کد خبر: 69656
A

بازگشت دزد مجسمه‌ها به شهر/ مجسمه "قیصر امین پور" هم به سرقت رفت

بعد از گذشت 9 سال از پرونده سرقت‌های سریالی مجسمه‌های پایتخت که بدون نتیجه مسکوت ماند،‌ این بار مجسمه "قیصر امین‌پور" شاعر معاصر به سرقت رفت و این پرسش را در ایجاد کرد که چگونه اصطلاحا در روز روشن با وجود دوربین و ...، مجسمه‌ها به سرقت می‌رود و هیچ ردی هم از عوامل آن به دست نمی آید؟

بازگشت دزد مجسمه‌ها به شهر/ مجسمه "قیصر امین پور" هم به سرقت رفت

به گزارش دیده بان ایران، اواسط سال 89، خبری در رسانه ها مبنی بر اینکه سردیس استاد شهریار از مقابل تالار وحدت حذف شده، منتشر شد؛ خبری که بلافاصله احساسات مردم را برانگیخت و انگشت انتقاد را به سمت مدیریت شهری وقت برد که چرا مجسمه یکی از شاعران محبوب را برداشته است! اما شهرداری تهران نیز بلافاصله نسبت به تکذیب نقشش  در حذف این مجسمه اقدام کرد و ضمن اعلام بی خبری از سرنوشت این مجسمه خبر از ربودن این مجسمه داد!

سرقت مجسمه های پایتخت با سردیس شهریار آغاز شد و ناباورانه ظرف مدت کوتاهی تعداد مجسمه های مسروقه شهر به عدد  حدود 12 برسد! مجسمه‌ افرادی چون صنیع خاتم در پارک ملت، شهریار مقابل تئاتر شهر، شریعتی در پارک شریعتی، مادر و فرزند در میدان صنعت، باقرخان در خیابان شهرآرا، ستارخان در خیابان ستارخان و مجسمه های انتزاعی خانه هنرمندان به سرقت رفتند!

ربودن سازمان دهی شده مجسمه ها

ربودن مجسمه های سنگین و چند تنی پایتخت بدون برجای گذاشتن حتی سرنخی کوچک  سوالات و ابهامات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد اما همان زمان محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران در رابطه با آخرین پیگیری‌های در مورد سرقت مجسمه‌ها با تاکید بر این که این اقدام کاملا سازماندهی شده است، افزود: با توجه به تجربه من در نیروی انتظامی افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند، دزد سر راهی نیستند و حتما به شکل یک باند اقدام می‌کنند.

قالیباف با بیان این که پلیس تاکنون اطلاعات خوبی در این رابطه به دست آورده است، افزود: شهرداری شکایت خود را ارائه کرده است و همکاری لازم را با پلیس خواهد داشت، اما در نهایت مسوول امنیت شهر و مراقبت از مجسمه‌ها و نمادهای شهری شهرداری نیست!

ارزش مالی یا ردپای خارجیان در سرقت آثار هنری!

به گزارش ایسنا، با توجه به جنس برنزی این مجسمه‌ها، عده‌ای ارزش مالی آنها را انگیزه این سرقت‌ها عنوان کردند و حتی برخی از کارشناسان از دست داشتن برخی کشورهای خارجی  در سرقت مجسمه های پایتخت خبر دادند! سرقت سریالی مجسمه های پایتخت به دلیل حساسیت های ایجاد شده در جامعه و میان مسئولان شهری و انتظامی متوقف شد اما در طی سالیان اخیر نیز بعضا خبری از ربودن مجمسه یا بخشی از مجسمه ها شنیده می شود بگونه ای که سرقت سر «مجسمه باربر» در خیابان ناصر خسرو تهران و یا ربودن محسمه کودک در ونک و ... اخیرا رخ داد.

اما این سرقت ها به هر دلیلی که بود باز هم سارقانش دستگیر نشدند و راز سرقت  مجسمه های پایتخت سر به مهر ماند! و حالا با گذشت 9 سال از این اتفاق های سریالی نه تنها سرنخی از این سرقت‌ها اطلاعات به دست نیامده است، بلکه مجمسه جدیدی نیز ربوده شد.

تغییر جنس، راه نجات مجسمه‌ها

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، در مورد واکنش به ربوده شدن سردیس برنزی قیصر امین پور در منطقه 2 با طرح این سوال که  آیا دزد مجسمه ها به شهر برگشته؟ گفت: عمدتا سردیس و مجسمه ها را از جنس برنز می سازند که این مسئله سبب شده با توجه به قیمت بالای این فلز،  انگیزه خوبی برای ربودن مجسمه های شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه به تازگی تمامی سردیس‌های شهر از جنس سنگ ساخته می شود تا علاوه بر زیبایی، امنیت آن نیز حفظ شود، گفت: قیمت سنگ بسیار ارزان است و ربودن آنها منفعتی برای سارقان ندارد.

نظری با بیان اینکه پیشنهاد می شود از این پس تمامی سردیس‌های شهر از جنس سنگ ساخته شوند، افزود: البته اگر ببینیم که حتی سردیس های سنگی ربوده می شوند آن موقع باید بررسی کنیم که آیا واقعا انگیزه مالی، دلیل ربوده شدن مجسمه های پایتخت است یا نگاه ایدئولوژیک!

به گزارش ایسنا، مسئولان شهری و انتظامی تهران، در این 9 سال تنها کاری که درباره پرونده سرقت مجسمه‌ها انجام داده‌اند این بوده که یا قول پیگیری پرونده و دستگیری سارقان را دادند یا اینکه همدیگر را مسئول رسیدگی و اعلام نتیجه در زمینه شناسایی و دستگیری سارقان  اعلام کنند بگونه ای که هیچ سرانجامی در انتظار این پرونده نبود و امیدواریم پرونده سرقت مجسمه قیصر امین پور به سرنوشت قبلی‌ها دچار نشود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر