارجاع دادند.

بر اساس ماده 4 این طرح، تبصره یک ماده 210 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود؛«عدم حضور وزیر در کمیسیون و مجلس به منزله وارد بودن سوال است،‌ مگر با عذر موجه ، تشخیص موجه بودن، در کمیسیون با رای اعضای کمیسیون و در مجلس با رای نمایندگان است.»

استیضاح وزرا پس از 3 کارت زرد بدون ارجاع به کمیسیون اعلام وصول می‌شود

همچنین بر اساس مصوبه امروز مجلس، استیضاح وزرا پس از 3 کارت زرد بدون ارجاع به کمیسیون اعلام وصول می‌شود. براساس این مصوبه اگر در هر دوره مجلس، 3 بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر سوالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی با تاکید بر موضوع سوالات مطرح شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول شود.

مجلس وظایف جدید هیأت‌های تحقیق و تفحص را نپذیرفت

نمایندگان مجلس همچنین در راستای اصلاح آیین نامه داخلی مجلس ماده مربوط به وظایف جدید هیأت‌های تحقیق و تفحص را حذف کردند.

بر اساس ماده 7 هیأت تحقیق و تفحص موظف بود 40 تن از کارشناسان دیوان محاسبات کشور با سایر دستگاه‌های نظارتی که توسط معاونت نظارت مجلس هماهنگ و معرفی می‌شوند، پس از تأیید مرکز حراست استفاده کند.

مجلس نتوانست در مورد قضایی شدن سؤال از رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری کند

اما نمایندگان مجلس درخواست اصلاح ماده‌ای از آئین‌نامه داخلی که سؤال از رئیس‌جمهور را در قالب گزارش قضایی در اختیار دادسرای عمومی تهران قرار می‌داد،به کمیسیون ارجاع دادند.

کمیسیون آئین‌نامه داخلی در ماده ۸ تلاش داشت تا مواد مربوط به سؤال از رئیس‌جمهور را اصلاح کند.

در این اصلاحیه آمده بود «هر یک از کمیسیون‌ها گزارش مواد مربوط به سؤال از رئیس‌جمهور را با همکاری معاونت نظارت در قالب گزارش قضایی، تهیه و از طریق هیئت رئیسه به قوه قضائیه ارسال می‌کند تا به صورت خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات دادرسی، در دادسرای عمومی تهران مورد رسیدگی قرار گیرد. معاونت نظارت مجلس نیز ملزم به اقدامات اداری و پیگیری موارد مذکور است».

ماده ۲ این طرح در خصوص رأی‌اعتماد، ماده ۳ پیرامون سؤال از وزیر، ماده ۴ نیز در خصوص غیبت وزرا در جلسه سؤال بود. ماده ۶ این طرح نیز تغییراتی را در بررسی تحقیق و تفحص ایجاد می‌کرد./ خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر