کد خبر: 69658
A
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی:

اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را احیا کنیم/ دولت برای حل مشکلات کوتاهی نمی کند

رئیس جمهوری با تاکید بر این که دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیر و طریق کوتاهی نمی کند گفت: برای منافع ملی باید از هر ابزاری استفاده کنیم چرا که اصل منافع ملی است.

اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را احیا کنیم/ دولت برای حل مشکلات کوتاهی نمی کند

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: بسیار روز پرنشاطی برای من و همه خادمان ملت به ویژه خادمان روستاییان عزیز ما است. به نظر من بعد از انقلاب اسلامی تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد.

وی ادامه داد: در میان فاصله ها و یا شکاف های اجتماعی جامعه،  می بینیم مرد، زن، ثروتمند، فقیر، با سواد، ‌ بی سواد با مهارت و بی مهارت، یکی از طبقه بندی ها طبقه بندی بین شهر و روستا بود.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: روستایی بودن قبل از انقلاب توام با خودکم بینی بود و طرف با شرمساری می گفت من روستایی و دهاتی ام، و شهرنشینی و شهری بودن مخصوصا مرکز نشین بودن به عنوان یک افتخار بود. می گفت من اهل فلان شهرم یا اصلا تهرانی ام یا اصلا در تهران متولد شدم. یکی از افتخارات این بود که در شهر تهران متولد شود. چنین تفکری در جامعه قبل از انقلاب حاکم بود. در جوامع و مجامع ما گویی شهری بر روستایی از لحاظ فکری، علمی، ‌تمدنی برتری داشت.  
رئیس جمهوری افزود: اما پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه ما به وجود آورد یکسان بودن مردم روستانشین و شهرنشین بود و حتی بعد از انقلاب نوعی تقدس یافت که کسی بگوید من روستایی ام که این نکته بسیار مهمی است.

روحانی گفت: یک عامل مهاجرت از اینجا شروع می شود؛  یعنی طرف فکر می کند که اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی اش بالاتر است و اگر در روستا باشد جایگاه اجتماعی اش پایین تر است که امروز این تفکر ابدا در جامعه ما وجود ندارد. تمام مردم  احساس می کنند که شهر و روستا، شمال، جنوب، شرق و غرب نه تنها از نظر قانون مساوی هستند بلکه از نظر جایگاه و منزلت اجتماعی هم برابر و مساوی هستند و همه ما احساس می کنیم نسبت به روستاها آبادانی و توسعه روستا یک وظیفه سنگینی را همه بر دوش داریم.
وی با بیان این که در سابق فاصله بین شهر و روستا زیاد بود، یادآور شد: شهرنشین از مراکز آموزشی فراوان، مرکز بهداشتی قابل ملاحظه، از فضای کسب و کار بیشتر و همچنین از رفاه بیشتر فردی که در شهر ساکن بود برخوردار بود و فردی که در روستا بود از این مزایا برکنار بود.

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر