کد خبر: 68593
A

استاندار تهران: جمع‌آوری کودکان لغو نشده است

استاندار تهران گفت: طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی هیچ مغایرتی با کنوانسیون حقوق بشر ندارد و اساسا شرایط این کودکان با اصول همان کنوانسیون مغایر است.

استاندار تهران: جمع‌آوری کودکان لغو نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ انوشیروان محسنی بندپی روز  در همین رابطه افزود: شرایطی که کودکان خیابانی با آن مواجه هستند مغایر با اصول اولیه همان کنوانسیون حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی به علت تبعاتی که حضور آنان برای حفظ مسائل امنیتی و سلامتی دارد باید اجرا شود.

وی اجرای این طرح را بزرگترین خدمت به کودکان خیابانی برشمرد و یادآورشد: با این خدمت، کودکان می‌توانند دوران کودکی خود را احساس و بدانند که چگونه می‌خواهند زندگی کنند.  

محسنی بندپی اظهارداشت: کودکان جمع‌آوری شده در جایی که استانداردهای لازم را داشته باشد و تیم مددکاری با آنان کار کند حضور می‌یابند تا چرخه بازگشت به تحصیل برای آنان آماده باشد.

جمع‌آوری کودکان لغو نشده است

استاندار تهران با بیان اینکه اجرای طرح جمع آوری کودکان خیابانی لغو نشده است و در وزارت کشور با جدیت تداوم دارد گفت: اجرای این طرح به دستور وزیر کشور تداوم پیدا می‌کند و طبق آئین‌نامه مصوب هیات وزیران در سال ۸۴،  هفتادمین شورای اجتماعی در سال ۹۳ و همچنین قانون برنامه ششم توسعه این کار باید تداوم یابد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در همین زمینه روز ششم مرداد ماه جاری نیز مدیرکل اجتماعی استانداری تهران در شورای اجتماعی کشور گزارشی را ارائه کرد؛  شهرداری دو ساختمان را برای کمک به اجرای این طرح تحویل داد و بهزیستی نیز نسبت به پذیرش این کودکان اعلام آمادگی کرد.

استاندار تهران با بیان اینکه فکر می‌کردیم تعدادی از این کودکان به صورت فردی قاچاق شده‌اند و بدون خانواده در ایران حضور دارند توضیح داد: آئین‌نامه اجرایی برخورد با اتباع غیرقانونی هم ابلاغ شده و در راهکار اجرایی این قسمت که اجتناب ناپذیر است اقداماتی در دستور کار داریم.

وی اظهارداشت: در خصوص اتباع، از خانواده آنان که مجاز هستند و کودکشان در خیابان‌ها کار یا تکدی‌گری می‌کند تعهد کتبی دریافت می شود.

محسنی بندپی افزود:‌ آن دسته که از اتباع غیرمجاز هستند اما کارت آمایش دارند تذکر می‌گیرند و آن کودکانی که هیچ کدام را ندارند و به صورت فردی در اینجا حضور دارند نیز (در مراکز ساماندهی) نگهداری می‌شوند.

استاندار تهران ادامه داد:‌ این دسته از کودکان نگهداری می‌شوند تا از طریق وزارت امور خارجه و سفارت افغانستان نسبت به بازگشت آنان اقدام کنیم.

بهزیستی حرفش را پس گرفت

محسنی بندپی در واکنش به اعلام اداره کل بهزیستی مبنی بر توقف موقت اجرای طرح جمع آوری کودکان خیابانی این استان نیز تاکید کرد:‌ این اداره کل حرف خود را پس گرفته است و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

وی افزود: معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور، رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و بهزیستی آئین‌نامه اجرایی این طرح را ابلاغ کرده‌اند.

محسنی بندپی اظهارداشت:‌ دستگاهی نیز خریداری و در مراکز نگهداری گذاشته‌ شده است تا با استفاده از مشخصات عنبیه چشم، ‌ هویت افرادی که دوباره جمع آوری و ساماندهی می شوند مشخص شود.

به گزارش ایرنا استاندار تهران اواخر سال ۹۷ دستور جمع‌آوری کودکان خیابانی را صادر کرده بود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ۲۶ تیر امسال اعلام کرده بود که نبود مکان و زیرساخت های لازم باعث شد تا طرح ساماندهی کودکان کار پایتخت به صورت موقت متوقف شود.

فرماندار تهران نیز در آخرین جلسه شورای اجتماعی استان تهران تعداد کودکان خیابانی جمع آوری شده را بیش از ۲۸۰ نفر اعلام کرد که ۸۰ درصد آنان تبعه هستند و در همین زمینه استاندار تهران گفته بود: باندهای قاچاق کودک از هرات و کابل شکل گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر