کد خبر: 68817
A
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر چندانی در بازار مسکن نخواهد داشت/ اطلاعی از مبلغ حق مسکن نمایندگان ندارم/ مردم نگران افزایش اجاره‌بها هستند

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: در پرند و رباط‌کریم اجاره‌بها صد درصد افزایش پیدا کرده است و مردم خیلی نگران‌اند. برخی از اجاره‌نشین‌های پرند در فضای مجازی فعالیت دارند و نسبت به افزایش اجاره‌بها بسیار معترض هستند.

مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر چندانی در بازار مسکن نخواهد داشت/ اطلاعی از مبلغ حق مسکن نمایندگان ندارم/ مردم نگران افزایش اجاره‌بها هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگاراعتمادآنلاین، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر چندانی نخواهد داشت، چون سازمان مالیات اداری آن‌قدر نیرو ندارد تا بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.

 

*آقای نوروزی، شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟

 

من هم صاحب‌خانه هستم هم مستاجر. در تهران خانه دارم ولی در رباط‌کریم که حوزه انتخابی‌ام است، مستاجر هستم.

 

*یعنی 2 خانه دارید؟

 

بله. روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه که جلسه علنی داریم با خانواده به تهران می‌آیم و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه به حوزه انتخابیه‌ام، که رباط‌کریم است، می‌رویم. از زمانی که در رباط‌کریم امام‌جمعه بودم تاکنون در آنجا مستاجر هستم.

 

*حق مسکنی که از مجلس دریافت می‌کنید چقدر است؟

 

اصلاً نمی‌دانم حق مسکن دریافت می‌کنم یا نه.

 

*در ابتدا مبلغ 250 میلیون تومان به‌ عنوان حق مسکن و حدود چهار پنج میلیون تومان به‌ صورت ماهانه برای اجاره‌بها می‌دادند.

 

اطلاعی ندارم. به خاطر مشکلی که برای خرید خانه داشتیم و برای ازدواج پسرم وام گرفتم و بدهکارم. از چیز دیگری خبر ندارم.

 

حوزه انتخابیه من پرجمعیت است و حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و هفت دفتر و 34 کارمند دارم. بنابراین هزینه‌های من زیاد است و تا این مبلغ داده می‌شود ما فوراً خرج می‌کنیم.

 

*به نظر شما اجاره‌بها در یک سال گذشته چقدر افزایش پیدا کرده است؟

 

از اجاره‌بها در تهران بی‌اطلاعم، اما فکر می‌کنم در پرند و رباط‌کریم اجاره‌بها صد درصد افزایش پیدا کرده و مردم خیلی نگران‌اند. برخی از اجاره‌نشین‌های پرند در فضای مجازی فعالیت دارند و نسبت به افزایش اجاره‌بها بسیار معترض هستند.

 

*فکر می‌کنید اجاره‌بها بیشتر افزایش پیدا کرده یا قیمت خرید مسکن؟

 

هر 2 افزایش‌ یافته است.

 

*یعنی متناسب با هم؟

 

تقریباً به همان نسبتی که قیمت مسکن بالا رفت، اجاره‌ها هم بالا رفته است.

 

*آیا مجلس برای کنترل بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها برنامه‌ای دارد؟

 

ما نمی‌توانیم برنامه‌ای بدهیم. دولت باید به همان روش زمان احمدی‌نژاد پیش رود؛ مثلاً در سال، 500 هزار مسکن مهر می‌ساخت تا وضعیت مسکن را متعادل نگه دارد. وقتی دولت نسبت به مسکن مهر بی‌مهری کرد و ساخت مسکن را متوقف کرد، این مشکلات رخ داد.

 

دولت‌های نهم و دهم صد هزار مسکن مهر در پرند ساختند. دولت فعلی شروع به آماده‌سازی 15 هزار واحد کرده که 10ساله تحویل دهد. دولت روحانی نباید مسکن مهر را متوقف می‌کرد، باید همان راه را ادامه می‌داد.

 

دولت باید در کل ایران در سال، حدود 500 هزار واحد می‌ساخت. اینکه مدام از قانون و مجلس و... بگوییم فایده‌ای ندارد. چون دولت مجری است و باید تصمیم بگیرد چه کار کند. ما در زمان احمدی‌نژاد قانونی تصویب نکردیم، او خود اراده کرد بسازد و ساخت.

 

*آیا دولت برنامه‌ای برای کنترل و کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها دارد؟

 

دولت متوجه شد اشتباه کرده است. آقای آخوندی در روزهای آخر وزارت‌شان ساخت 15 هزار مسکن مهر را در پرند شروع کردند. اما بسیار پرهزینه شروع کردند، مسکن‌سازی روحیه‌ای انقلابی می‌خواهد به آن سبکی که وزیرش آقای نیکزاد بود. ایشان می‌گفت با پنج میلیون تومان صاحب مسکن‌ شوید. دولت فعلی مسکن‌هایی را که با 10، 20 میلیون تومان واگذار کرده، به بهانه عرصه باز هم 10 میلیون تومان می‌گیرد یا پارکینگ‌های مسکن مهر را می‌فروشد. در حالی‌ که دولت باید انقلابی فکر کند. آقای احمدی‌نژاد می‌گفت با پنج یا 10 میلیون تومان صاحب مسکن شوید، اما این دولت حدود 30، 40 میلیون تومان از مردم پول گرفته و دوباره پولی برای عرصه می‌گیرد، پولی هم برای پارکینگ می‌گیرد؛ مثلاً بیابان کنار آپارتمان را به‌ عنوان پارکینگ می‌فروشد.

 

*فکر می‌کنید مالیات بر خانه‌های خالی چقدر می‌تواند در کاهش نرخ و کنترل نرخ در بازار مسکن تاثیر داشته باشد؟

 

تاثیر چندانی نخواهد داشت، چون سازمان مالیات اداری آن‌قدر نیرو ندارد تا بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد.

 

*شنیدیم برای تعطیلات تابستانی به نمایندگان حدود 50 میلیون تومان ‌می‌دهند، شما این مبلغ را دریافت کردید؟

 

به‌ حساب من که نیامده است! حقوق 34 کارمندان و مبالغی به دفاتر می‌دهند که برای آنجا هزینه می‌کنیم و حقوقی هم به خودمان می‌دهند./ اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر