کد خبر: 70113
A

در نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی وزارت اطلاعات چه گذشت؟

جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های کشور صبح دیروز –یکشنبه، 10 شهریورماه- از نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی وزارت اطلاعات و امنیت کشور دیدن کردند.

در نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی وزارت اطلاعات چه گذشت؟
به گزارش دیده بان ایران؛ جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های کشور صبح دیروز –یکشنبه، 10 شهریورماه- از نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی وزارت اطلاعات و امنیت کشور دیدن کردند. در این نمایشگاه که از سوی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در راستای راهبرد صیانت و پیشگیری این معاونت در حوزه‌ی ضدجاسوسی برگزار شده بود، ضمن نمایش تصاویر، اطلاعات و ماجرای برخی کیس‌های نفوذ و جاسوسی با استفاده از ماکت‌های انسانی، اطلاعات نوشتاری و فایل صوتی و فیلم به تبیین موضوع پرداخته شد.

 

همچنین در بخش‌ دیگری از این بازدید نشستی با حضور برخی کارشناسان و مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات برگزار شد و فیلمی نیز از برخی افراد ایرانی دستگیر شده که در سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های مختلف اطلاعاتی را به سرویس‌های بیگانه منتقل کرده بودند، نمایش داده شد.

 

یکی از رویکردها و راهبردهای اعلامی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، راهبرد صیانت و پیشگیری است. وزارت اطلاعات در کنار مقابله با تهدیدات امنیتی اقدامات گسترده‌ای را برای پیشگیری از وقوع تهدیدات اتخاذ می‌کند که یکی از این اقدامات برپایی نمایشگاه توجیهی و آموزشی برای مخاطبینی است که محتمل است در معرض آسیب و یا تهدیدات امنیتی قرار گیرند. در نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی تلاش شده تا ضمن افشای روش‌های سازمان‌های اطلاعاتی، مخاطبین نسبت به تهدیدات اطلاعاتی هشیار و یا به عبارتی واکسینه شوند. برای همین یکی از مهمترین فعالیت‌های معاونت ضدجاسوسی ارتقاء سواد امنیتی، مهارت افزایی جامعه به‌ویژه نخبگان و مدیران کشور است.

 

در نمایشگاه تخصصی ضدجاسوسی موضوعاتی از جمله تکنیک‌های ارتباطی و رفتاری سازمان‌های جاسوسی در فرایند فریب افراد، اقدامات نرم آمریکا برای «نفوذ» فرهنگی، جاسوسی تلفنی، سواستفاده از هویت‌های جعلی، دام ویزا، روش‌های جذب نخبگان، اهداف و روش‌های نفوذ در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و موضوعات متنوع دیگری تبیین و به تصویر کشیده شده است.

 

یکی از بخش‌های جالب توجه و قابل تامل در این نمایشگاه آسیب شناسی فرهنگی جامعه‌ی ایران توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا است. در این بررسی که گفته شده سند پنهان آن توسط ضدجاسوسی کشف شده است این سازمان طی ابلاغ رسمی به افسران اطلاعاتی فعال در موضوع ایران توصیه کرده که ایرانیان مردمانی عاطفی و احساسی هستند لذا تلاش کنید تا در تعاملات خود آنها را با دادن هدیه، تسهیلات، دعوت به یک رستوران و… مدیون کنید چراکه آنان در این شرایط تلاش خواهند کرد تا محبت شما را جبران کنند و در این فرایند است که می‌توان یک ایرانی را از طریق ارتباط دوستانه با خود همراه و به تدریج تبدیل به خائن و جاسوس کنید.

 

در این نمایشگاه راه‌های مختلف جذب عامل از سوی سرویس‌های مختلف و فرایندی که آنها برای ایجاد ارتباط و همکاری طی می‌کنند نمایش داده شد؛ از جمله راه‌هایی که به ایجاد همکاری میان این سرویس‌ها و فرد مورد استفاده قرار گرفته شده، منتهی می‌شود، می‌توان به ایجاد ارتباط در طول پروسه‌ی صدور ویزا، ایجاد ارتباط از طریق پیشنهاد همکاری و کارهای اقتصادی، از طریق آنچه به آن عملیات تله‌ی عسل می‌گویند و در آن از پروستوها استفاده می‌شود و… اشاره کرد. در این مورد آخر ضمن بر شمردن برخی مواردی که تاکنون سرویس‌های بیگانه در آنها از این شیوه استفاده کرده‌ا‌ند، فیلمی کوتاه نیز نمایش داده شد از زنی خارجی، تقریبا مسلط به زبان فارسی که از سوی سرویس امنیتی یکی از کشورها بکارگیری شده بود برای برقراری ارتباط با کارکنان کنسولگری ایران؛ در خانه‌اش از سوی سرویس امنیتی کشور بیگانه دوربین و میکروفون نصب شده و کارفرماهای او اصرار داشته‌اند که بزودی افراد مورد نظر را به خانه‌اش بکشاند.

 

مورد دیگری که مورد اشاره‌ در این نمایشگاه بود موضع تخلیه‌ی تلفنی سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) بود. تلفن‌هایی در این نمایشگاه تعبیه شده بود که برخی مکالمات واقعی منافقان با بعضی از افراد در گوشی این تلفن‌ها پخش می‌شد. صداهایی معمولی، با لحنی اداری، که هربار خود را کسی و منتسب به جایی معرفی کرده بودند و در برخی موارد هم موفق شده بودند که فرد مورد نظر را بصورت تلفنی تخلیه‌ی اطلاعاتی کنند.

 

بنا بر گزارش انصاف نیوز، نکته‌ی جالب توجه دیگر در این بازدید این بود که محدودیتی در قشری که سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر تلاش به برقراری ارتباط با آنها می‌کردند وجود نداشت. افراد متعددی برای این کار انتخاب می‌شدند، از کسی با پوشش روحانی تا راننده تاکسی و رایزن فرهنگی و دیپلمات و کارمندان و شاغلان نهادهای نظامی و… از همگی مثالی با نام و نشان وجود داشت که به اشکال مختلف با سرویس‌های امنیتی دیگر کشورها به همکاری پرداخته بودند و در برخی موارد اطلاعاتی موثر و مهم را به دست آنها رسانده بودند. تا آنجا که در یکی از این موارد فرد موردنظر غیر از اینکه اطلاعاتی مهم در زمینه‌ی نظامی را خارج کرده بود، حتی به‌شکلی، اطلاعاتی درباره‌ی برخی دانشمندان هسته‌ای ترور شده –از جمله شهید علی‌محمدی- از سوی این فرد به سرویس‌هایی چون موساد داده شده بود که در نهایت دستگیر شد.

 

یا در فقره‌ی دیگری دیپلماتی با سابقه بود که از سال 72 وارد وزارت خارجه شده و در سال 84 ماموریتی ثابت در یکی از کشورهای اروپای مرکزی به او داده شده است و سه ساال بعد از آن آغاز همکاری‌اش با سیا بوده است. او سال 88 به ایران بازمی‌گردد و در وزارت امور خارجه به عنوان دستیار یکی از معاونین مشغول به کار می‌شود و همچنان ارتباطش با CIA از طریق راه‌های امن ادامه داشته و در ازای اطلاعات سری مربوط به جلسات و همکاری با این سازمان امنیتی جاسوسی، پولی هنگفت دریافت می‌کرده است. او از زمانی که متوجه می‌شود که رد داخل به او مشکوک شده‌اند به سرعت متواری شده و تا امروز هم اطلاعی از او در دست نیست.

 

اما در میان سوژه‌های کشف شده از سوی وزارت اطلاعات با عنوان جاسوس، برخی نخبگان علمی نیز دیده می‌شوند. یکی از این افراد که مشخصاتش در این مراسم نمایش داده شده بود، فردی بود که به لحاظ علمی سطحی بالا داشته است. بعد از روشن شدن همکاری‌اش با سرویس‌های امنیتی بیگانه، دستگیر شده و به‌خاطر حساسیت اطلاعات نظامی که منتقل کرده، به اعدام محکوم شده است. اما مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید براینکه جرم جاسوسی 5 الی10 سال حبس دارد و تنها در صورت جاسوسی در شرایط جنگ و یا در موضوع اطلاعات نظامی به تشخیص قاضی پرونده ممکن است حکم اعدامی صادر شود، می‌گوید که به‌دنبال این هستیم که در مورد نخبگان بتوان از علم و دانسته‌های آنها استفاده کرده و به شکل دیگری کیفر کاری که انجام داده‌اند را ببینند تا جامعه بتواند از علمشان منتفع شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر