کد خبر: 69508
A

آیت الله غرویان: اینکه کدخدایی بحث‌ بین آملی لاریجانی و یزدی را طلبگی خوانده، اشتباه است

روحانی مورد تایید و تنفیذ رهبری است و به سخنان یزدی توجهی ندارد

آیت الله غرویان:  اینکه کدخدایی  بحث‌ بین آملی لاریجانی و یزدی را طلبگی خوانده، اشتباه است

به گزارش دیده بان ایران،  «محسن غرویان»، استاد حوزه و دانشگاه، درباره سخنان تند آیت‌الله یزدی علیه رئیس جمهور و اینکه آیا این گونه سخن گفتن تاثیرگذار است یا خیر، گفت: سخنان آیت‌الله یزدی با ادبیاتی بیان شد که تاثیر خود را از دست داد. به‌عبارتی اگر این تذکرات و انتقادات با ادبیات منطقی بیان می‌شد احتمال تاثیر داشت اما با ادبیات بسیار تندی که ایشان چه در مورد آیت‌الله صادق لاریجانی و چه در مورد روحانی  و چه در مورد آیت‌الله علوی بروجردی به کار بردند، تاثیرش صفر شد و حتی تاثیر منفی هم داشته است. قبلا هم آیت‌الله یزدی در مورد آیت‌الله شبیری زنجانی، تعابیر تندی به کار بردند که آن هم بی‌اثر شد.

روحانی مورد تایید و تنفیذ رهبری است و به سخنان یزدی توجهی ندارد

غرویان افزود: نکته دیگر این است روحانی هم توجه زیادی به این‌گونه بیانات و انتقادها نمی‌کند چراکه به صورت قانونی، رئیس جمهور کشور بوده و طبق قانون موظف است تا پایان مدت در این سمت باشد؛ به ویژه اینکه روحانی مورد تایید و تنفیذ مقام معظم رهبری است. بنابراین این سخنان یزدی، اثری نداشته و ندارد و نخواهد داشت. بنابراین جز اینکه چند روزی، ذهن مردم مشوش شود و تا حدودی آرامش ذهنی به هم بخورد اثری دیگری ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نکته سوم این است که امر به معروف و نهی از منکر نیز باید برای خدا باشد اما چون این نوع امر به معروف و نهی از منکر کردن برای اغراض گروهی و سیاسی است، آن وجه شرعی لازم را ندارد و اثری نیز در پی نخواهد داشت.

اینکه کدخدایی این بحث‌ها را طلبگی خوانده، اشتباه است

محسن غرویان درباره اظهارات عباسعلی کدخدایی که بحث بین آیت‌الله لاریجانی و آیت‌الله یزدی را طلبگی خوانده بود، تصریح کرد: این بحث‌ها، بحث‌های طلبگی هم نیست چراکه طلبه‌ها به این نوع بحث‌های تند و تیز و توهین آمیز معترض هستند و اگر طلبگی این است که بسیاری از طلبه‌ها می‌گویند که ما نمی‌خواهیم به چنین وضعیتی برسیم. اینکه کدخدایی گفته این بحث‌ها در شورای نگهبان، بحث‌های طلبگی است، اشتباه است و نباید طلبگی را در ذهن مردم این گونه تفسیر کرد که شخصیت‌های در این سطح بخواهند به یکدیگر توهین کنند. بنابراین طلبگی این گونه نیست بلکه به معنای اخلاق، معرفت و دانش است.

آیت‌الله مکارم گفت: شما آبروی روحانیت و طلبگی را بردید

وی در مورد واکنش برخی مراجع در این باره نیز بیان کرد: مشاهده کردیم که آیت‌الله مکارم شیرازی در روزهای گذشته به آیت‌الله لاریجانی و آیت‌الله یزدی اعتراض کردند و خطاب به آنها گفتند شما آبروی روحانیت، حوزه و طلبگی و طلبه‌ها را با این نوع جدال‌های تند و تیز از بین می‌برید و باید معذرت‌خواهی کنید.

این دو شخصیت باید از یکدیگر و مردم عذرخواهی کنند/ اغراض سیاسی و جناحی در پس این بحث‌های علنی است

غرویان بیان کرد: به نظر بنده باید این دو شخصیت از یکدیگر معذرت‌خواهی و از ملت و طلاب هم عذرخواهی کنند چراکه این گونه بحث‌ها تاثیر منفی بر جامعه گذاشته است.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد و باید احتمال تاثیر داده شود. اگر این مطالب به شکل خصوصی مطرح می‌شد احتمال تاثیر داشت اما وقتی علنی می‌شود، بدین معناست که اغراض دیگری نیز وجود دارد و آن تکلیف و وظیفه شرعی نبوده بلکه یک‌سری اهداف سیاسی، گروهی و جناحی است. وقتی که این‌گونه اغراض به میان آید تاثیر امر به معروف و نهی از منکر صفر می‌شود و نتیجه عکس دارد. به نظر می‌رسد برخی آیات از جمله آیت‌الله مسعودی خمینی، که از اعضای جامعه مدرسین هستند، گفتند این نوع مطالب باید به شکل خصوصی مطرح و علنی نشود. همچنین مردم در این میان چه کرده‌اند که باید بگو و مگوهای این شخصیت‌ها را بشنوند و ناراحت شوند. مقام معظم رهبری نیز از این گونه بحث‌ها آزرده خاطر شدند. بنابراین این مباحث باید به صورت خصوصی مطرح می‌شد.

گفتنی است، آیت الله یزدی اخیرا در سخنرانی خود گفته بود: «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرات کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؟ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و ... اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار!»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر