کد خبر: 68549
A

سیدمصطفی میرسلیم: بر طبل برجام کوفتن خیال خام است

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر هم قرار باشد خیری از برجام در بهترین شرائط آن یعنی پایبندی 100 درصد آمریکا و اروپا به تعهداتشان نصیب ما شود، با مجموعه ای از دولتمردان میسر می شود که خودباوری داشته باشند والا این باقیماندۀ صنعت و کشاورزی و خدمات تولیدی نیز رو به زوال خواهد رفت.


سیدمصطفی میرسلیم: بر طبل برجام کوفتن خیال خام است

به گزارش دیده بان ایران؛ مذاکرات برجام دو سال به طول انجامید و وقتی هم که اجرا شد، روی کار آمدن ترامپ تمام معادلات آن را بر هم زد. حالا این سئوال در افکارعمومی مطرح می شود که اگر ترامپ به برجام پایبند می ماند، آیا نتایج مثبت آن برای ملت ایران محسوس و ملموس می شد؟ سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه معتقد است «زمانی خیری از برجام نصیب ما می شود که آمریکا و اروپا 100 درصد پایبند به تعهدات شان باشند و در داخل کشور نیز دولت با خود باوری وارد صحنۀ اجرای آن شود.

 

مشروح گفتگوی میرسلیم با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

 

* اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و اروپاییها سست عهدی نمی کردند، آیا می توانستیم به نتیجۀ اجرای مفاد برجام امیدوار باشیم؟

مذاکرات برجام برای ما بسیار گران تمام شده است و اجرای برجام نیز اگر بد عهدی آمریکا و سست عهدی اروپا نبود، به شرطی موفق می شد و خیر آن نصیب کشور می شد که دولت با خود باوری وارد صحنۀ اجرای آن می شد.

*منظورتان از خودباوری چیست؟

منظور این است که نخست نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصصی که در کشور وجود دارد و دلسوز سرنوشت کشور است و همچنین جوانانی که فارغ التحصیل می شوند و با یأس از شرائط رکود حاکم بر کشور ، مهاجرت می کنند تا در جای دیگری از دنیا شغل آبرومندی پیدا کنند ، می توانند در نظامی مبتنی بر شایسته سالاری برنامه های توسعۀ کشور را به طور کامل اجرا کنند، بر عکس آنچه در پنج برنامۀ قبلی رخ داد که به دلیل بی کفایتی ها بین 30 تا 40درصد از برنامه ها اجرا شده است.

ثانیا قابلیتهای خدادادی کشور ما به اندازه ای است که جوابگوی نیازهای توسعه ای ما است و با این که مقدار اتلافات و اسرافهای ما امروزه بالغ بر حدود 30 درصد می شود، با این همه اتلاف، باز تا حدود 75% در وضعیت خودکافی قرارداریم، پس با مدیریتی صحیح می توانیم خود را از شرّ تحریمها در امان نگهداریم.

ثالثا تدابیری که در سطح راهبردی برای کشور اندیشیده شده می تواند ما را از معضلات برهاند و ما ناچار نیستیم برای هر طرحی دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کنیم و فکر کنیم که بدون اشراف علمی و تجربی آنها کاری از خود ما بر نمی آید.

واقعا برخی از مسئولان ارشد کشور ما این باور را ندارند و خود را ذلیل احساس می کنند و فکر می کنند اگر واردات ما با مشکل مواجه شود ما باید بنشینیم و عزا بگیریم و منتظر سقوط مان باشیم. آمریکا و اسرائیل برای ترویج این یأس از خود و حتی روحیۀ خودباختگی در میان ایرانیان طراحی کرده اند و از تمام امکانات فضای مجازی برای از بین بردن باور ما نسبت به خودمان فعالانه و ساعت به ساعت استفاده می کنند و متأسفانه آن مسئولاانی که خود باوری ندارند، از آن غافلند.

* پس چه انتظاری می توان از برجام داشت؟

به نظر من امروز بر طبل برجام کوفتن خیال خام است و اگر هم قرار باشد خیری از برجام در بهترین شرائط آن یعنی پایبندی 100 درصد آمریکا و اروپا به تعهداتشان نصیب ما شود، با مجموعه ای از دولتمردان میسر می شود که خودباوری داشته باشند والا این باقیماندۀ صنعت و کشاورزی و خدمات تولیدی نیز رو به زوال خواهد رفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر