کد خبر: 70282
A

واردات گوشت ایران از روسیه چهار برابر شد +جزییات

سال گذشته داغستان ۴ هزار تن گوشت گوسفند را به ایران فروخت، علاوه بر این برند گوسفند داغستانی در این کشور به ثبت رسیده است که هم اکنون در حال محبوب شدن است. براساس آمار تجارت خارجی، صادرات از روسیه به ایران از نوع اقلام گوشت و محصولات گوشتی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲ میلیون دلار با وزن کلی ۳۷۸ تن بوده است. پیش بینی می سود امسال صادرات گوشت گوسفند داغستانی به ایران چهار برابر سال گذشته شود

واردات گوشت ایران از روسیه چهار برابر شد +جزییات

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از اسپوتنیک، مرکز صادرات روسیه، ایران در رتبه ۲۸ ام صادرات غیر نفتی روسیه قرار دارد.

بنابراین یک شرکتی از منطقه کالمیتسکا بنام وکتور پلاس در آگوست سال ۲۰۱۹ به ظرفیت ۱۲ تن از گوشت گوسفند یخ زده را به عنوان بخشی از پروژه ملی "همکاری و صادرات بین المللی" به ایران فرستاد، دسته دوم از همین مقدار در آینده نزدیک ارسال می شود.

بر طبق تفاهم قبلی، طرف کالمیتسکایی تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تن گوشت گوسفند به ایران تحویل می دهد.

امسال دامداران گوسفند داغستانی قصد دارند میزان عرضه به ایران را به ۵-۶ هزار تن افزایش دهند، این کار توسط امین شیخ حسنوف معاون وزیر جهاد کشاورزی داغستان به رسانه ها گزارش شده است.

به گفته وی، سال گذشته داغستان ۴ هزار تن گوشت گوسفند را به ایران فروخت، علاوه بر این برند گوسفند داغستانی در این کشور به ثبت رسیده است که هم اکنون در حال محبوب شدن است.

براساس آمار تجارت خارجی، صادرات از روسیه به ایران از نوع اقلام گوشت و محصولات گوشتی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲ میلیون دلار با وزن کلی ۳۷۸ تن بوده است.

 

گشوده شدن بازار ایران برای صادرکنندگان گوشت گاو و گوسفند در روسیه
Sputnik / Evgeny Biyatov
عمدتا گوسفند صادر می شود. در ساختار صادراتی براساس کشور، ایران با سهم ۰.۶٪ در رتبه چهاردهم در بین واردکنندگان کالاهای گوشتی قرار دارد و در سال ۲۰۱۸ ، ایران برای روسیه با سهم ۱۲.۶٪ در ساختار صادرات در این گروه از کالاها "گوشت و محصولات گوشتی" شریک شماره ۴ شد. صادرات گوسفند روسی به ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۷.۱ میلیون دلار بوده و وزن کل آن ۷.۹۹ هزار تن بوده است.

 

چرا ایرانی ها گوشت حلال روسی دوست دارند؟

طبق ارزیابی استاندار سابق منطقه آستاراخان الکساندر ژیلکین، برای نیمه اول سال ۲۰۱۸، دامداران محلی گوشت چهار برابر بیشتر نسبت به کل سال ۲۰۱۷ به جمهوری اسلامی ارسال کرده اند.

همانطور که ژیلکین به اسپوتنیک گفت، خریدار در درجه اول روی کیفیت کالاها تمرکز می کند. شرایط خاص زندگی، رژیم غذایی خاص حیوانات و در نتیجه طعم بی نظیر باعث تقاضای زیاد واردکنندگان ایرانی برای گوشت گوسفند از منطقه آستاراخان شده است. به گفته استاندار، گوشت گوسفند آستاراخان هم از نظر محیطی و هم طبیعی مرغوب است.

روسیه 300 تن گوشت گوسفند به ایران می فرستد
با این حال، نه تنها کیفیت گوشت  خریداران ایرانی را جذب کرده، بلکه نزدیکی منطقه ای آستاراخان نیز عامل مهمی محسوب می شود: موقعیت جغرافیایی منطقه آستاراخان این امکان را می دهد که ظرف سه روز پس از ذبح دام، محصول نهایی به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شود، که این امر بر طبق توافق با شرکای ایرانی میسر است و از طریق آذربایجان بار تحویل داده می شود.

استاندار با ارزیابی چشم انداز همکاری های روسیه و ایران پس از افزایش فشار تحریم ها بر ایران خاطرنشان کرد:صادرکنندگان روسیه به ویژه از آستاراخان می توانند جایگاه قابل ملاحظه ای را در بازار ایران بدست آورند.

برای تولید کنندگان روسی فرصتی فراهم خواهد شد تا بتوانند با دیگر رقبا برای راه یافتن و پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار ایران برای کالاهای خاص به رقابت بپردازند که این امر باید بر حجم کلی گردش مالی تجارت خارجی روسیه و ایران تأثیر بگذارد، ناگفته نماند که بخشی از آن به طور سنتی از طریق راه دریایی آستاراخان عبور می کند.

دیمیتری کراوچوک، مدیرعامل کمپانی میاسکو از آستراخان همچنین به جذابیت گوشت روسی برای خریداران ایرانی به دلیل نزدیکی منطقه آستراخان به مرزهای ایران خاطر نشان کرد: آنها به گوشتی جذب می شوند که بتوانند ظرف مدت ۷۲ ساعت تحویل بگیرند، مناطقی چون استان های ولگوگراد و آستراخان بسیار حائز اهمیت هستند.

جدا از این، تاجران بر کیفیت بالای گوسفندان روسی تأکید کرده اند که توسط دامپزشکان ایرانی حاضر در کشتارگاه ها تخمین زده می شوند. پزشکان ایرانی می گویند که مزیت گوشت روسیه این است که هیچ بیماری در حیوان وجود ندارد، بنابراین گوشت و حیوانات بسیار با کیفیت هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر