کد خبر: 70385
A

۱۰ سال برای یک رهبر اپوزیسیون ترکیه به اتهام توهین به اردوغان

دادگاهی در ترکیه در حکمی یکی از رهبران حزب مخالف "مردم جمهوری‌خواه" این کشور را به اتهام مشارکت در تبلیغ تروریسم و همین طور توهین به اردوغان و مقامهای دولت ترکیه در شبکه‌های اجتماعی گناهکار شناخته و به حدود 10 سال حبس محکوم کرد.

۱۰ سال برای یک رهبر اپوزیسیون ترکیه به اتهام توهین به اردوغان

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد، جانان کفتانجی‌اوغلو، رهبر شعبه حزب سکولار مردم جمهوری‌خواه ترکیه در شهر استانبول از سوی دادگاه این کشور حکم مجازات مجموعاً 9 سال و هشت ماه حبس را به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور و دیگر اتهامات دریافت کرده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال مخالفان دولت ترکیه بلافاصله این حکم را دارای انگیزه های سیاسی دانستند. کفتانجی‌اوغلو ارتکاب هرگونه جرمی از سوی خود را رد کرده است. او از قصدش برای درخواست تجدیدنظر در حکمش خبر داده و بر همین اساس تا زمانی که نتیجه تجدیدنظر مشخص نشود به زندان نخواهد افتاد.

این سیاستمدار زن یکی از چهره های سرشناس مخالف دولت ترکیه است که چندی پیش در کمک به پیروزی اکرم امام‌اوغلو، نامزد انتخاباتی حزب مردم جمهوری‌خواه در انتخابات شهرداری شهر استانبول و به دنبالش وارد کردن ضربه‌ای بزرگ به قدرت سیاسی اردوغان نقشی مهم ایفا کرد.

کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در اظهاراتی، کفتانجی‌اوغلو را قربانی "انتقامجویی" سیاسی خوانده و متعهد به مبارزه برای اجرای عدالت شد.

خبرگزاری آناتولی در گزارش خود تصریح کرد، کفتانجی‌اوغلو از بابت اتهاماتی شامل توهین به جمهوری ترکیه، مقامهای دولتی و اردوغان و همچنین تبلیغ تروریسم و تحریک به نزاع عمومی گناهکار شناخته شده است.

دادستانهای ترکیه به دنبال مجازات 17 سال حبس برای او به خاطر پستهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده، بودند. پستهای او شامل یک توئیت مربوط به سال 2013 درباره یکی از بنیانگذاران یک گروه شبه نظامی ممنوعه کُرد که در پاریس کشته شد می شوند.

یک شبکه متعلق به مخالفان دولت ترکیه به نام شبکه هالک تی‌وی اعلام کرد، دادگاه از تعلیق مجازات او به این دلیل که وی در زمان فرآیند محاکمه، اظهار ندامت نکرده، خودداری کرد.

جمعیت قابل توجهی از معترضان در مقابل ساختمان دادگاه در شهر استانبول تجمع کرده و به این حکم اعتراض کردند.

در حال حاضر صلاح الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب کُرد "دموکراتیک خلق" و یک سری مقامهای دیگر مخالفان در ترکیه به سبب اتهامات مربوط به تروریسم در زندان به سر می برند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر