کد خبر: 69192
A

آنالیز موسیقایی شیوه مداحی حاج منصور ارضی کتاب شد

متین رضوانی پور پژوهشگر و آهنگساز موسیقی آیینی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از تألیف یک کتاب پژوهشی- صوتی با هدف آنالیز موسیقایی شیوه مداحی حاج منصور ارضی خبر داد.

آنالیز موسیقایی شیوه مداحی حاج منصور ارضی کتاب شد
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ متین رضوانی‌پور پژوهشگر شناخته شده موسیقی آیینی و مذهبی در گفتگویی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: طی یک سال گذشته به شدت مشغول تدوین و گردآوری کتابی برگرفته از ۲۵۰ مجلس حاج منصور ارضی از ذاکران و مداحان پیشگام کشورمان بودم که طی آن تلاش کردم ضمن بررسی دقیق این مجالس ارزشمند، آنالیز موسیقایی نیز درباره هر کدام داشته باشم.

رضوانی‌پور ادامه داد: به هر حال این نوحه‌خوان پیشکسوت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه مداحی نوین است که به اعتقاد من پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با صادق آهنگران اصلی‌ترین نقش را در پیوند بین مداحی سنتی و مداحی نوین ایجاد کردند. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای تألیف این کتاب صورت گرفت، بیش از ۲۵۰ مجلس ایشان در مساجد ارگ و شهدا طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ آنالیز شد و تلاش کردیم ضمن این بررسی دقیق، شمایل دقیقی از نو شدن شیوه مداحی که تقریباً از دهه ۶۰ آغاز شد به مخاطب ارائه کنیم. به نوعی می‌توان گفت که این کتاب دربرگیرنده نکات بسیار مهم و ارزشمندی در حوزه مداحی نوین است که در آن ضمن بررسی تطبیقی با تکیه بر مجالس حاج منصور ارضی، شیوه‌های موسیقایی این آثار نیز مورد کنکاش قرار گرفته است.

رضوانی‌پور افزود: این کتاب در هزارو ۲۰۰ صفحه برای چاپ آماده شده و به احتمال فراوان در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) توسط موسسه «قدیم‌الاحسان» در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این کتاب به اعتقاد من می‌تواند دربرگیرنده ویژگی‌هایی باشد که هم پژوهشگران از آن به‌عنوان یک منبع تاریخی استفاده کنند و هم مخاطبان عام در کنار یک کتاب می‌توانند با یک بسته منظم صوتی با توضیحاتی که جنبه آموزشی هم دارد مواجه شوند.

وی تأکید کرد: به هر حال حاج منصور ارضی شخصیت بسیار ویژه‌ای دارد و این کار برای من تجربه بسیار ارزشمندی بود. امیدوارم فضا به گونه‌ای باشد که علاقه‌مندان به حوزه مداحی از این اثر پژوهشی موسیقایی بهره‌مند شوند. 

این پژوهشگر در پایان گفت: تصمیم دارم بعد از انتشار این کتاب برنامه‌ریزی‌هایی برای انتشار کتاب‌هایی از این دست درباره دیگر مداحان معروف داشته باشم که امیدوارم بتوانم در این زمینه به نتایج مثبتی برسم. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در جمع‌آوری و تدوین این کتاب همکاری‌های بسیار مناسبی با من انجام گرفت که جا دارد از همه دوستان در این زمینه قدردانی کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر