کد خبر: 68853
A

علی صوفی: کدخدایی زیر قولش زد/ دلیلی ندارد که بازهم با اصولگرایان ائتلاف کنیم

وزیر تعاون دولت اصلاحات، دلایل مشارکت همراه با قید و شروط اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس را تشریح و تاکید کرد: نباید سیاست ائتلاف را دوباره تکرار کنیم، بلکه باید لیستی برای انتخابات مجلس بسته شود که افراد آن هویت خالص اصلاح طلبی داشته باشند.

علی صوفی: کدخدایی زیر قولش زد/ دلیلی ندارد که بازهم با اصولگرایان ائتلاف کنیم

به گزارش دیده بان ایران، چندی پیش بود که سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: "راهکار برگزاری انتخابات با مشارکت فراگیر تبعیت از قانون است نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی."

انتشار این توییت پس از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مبنی بر اینکه " اقدامات شورای نگهبان بر مبنای قانون است، نه تائید کسی را تضمین می‌کنیم و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کنیم" این گزاره را در ذهن ها تقویت کرد که اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو احتمالا با مشکلاتی روبرو خواهند بود، مشکلاتی از جنس "رد صلاحیت".

در پی همین اظهارات بود که عباس عبدی اظهارت کدخدایی را نعل وارونه زدن خواند و تاکید کرد که تفسیر شورای نگهبان از قانون مورد تایید حقوقدانان نیست. بهزاد نبوی هم از به شورای نگهبان توصیه کرد برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی، اتفاقا برای اصلاح طلبان فرش قرمز پهن کنند.

رئیس دولت اصلاحات، معتقد به مشارکت مشروط در انتخابات است؟

در همین راستا علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر دولت اصلاحات، با بیان اینکه سخنگوی شورای نگهبان با این اظهارات ایده مشارکت مشروط اصلاح طلبان را زیر سوال می برد  گفت: ایشان به دنبال این هستند که بگویند اصلاح طلبان به دنبال فرافکنی هستند.

وی با یادآوری اظهارات اخیر رئیس‌ دولت اصلاحات ادامه داد: مواضع ایشان به موقع و متین بود، لازم بود آقای خاتمی نظرات متفاوتی که بین اصلاح‌طلبان در رابطه با انتخابات وجود دارد یعنی “تحریم انتخابات”، “مشارکت بی قید و شرط” و “مشارکت مشروط” را تعیین تکلیف کرد که ایشان ضمن رد تحریم انتخابات، ایده مشارکت مشروط را مورد تاکید قرار داد که فصل الخطاب است

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: آقای خاتمی "مشارکت مشروط" را با توجه به انتقاد از عملکرد فراکسیون امید مطرح کردند زیرا بر این باور هستند که مردم نتایج مورد انتظار شان را از رایی که دادند نگرفتند.

 

لیست امید را از روی ناچاری و اجبار با روش فراخوان بستیم

وی با بیان اینکه برآورده نشدن خواسته های مردم به دلیل حضور بدون قید و شرط در انتخابات بود، ادامه داد: اصلاح طلبان در سال 94 در شرایطی که تمام نامزدهای آنها را ردصلاحیت کرده بودند در انتخابات شرکت و لیست ارائه کردند. واقعیت آن است که لیست ارائه شده لیست موردنظر اصلاح طلبان نبود بلکه ما از روی ناچاری و اجبار و با روش فراخوان به این لیست تن دادیم، ما به اندازه ای با کمبود نیرو مواجه بودیم که در شهرستان‌ها اعلام کردیم اگر رقابت بین دو اصولگرای معتدل و تند بود از نامزد اصولگرای معتدل حمایت کنید و در برخی شهرها این افراد در لیست امید قرار گرفتند،  این رویه باعث شد انتظاری که از یک نماینده وجود دارد برآورده نشود زیرا افرادی که در لیست قرار گرفتند نه تنها شناخته شده نبوده و توانی نداشتند بلکه تعهدی هم نسبت به جریان اصلاح طلب به اثبات نرسانده بودند.

 

اصلاح طلبان در انتخابات اسفند باید چهره هایی با هویت اصلاح طلبی را کاندیدا کنند

صوفی با بیان اینکه به دلیل تجربه انتخابات در مجلس دهم، نباید چنین روندی را در آینده تکرار کنیم، افزود: همان طور که آقای خاتمی گفتند برای انتخابات آینده مجلس به طور حتم باید برنامه ارائه کرده و افراد با هویت مشخص اصلاح طلبی را به مجلس بفرستیم، که این به معنای آن است که شورای نگهبان باید در تایید صلاحیت‌ ها نظر آقای خاتمی تامین کند تا ما بتوانیم کاندیدای خود را معرفی کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از توییت اخیر سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: آقای کدخدایی با این اظهارات می خواهد بگوید شورای نگهبان طبق قانون عمل می کند و آنهایی هم که در گذشته رد صلاحیت کردیم قانونی بوده است، ولی بنده به عنوان نامزد رد صلاحیت شده فرآیند قانونی را از شورای نگهبان ندیدم زیرا در پاسخ به اعتراض و درخواستم برای اعلام دلایل رد صلاحیت هیچ نظری اعلام نکردند؛ کجای این رفتار اعمال قانون است؟

 

یک جناح مصونیت دارد و ردصلاحیت ها فقط متوجه اصلاح طلبان است

صوفی با طرح این سوال که چرا ردصلاحیت شورای نگهبان همواره باید متوجه اصلاح طلبان باشد، ادامه داد: چرا یک جناح کاملا مصونیت دارد مگر در موارد بسیار نادر که بر همگان آشکار است که فلان نامزد اصولگرا متخلف و پرونده دار است رد صلاحیت می شود اما بین اصلاح طلبان فقط به جرم اصلاح طلبی همه ردصلاحیت می‌شوند، کجای قانون آمده است که همه اصلاح طلبان ردصلاحیت شوند؟

وی با بیان اینکه ممکن است قانون در مواردی دارای اشکال باشد که نیازمند اصلاح است، گفت: شورای نگهبان اعلام می‌کند که فرصت رسیدگی به صلاحیت 12 هزار نفر را ظرف 20 روز ندارد که این موضوع باید مرتفع شود، آیا قابل توجیه است که به دلیل اشکالات این چنینی چهره های شاخص و شناخته شده اصلاح طلب به اتهاماتی همچون بی دینی رد صلاحیت شوند؛ اگرچه این مورد در قانون آمده اما تشخیص آن با شورای نگهبان نیست، شورای نگهبان اگر می خواهد قانونی عمل کند باید به استعلام از مراجع چهارگانه که از سوی هیات اجرایی انجام می شود تمکین کند نه اینکه نهادهایی همچون بسیج محلات، مساجد محلات و تحقیقات محلی را فعال کند که غیرقانونی است.

 

چرا سخنگوی شورای نگهبان اعلام می کند صلاحیت اصلاح طلبان تایید نمی شود؟

صوفی با بیان اینکه آقای کدخدایی از هم اکنون با این اظهارات در تلاش برای فرار رو به جلو است، ادامه داد: ایشان می خواهد بگوید ما قانونی عمل می کنیم و در گذشته هم به صورت قانونی رد صلاحیت کردیم، در این دوره هم از هم اکنون تعیین می کند که شورای نگهبان جناح شما را رد صلاحیت خواهد کرد این در حالی است که آقای کدخدایی باید حمل بر صحت کند یعنی ابتدا بگوید هیچ دلیلی وجود ندارد که آقای خاتمی صحبت از مشارکت مشروط به میان آورد اما می گوید ما قانونی رد صلاحیت می‌کنیم؛ در واقع آقای کدخدایی با این اظهارات توپ را در زمین مقابل می اندازد که اصلاح طلبان می خواهند خلاف قانون، صلاحیت شان تایید شود اما از هم اکنون به شما اعلام می کنیم که صلاحیت شما تایید نخواهد شد.

 

کدخدایی زیر قولی که به عارف داده بود زد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه آقای عارف برای رای آوری آقای کدخدایی در مجلس خیلی تلاش کرد و برای این موضوع زیر سوال قرار گرفت، افزود: دلیل حمایت آقای عارف صحبتی بود که با آقای کدخدایی در فراکسیون داشتند، آقای کدخدایی آنجا قول داده بود که نقایص قانونی را برطرف خواهند کرد اما امروز و با این اظهارات کسی که دارد زیر قولش می زند آقای کدخدایی است.

وی تاکید کرد: فراکسیون امید که به آقای کدخدایی رای داد به این امید بود که ایشان اشکالات قانونی را برطرف کند ولی ایشان به جای برطرف کردن آنها، همان قانون را مستند رد صلاحیت قرار می دهد. به نظر می‌رسد با نگاه اخیر سخنگوی شورای نگهبان، راهی برای حل وفصل دغدغه‌های اصلاح طلبان وجود ندارد.

 

نظر رئیس دولت اصلاحات ادامه ائتلاف نیست

صوفی درباره ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل به دلیل احتمال رد صلاحیت نامزدهای آنها، گفت: از حرف‌های آقای خاتمی در پیش گرفتن سیاست ائتلاف برنمی‌آید ، ایشان نظرشان به کاندیداهای اصلاح طلب است یعنی شرط این است که نامزدهای اصلاح طلب به اندازه‌ای باشند که بتوانیم لیست ارائه دهیم. اینکه گفته می شود اصلاح طلبان نمی توانند با هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند معناش همین است زیرا در گذشته حضور ما بدون قید وشرط بود که آسیب هایی داشت؛ آقای خاتمی وقتی می‌گویند باید کاندیداهای اصلی مان تایید بشوند یعنی اگر در تهران 30 نامزد داریم  و هر 30 نفر رد شوند ما در تهران لیست دیگری نمی دهیم.

 

دلیلی ندارد که بازهم با اصولگرایان ائتلاف کنیم

وی افزود: یعنی اینگونه نیست که مانند گذشته فراخوان کنیم یا با اصولگرایان معتدل یا حامی دولت ائتلاف کنیم چون در دور گذشته حمایت از دولت و کنار گذاشتن نیروهای تندرو از مجلس یکی از اهداف اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات مجلس که امروز موضوعیت ندارد بنابراین دلیلی ندارد که ما با اصولگرایان ائتلاف کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: به طور قطع نظر ما روی لیستی با هویت خالص اصلاح طلبی است، مشروط بودن هم به همین معنا است که ما نیروهای اصلاح طلب داشته باشیم./خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر