کد خبر: 68602
A

توضیح وزارت ورزش عراق درباره رویداد ورزشگاه کربلا

با ادامه بازتاب‌های مربوط به برخی حواشی مراسم افتتاحیه مسابقات قهرمانی غرب آسیا در ورزشگاه بین المللی کربلا، وزارت جوانان و ورزش عراق در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که این رویداد‌ها عمدی نبوده و تکرار نخواهد شد.

توضیح وزارت ورزش عراق درباره رویداد ورزشگاه کربلا

به گزارش دیده بان ایران، انتشار ویدئویی کوتاه از مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا در ورزشگاه بین المللی کربلا که طی آن و در قالب بخشی از برنامه افتتاحیه برخی زنان بدون پوشش سر و همراه با موسیقی اقدام به حرکات نمایشی کرده بودند، بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی عراق داشته است.

درحالی که برخی کاربران فضای مجازی از جنجالی شدن موضوع انتقاد می‌کنند، شخصیت‌های مختلف سیاسی و مذهبی به این بخش از برنامه افتتاحیه اعتراض کرده اند.

وزارت ورزش عراق روز جمعه در اطلاعیه خود تاکید کرده است که این وزارتخانه در حد پشتیبانی و فراهم کردن امکانات برای برگزاری مراسم آبرومند در ورزشگاه در حالی که ورزشگاه‌های عراق همچنان در تحریم بین المللی قرار دارد، تلاش کرده است، اما مسئولیت تدوین و اجرای برنامه‌های افتتاحیه بر عهده کنفدراسیون غرب آسیا بوده است.

اطلاعیه تاکید کرده است که حوادث ورزشگاه کربلا به هیچ عنوان عمدی نبوده چرا که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال این کشور پیشتر به شرکت مجری تاکید کرده بودند که مراسم نباید حاوی مواردی باشد که قداست استان کربلا را مخدوش می‌کند.

در این بیانیه بر تلاش مضاعف بر عدم تکرار این گونه رخداد‌ها و کوشش برای حفظ حرمت و قداست استان کربلا تاکید شده است.

وزارت جوانان و ورزش عراق همچنین خواستار حفظ وحدت، احترام به نظرات دیگران و پایبندی به قوانین و عرف جامعه و عدم ورود عراقی‌ها به درگیری و تبادل اتهامات در فضای مجازی و فضاسازی‌هایی شد که – به تعبیر بیانیه - برای رفع تحریم از ورزشگاه‌های عراق مضر است.

در همین حال و در ادامه بازتاب‌های حواشی افتتاحیه مسابقات غرب آسیا در ورزشگاه کربلا، سید صدر الدین القبانچی خطیب جمعه صحن حرم مطهر امام علی (ع) در نجف اشرف در خطبه نماز امروز ضمن محکوم کردن حادثه ورزشگاه کربلا و عرض تسلیت به بارگاه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) خواستار برکناری وزیر ورزش و جوانان عراق بدلیل شکسته شدن قدسیت کربلا شد.

با این حال شیخ عبدالمهدی الکربلایی خطیب جمعه شهر کربلا و نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر اشاره به حادثه ورزشگاه نکرد.

همزمان با انتقادات فراوان به حاشیه مراسم ورزشگاه کربلا، دولت محلی استان کربلا به ریاست استاندار این استان نیز دیروز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر و با اشاره به انتقاداتی از برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا در ورزشگاه کربلا انجام می‌شود، اعلام کرده بود که نقشی در برنامه ریزی و برگزاری این مراسم نداشته و صرفا مانند دیگر برنامه‌های مشابه، حمایت و پشتیبانی برای برگزاری اصل مراسم انجام داده و مسئولیت برگزاری و جزییات مراسم با وزارت جوانان و ورزش بوده است.

بیانیه تاکید کرده بود که دولت محلی کربلا از این پس اجازه برگزاری هر گونه مراسم را منوط به هماهنگی‌های لازم خواهد دانست تا جلوی تکرار این رویداد‌ها گرفته شود.

در شهر‌های کربلای معلا و نجف اشرف از مدت‌ها پیش مقرراتی در قالب حفظ حرمت و تقدس این شهر‌ها از سوی دولت‌های محلی اجرا می‌شود که از جمله ضوابطی در زمینه ویترین مغازه‌ها بویژه لباس فروشی‌ها و نیز برگزاری محافل و مراسم است./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر