کد خبر: 68414
A

تحلیل و ارزیابی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز در دانشگاه تهران

.با همت دانشکده الهیات دانشگاه تهران و با محوریت یکی از اساتید گرانقدر گروه فقه شافعی این دانشکده ؛ کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «ظرفیت های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز» در تیرماه سالجاری با حضور جمع کثیری از اندیشمندان اهل سنتِ داخل و خارج کشور برگزار گردید. این کنفرانس در نوع خود به لحاظ سطحِ شرکت کنندگان خارجی و داخلی و تنوع مقالات و موضوعات اراپه شده کم نظیر و یا بی‌نظیر بود. اهمیت این کنفرانس علاوه بر موضوع مورد اشاره از این جهت در خور توجه است که برای اولین بار پس از انقلاب حول محور وحدت و همزیستی مسالمت آمیز با همت اندیشمندان دانشگاهی اهل سنت ایران برگزار گردید.

  تحلیل و ارزیابی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز در دانشگاه تهران
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حیدرعلی باقریان حقوقدان و کارشناس مسائل قومی و مذهبی در یادداشتی به تحلیل و ارزیابی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز در دانشگاه تهران پرداخت 
متن یاداشت در ذیل آمده است: 
 
 
1.با همت دانشکده الهیات دانشگاه تهران و با محوریت یکی از اساتید گرانقدر گروه فقه شافعی این دانشکده ؛ کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «ظرفیت های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز» در تیرماه سالجاری با حضور جمع کثیری از اندیشمندان اهل سنتِ داخل و خارج کشور برگزار گردید. این کنفرانس در نوع خود به لحاظ سطحِ شرکت کنندگان خارجی و داخلی و تنوع مقالات و موضوعات اراپه شده کم نظیر و یا بی‌نظیر بود. اهمیت این کنفرانس علاوه بر موضوع مورد اشاره از این جهت در خور توجه است که برای اولین بار پس از انقلاب حول محور وحدت و همزیستی مسالمت آمیز با همت اندیشمندان دانشگاهی اهل سنت ایران برگزار گردید.
 
شکوه و عظمت کنفرانس از این منظر دو چندان می‌شود که مبدعان ، مجریان و دست‌اندرکاران اصلی آن از میان دانشگاهیان ِ اهل سنت برخاسته اند. در عصری که بخشی از جهان اسلام در آتش جهل، تعصب، خشونت و ترور گرفتار آمده است، آنان به میدان آمده تا راه‌کارهای برون رفت از وضعیت اسفبار کنونی را با هم‌اندیشی فرهیختگان دلسوز جهان اسلام واکاوی نموده و نسخه‌ای نوین برای درمان بیماری مزمن دنیای اسلام ارائه نمایند.
تاکنون کنفرانس‌های فراوانی ، درباره تقریب و وحدت در ایران برگزار گردیده است که در خور تقدیرند؛ لکن کنفرانس دانشگاه تهران از این منظر شایسته توجه است که اولاً برگزار کنندگان اصلی آن وابسته  به هیچ نهاد و ارگان و سازمان دولتی و حاکمیتی نبودند ثانیاً این بار بر خلاف شیوه معمول که بانیان و برگزارکنندگان آن حاکمیت و اهل سنت همواره میهمان بودند؛ این بار میزبان اصلی، دانش‌پژوهان و روشنفکران دینی و دانشگاهی اهل سنت بودند و این تعامل امر مبارکی است که حاوی چند پیام شیوا و گویاست :
اولاً وحدت ؛ همبستگی و زندگی مسالمت آمیز دغدغه ملی برای همه ایرانیان و بویژه عقلای شیعه و سنی ایرانی است. یعنی به همان میزان که حاکمیت در ایران دغدغه همبستگی و و حدت را دارد، اهل سنت ایران نیز علاوه بر دلبستگی شدید به ایران ، دغدغه همبستگی و همگرایی دارند. این نخستین گام ملی اندیشمندان اهل سنت ایرانی برای برگزاری یک همایش بین المللی در ارتباط با پیوند و همبستگی ملی ایرانیان بود و در این زمینه بخوبی درخشیدند.
ثانیاً: توجه به خاستگاه اصلی کنفرانس نشان داد که دانشگاهیان اهل سنت توانایی لازم برای پیشبرد راهبرد وحدت و همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز را در پرتو تعالیم اسلامی دارند و می‌توانند با تکیه بر دانش وخرد در راستای تحقق آرمان بلند همه خردمندان و پیشگامانِ اتحاد و انسجام اسلامی به درستی طی کنند.آنان می توانند گام‌های بزرگی در جهت تحقق همگرایی و همدلی امت اسلامی در داخل و خارج از کشور بردارند. دانشگاه محل تلاقی اندیشه‌ها و تجلی‌گاه تعقل و تدبیر و دوری از تعصب و فرقه‌گرایی است. خردمندان دانشگاهی اهل سنت با برگزاری این کنفرانس ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوبی در راستای پیشبرد دغدغه منادیان تقریب و مجامع تقریبی جهان اسلام به نمایش گذاشتند. این امر بیانگر آن است که مسئولان کشور نه تنها باید دغدغه ای نسبت به فعالیت های اهل سنت خردمند و معتدل کشور نداشته باشند ؛ بلکه باید میدان عمل را برای حضور آنان در عرصه های گوناگونِ تقریبی ، علمی و مدیریتی در کشور بازتر نمایند. یقینا این یک سرمایه ملی است که شایسته است مورد توجه همه دستگاه‌های حاکمیتی کشور و طرفداران تقریب قرار گیرد و این بخش از فرهیختگان ایرانی مورد حمایت لازم قرار گیرند. پر واضح است که این سرمایه متعلق به ایران و اسلام است و در همین مسیر بایستی بکار گرفته شود.
2. شرکت کنندگان و ارائه دهندگان مقالات در این کنفرانس به لحاظ جغرافیایی؛ مذهبی وقومی از تنوع و تکثر شایانی برخوردار بودند. در سطح مدعوین خارجی، میهمانان گرانقدری از 22 کشور اسلامی شرکت نمودند که دارای جایگاه و رتبه علمی و نفوذ مذهبی و اجتماعی شایسته‌ای بودند. در داخل کشور نیز علاوه بر تهران از 13 استان دیگر ؛ اساتید برجسته و روحانیون گرانقدری از اهل سنت شرکت نموده بودند که حضور آنان در راستای اتحاد و انسجام کشور و امت اسلامی مغتنم و فرصت گرانبهایی به شمار می‌آید. شرکت کنندگان داخلی از همه طیف‌ها،‌تشکل‌ها و گرایشات مختلف اهل سنت بودند و از جامعیت بیشتری برخوردار بود.
3.موضوع کنفرانس از موضوعات بدیعی بودکه هم راهبرد و هم راه‌کار محسوب می‌شود. واکاوی موضوعات مرتبط به همزیستی مسالمت آمیز که می‌تواند نقشه‌راه مسلمانان برای زندگی بدون خشونت و مبتنی بر تعالیم گرانسنگ اسلامی باشد از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است. در این کنفرانس موضوع همزیستی در ابعاد گوناگون بدرستی موشکافی گر

 

 کاربردی شایان تقدیری ارائه شد. چنانچه متولیان این کنفرانس در زمینه بهره‌مندسازی جامعه ایران و دنیای اسلام از نظریه‌ها، راه‌کارها و راهبردهای ارائه شده در کنفرانس که معطوف به همدلی و همگرایی و همزیستی جامعه اسلامی بود,  بتوانند آثار مکتوب آن را در اختیار افکار عمومی قرار دند. رسالت خویش را در برگزاری یک کنفرانس کاربردی ، به اکمال واتمام رسانده اند .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر