کد خبر: 69602
A

تا فساد کفن نشود، این وطن، وطن نمی شود/ شکستن استخوان بانک‌ها گوش فلک را کَر کرده است/ حاشیه‌های نطق نمایندگان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر و دیدار خود با دبیران کل احزاب آنکارا گفت: احساس می‌کنم یکی از بزرگترین ضعف‌های ما در مقوله توسعه سیاسی این است که انتخابات پارلمانی ما جنبه حزبی ندارد.

تا فساد کفن نشود، این وطن، وطن نمی شود/ شکستن استخوان بانک‌ها گوش فلک را کَر کرده است/ حاشیه‌های نطق نمایندگان

به گزارش دیده بان ایران،  مصطفی کواکبیان و علی اسماعیلی از ناطقان میان دستور امروز مجلس بودند. کواکبیان گفت: در ایام تعطیلات مجلس سفری به آنکارا داشتم و با دبیران کل احزاب این کشور ملاقات و گفت‌وگو کردم. احساس می‌کنم یکی از بزرگترین ضعف‌های ما در مقوله توسعه سیاسی این است که انتخابات پارلمانی ما جنبه حزبی ندارد. امیدوارم در این فرصت باقیمانده مجلس بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم. شورای نگهبان با بخش حزبی بودن قانون انتخابات مشکلی ندارد پس بهتر است هر چه سریعتر این بخش را در دستور کار قرار دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: البته ظاهرا چندان دلسوزی زیادی در بدنه دولت و هیات رئیسه مجلس نسبت به مقوله توسعه سیاسی و انتخابات بر مبنای نظام حزبی مشاهده نمی‌شود. تنها راه برون رفت بسیاری از مشکلات کشور همین مسئله است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به فرا رسیدن گام سوم سیاست خارجی گفت: اتحادیه اروپا بداند که فقط ۱۰ روز فرصت دارد که به تعهدات برجامی خود عمل کند وگرنه حتما ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را محکم‌تر برخواهد داشت. اگر اروپا می‌خواهد ایران در برجام بماند، با کمک برای رفع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه فروش نفت ایران و عادی شدن تبادل بانکی در اجلاس گروه ۷ گام بردارد.

کواکبیان با ارجاع به اولین نطق خود در مجلس دهم گفت: گفته بودم که تا فساد در کشور کفن نشود این وطن، وطن نشود. مردم فکر می‌کنند همه دست اندرکاران در هر سه قوه دستشان به فساد آلوده است. از آقای رئیسی تشکر می‌کنم و امیدوارم اقدامات ایشان جنبه ظاهری، جانبداری و جناح گرایی نداشته باشد. فساد فساد است، اصلاح طلب و اصولگرا ندارد، حتی نماینده مجلس اگر خارج از وظایف نمایندگی‌اش تخلف کند باید به آن رسیدگی شود. مردم اعتقاد دارند ما معتقدیم که مردم تحریم‌های خارجی و ناکارآمدی بعضی از دست اندرکاران را تحمل می‌کنند اما نمی‌توانند فساد بعضی مسئولان را تحمل کنند.

شکستن استخوان بانک‌ها گوش فلک را کَر کرده است

علی اسماعیلی هم در نطق میان دستور خود گفت: هفته دولت را به همه جهادگران عرصه خدمت تبریک عرض می‌کنم، جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار حساس و ویژه‌ای قرار دارد، این شرایط طلب می‌کند گروه‌‍‌ها، نهادها و مردم با وحدت، همدلی و همزبانی تحت امر رهبر عزیزمان به فکر حل مشکلات کشور و مردم باشند، نگذارید دشمنان با استفاده از تحریم‌های اقتصادی بزرگترین سرمایه کشور یعنی ملت را از نظام دلسرد و ناامید کنند.

نماینده مردم نور در مجلس، با بیان اینکه همه قوا، صدا و سیما و همه نهادهای مدنی باید برای حفظ اعتماد اجتماعی تلاش کنند، افزود: امروز بحران‌های زیادی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است، برای حل این بحران‌های بزرگ نیاز به عزم ملی، کار جهادی شبانه روزی و برنامه محور داریم.

وی تصریح کرد: اولین بحران، نقدینگی است، چرا که حجم زیادی از نقدینگی اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. دولت و بانک مرکزی باید برای مهار نقدینگی به هدایت آن به سمت تولید برنامه داشته باشد. تجربه نشان داده است که این نقدیبنگی همچنان در حال افزایش بوده و صدمات زیادی به اقتصاد کشور خصوصاً بخش تولید می‌زند. مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه باید از دولت و بانک مرکزی بخواهند که برنامه‌ای ارائه و گزارش اقداماتشان را به صورت فصلی به نمایندگان ملت ارائه کنند تا مردم از اقدامت پیش گیرانه آنها مطلع شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بدهی دولت به بانک‌ها، صندوق ها، بحران دومی است که به جمهوری اسلامی تحمیل شده است، افزود: سالها از هر دولت به دولت دیگر به ارث می‌رسد، صدای شکستن استخوان بانک ها، صندوق ها گوش فلک را کر کرده است، بسیاری از بانک‌ها و صندوق‌ها به واسطه عدم دریافت مطالبات در خطر ورشکستگی قرار دارند و نمی‌توانند خدمات درست به مردم و سرمایه‌گزاران ارائه کنند. بنابراین از ریاست جمهوری و دولت می پرسم برنامه شما برای پرداخت این بدهی‌ها چیست  و چه زمانی و چگونه میخواهید این بدهی‌ها را پرداخت کنید. بانک مرکزی باید عملیات بازار باز و دولت با ارواق بهادارسازی نسبت به پرداخت بدهی‌ها اقدام کنند و مجلس هم باید گزارش اقدامات را به صورت فصلی دریافت نماید.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تورم بحران سومی است که جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه است، افزایش تورم بر مردم به ویژه محرومان و مستضعفان سنگینی می‌کند، کارگران، کشاورزان، کارکنان و بازنشستگان گرفتار افزایش بی رویه قیمت‌ها شدند. اما هیچ کس نیست از دولت بپرسد برنامه شما برای مهار تورم چیست.  این افزایش قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی، مسکن و داروهای کمیاب تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ مهمترین عامل در تورمی شدن اقتصاد ایران انتظارت تورمی است. دولت، بانک مرکزی و همه دستگاه‌های حمایتی نظام به ویژه صداوسیما و مطبوعات باید تلاش کنند انتظارت تورمی را کاهش دهند تا امید به ثبات اقتصادی جامعه برگردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر