کد خبر: 68943
A
لعیا جنیدی:

آمریکا با تحریم ظریف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را نقض کرده است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: تحریم وزیر امور خارجه خلاف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ چرا که این دستور موقت اعلام کرده طرفین هیچ اقدامی برای سخت‌تر کردن اوضاع موجود انجام ندهند و ایالات متحده از زمان صدور آن دستور مکرر در حال انجام اقداماتی است که اوضاع را سخت‌تر می‌کند.

آمریکا با تحریم ظریف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را نقض کرده است

به گزارش دیده بان ایران، لعیا جنیدی در خصوص ایجاد محدودیت برای دیپلمات‌های ایرانی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل یک قرارداد مقر دارد که ایالات متحده براساس آن تعهد کرده امکانات، اختیارات و تسهیلاتی را برای اینکه هیات‌های نمایندگی بتوانند به راحتی در این کشور برای انجام وظایف خود داشته باشند، ایجاد کند. 

وی ادامه داد: بنابراین در چهارچوب توافقنامه مقر ما باید هرجا که نقض تعهد اتفاق می‌افتد و انجام وظیفه در سازمان ملل را غیرممکن کرده و یا به نحو آزاردهنده، مشقت و محدودیت ایجاد می‌کند و از حدود متعارف خارج می‌شوند، در چهارچوب لازم اقدام کنیم. 

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: ما منتظر هستیم از وزارت خارجه اگر کمکی خواستند با ما هماهنگی کنند و مجموعه اطلاعات نشان می‌دهد که اینها از حدود متعارف خارج شده‌اند که به اعتقاد من محدود شدن به چند خیابان مصداق همین امر است. دیپلمات‌های ما به چند خیابان محدود شده‌اند و از ٢٥ مایل که حداقل مورد نیاز بود محدودتر شده‌اند. در این مورد طبق توافقنامه مقر و قواعد عرفی که در این زمینه وجود دارد، وزارت خارجه اقدامات خود را انجام می‌دهد و هرجا هم پیچیدگی داشته و نیاز به کمک دارند ما در معاونت حقوقی کمک می‌کنیم.

جنیدی در رابطه با احتمال ایجاد محدودیت برای وزیر امور خارجه در سفرهای خارجی در پی تحریم ایالات متحده مانند عدم سوخت‌رسانی به هواپیمای وی گفت: این کار از لحاظ کلی ضد مدنیت جامعه بین‌المللی است چون مبنای مدنیت در جامعه بین‌الملل مبتنی بر امکان مذاکره و همکاری است. وقتی شما همچنین کاری را انجام می‌دهید در واقع مسیر دیپلماسی، همکاری و مذاکره را قطع یا محدود می‌کنید؛ بنابراین این مساله خلاف مدنیت است. 

وی افزود: از منظر دیگر هم این است که این مساله خلاف حداقل‌های نزاکت بین‌المللی است. علاوه بر اینها این تحریم خلاف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری است چرا که این دستور موقت اعلام کرده طرفین هیچ اقدامی برای سخت‌تر کردن اوضاع موجود انجام ندهند و ایالات متحده از زمان صدور آن دستور مکرر در حال انجام اقداماتی است که اوضاع را سخت‌تر م‌ کند. بنابراین از این منظر خلاف دستور موقت است.

جنیدی تاکید کرد: این مساله می‌تواند خلاف توافقنامه مقر هم باشد. اگر قرار باشد این میزان محدودیت علیه وزیر خارجه اعمال شود. فرای این‌ها من امیدوار هستم کشورها با توجه به جایگاه وزیر خارجه و وظایفی که دارند، این مساله را رعایت کنند با توجه به اینکه وزیر امور خارجه با دعوت در کشورها حاضر می‌شود بنابراین امیدوار هستم کشورها حدود قواعد عرفی را رعایت کنند و اعتنایی به این تحریم نداشته باشند. در نتیجه اگر واقعا مشکلاتی ایجاد شود در جای خود ورود می‌کنیم. / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر