کد خبر: 69742
A

سویا سرطان زاست؟

دورنمای سلامت نسبت به سویا موضوعی است که مناقشات فراوانی را در طی سال‌های اخیر به وجود آورده است؛ حامیان مصرف سویا می‌گویند که سویا حاوی مقادیر فراوانی فیبر، پروتئین، کلسیم و آهن است.

سویا سرطان زاست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ اما مخالفان بر این باورند که ترکیبات شیمیایی خاص موجود در سویا از لحاظ ساختاری و کارکردی مشابه هورمون استروژن عمل کرده و ترکیبات موجود در آن و تاثیرات احتمالی آن بر بدن انسان مایه‌ی نگرانی آنهاست.

تحقیقات اخیریافت شده کمک کرده است تا مسیر مناقشات به سوی مزایای سویا بر سلامت هدایت شود، زیرا نتایج این تحقیق دال بر آن بود که سویا نه عامل تحریک سلول‌های سرطانی بلکه موجب پیشگیری از رشد سرطان می‌شود؛ گفتگو‌ها حول تاثیرات سویا بر سلامت بر گروهی از مواد شیمیایی موسوم به استروژن گیاهی متمرکز شده است که به طور طبیعی در سویا یافت می‌شود.

از آنجایی که این استروژن گیاهی از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به استروژن موجود در بدن انسان است، نگرانی‌هایی را پدید می‌آورد که ممکن است آن‌ها با گیرنده‌های مشابه استروژن در بدن پیوند بخورند و موجب فعال شدن این گیرنده‌ها به نوعی که برای سلامت بدن مفید نیستند، شوند.

 
 
منبع:بهداشت نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر