کد خبر: 69135
A

چرا گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نشد؟

رییس سازمان حج و زیارت علت برنگردادن گوشت‌های قربانی حج به ایران را توضیح داد و گفت: انتقال گوشت‌های قربانی به کشور، مقرون به صرفه نبود.

چرا گوشت‌های قربانی حج به ایران برگردانده نشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ از بین ۸۸ هزار ایرانی که امسال به حج اعزام شدند، حدود ٨۶ هزار زائر ایرانی مناسک حج را به جا آوردند. رییس سازمان حج گفت که ٨۶ هزار و ۵٠٠ رأس دام از طرف این زائران در حج قربانی شد. پیش از آغاز حج نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج گفته بود که با عربستان رایزنی می‌کنند تا این گوشت‌ها امسال به ایران بازگردانده شود. گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشورهای محروم توزیع می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت همزمان با اجرای مراسم قربانی و ذبح دام در سرزمین منا و پس از دیدار با رییس بانک توسعه اسلامی خبر داد که گوشت قربانی حجاج ایرانی به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشورهای اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال می شود.

اکنون با پایان اعمال اصلی حج و بازگشت حجاج از منا به مکه با اشاره به این‌که ذبح گوسفندهای قربانی زائران ایرانی توسط ۶۴ ذابح ایرانی در کشتارگاه صنعتی «المعیصم» در مکه مکرمه با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری در روزهای دهم و یازدهم ذی‌الحجه (۲۰ و ۲۱ مردادماه) صورت گرفت، درباره علت برگرداندن گوشت‌های قربانی حج به ایران توضیح داد: همان ابتدای پیگیری مباحث حج امسال، نظرمان را برای انتقال گوشت‌های قربانی به داخل کشور طرح کردیم و حین مذاکرات مربوط به حج قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوط با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که "این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده می‌خواهید گوشت صدقه به آنها بدهید".

وی افزود: به آنها توضیح دادیم که این گوشت‌ها با پول حجاح ایرانی خریداری و در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها قربانی می‌شود و گوشتی خوب بوده و از بُعد برکت و تبرک به کشور منتقل و در اختیار بخشی از خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما زمانی که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم، دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌ها باید استانداردهای مربوط به این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفندها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال کاملا نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بدهد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخشی از این کار را دنبال کردیم و با دامپزشکی به توافق‌هایی رسیدیم اما در بخش دوم که به سردخانه‌ها، تدارک کشتی سردخانه‌دار و اجاره آن برای انتقال گوشت از بندر جده به بندرعباس مربوط بود با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی افزود: موضوع کشتی سردخانه‌دار حل نشد و انتقال این گوشت‌ها با هواپیما هم به هیج‌وجه مقرون به صرفه نبود. با توجه به این شرایط  وقتی دیدیم امکان انتقال گوشت‌های قربانی امسال به کشور میسر نیست، به ناچار در نشستی با رییس بانک توسعه اسلامی به وی اعلام کردیم طبق روال سنوات گذشته، گوشت را با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای محروم اسلامی بفرستند.

رشیدیان با بیان این‌که از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است، اظهار کرد: حجاج همه کشورها امسال در مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گوسفند قربانی کردند که یک ثروت بیکران برای مسلمانان است و حیف است چنین ثروت بزرگی هدر برود. باید تلاش کنیم از این ثروت عظیم استفاده درست و مناسبی شود./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر