کد خبر: 68922
A

محمد کاظمی: پیگیری‌های قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی ادامه یابد

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی در دادگاه‌های ویژه گفت: گذشته از برخی نواقص و مشکلات قانون، نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند، از سازمان بازرسی گرفته تا دیوان محاسبات و حفاظت‌ها و آن‌هایی که باید نظارتی بر عملکرد مدیران می‌داشتند، شاید غفلت کردند.

محمد کاظمی: پیگیری‌های قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی ادامه یابد

به گزارش دیده بان ایران؛  محمد کاظمی درباره تاثیرات تشکیل دادگاه‌های ویژه و برخورد با مفاسد اقتصادی در جامعه اظهار کرد: این پیگیری‌های قوه قضائیه نشان می‌دهد که ما در گذشته در رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی و مالی و رانت‌خواری و ویژه‌خواری نواقصی داشتیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: بنده معتقدم بعد از اذن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این محاکم به صورت علنی تشکیل شود آن نقش پیشگیرانه مجازات‌های اینچنینی خودش را کاملا نشان داده و آن‌هایی که اهل تخلف بوده‌اند، خودشان را جمع‌ و جور کردند و ماجرا دیگر تکرار نمی‌شود. احساس ‌می‌شود که پیگیری‌های دستگاه قضا تاثیرگذار بوده است.

نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی مجازات‌ این است که این مجازات‌ها نقش پیشگیرانه داشته باشد. قبل از اینکه این محاکم علنی تشکیل شود مجازات‌ها این نقش را ایفا نمی‌کردند و اثرگذار نبوده‌اند اما از آن‌ زمان به این سمت احساس می‌کنم آرامشی در جامعه ایجاد شده است. مجرمان و مفسدان هم تا اندازه‌ای منصرف شده‌اند که مرتکب این جرایم شوند.

وی با اشاره به استجازه دستگاه قضا از رهبر انقلاب در برگزاری دادگاه‌های ویژه گفت: قانون اساسی ما محاکمات را علنی دانسته و به این جهت مشکلی نداشتیم اما انتشار محاکمات و اسامی افراد و انتشار حکم صادره توسط دادگاه قبل از قطعیت قانونا امکان‌پذیر نبوده و نیست.

کاظمی یادآور شد: پرونده‌های فساد مالی معمولا پرونده‌هایی است که زمان‌بر بوده و دیر به نتیجه می‌رسند و همین دیر به نتیجه رسیدن باعث شده بود که این مجازات‌ها اثرگذاری خودش را نداشته باشند و اتفاقی امروز کشف می‌شد و چندسال بعد از آن منجر به صدور حکم می‌شد و این اثرگذاری را نداشت و امروز این اثرگذاری را شاهد هستیم.

این عضو فراکسیون شفاف‌سازی، اقتصاد و انضباط مالی گفت: گذشته از برخی نواقص و مشکلات قانون، نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند، از سازمان بازرسی گرفته تا دیوان محاسبات و  حفاظت‌ها و آن‌هایی که باید نظارتی بر عملکرد مدیران می‌داشتند، شاید غفلت کردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فسادهای ایجاد شده در برخی بانک‌ها عنوان کرد: روی بحث‌ بانک‌ها غفلت شدیدی حاکم بوده که فردی می‌توانسته میلیاردها تومان وام بدون ضمانت دریافت کند و این نشان می‌دهد نهادهای نظارتی ما خوب عمل نکردند اگر خوب عمل می‌کردند چرا باید این اتفاقات رخ می‌داد؟ امیدواریم این روند امور را تصحیح کند و حتما لازم است ادامه پیدا کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر