کد خبر: 70442
A

گزارشی درباره پشت پرده حذف برنامه ۹۰ / حذف فردوسی پور از کجا آغاز شد ؟

با وجود گذشت ماه ها از حذف برنامه ۹۰ حاشیه های این برنامه ورزشی همچنان ادامه دارد. اینکه حذف این برنامه و از چه زمانی و از سوی چه نهادی آغاز شد موضوع بسیاری ازبحث هاست بحث های که صحبت های دوباره سرافراز رئیس سابق صدا و سیما دوباره به آن دامن زده است.

گزارشی درباره پشت پرده حذف برنامه ۹۰ / حذف فردوسی پور از کجا آغاز شد ؟

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مدت‌هاست برنامه 90 با تصمیم مدیر شبکه سوم سیما تعطیل شده است. پس از گذشت حدود 4 سال پشت‌پرده عدم پخش مصاحبه عادل فردوسی پور با دکتر ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان از زبان رئیس سابق رسانه ملی مشخص شد ضمن اینکه وی از فشار به او برای تعطیلی 90 سخن به میان آورد.

ماجرای شب یلدا

دوشنبه شب 30 آذر 94 و در حالی‌که بینندگان برنامه 90 در انتظار دیدن مصاحبه ظریف بودند، یک خبر همه را غافلگیر کرد. عادل فردوسی‌پور که مصاحبه‌ای فوتبالی با وزیرخارجه کشورمان انجام داده، در ابتدای برنامه‌اش گفت: «مسئولان صداوسیما صلاح ندیدند مصاحبه ورزشی ما با وزیرخارجه پخش شود. ما برای ویژه برنامه امشب با وزیرامورخارجه گفت‌وگوی ورزشی را انجام دادیم که مسوولان صداوسیما صلاح ندیدند، این مصاحبه پخش شود. انشاءا... بزودی این مصاحبه پخش می‌شود و من برای اینکه امشب مصاحبه روی آنتن نرفت از ایشان عذرخواهی می‌کنم.» نکته اینکه حدود ساعت 7 همان شب پیامکی از سوی ظریف به عادل فردوسی‌پور فرستاد شد؛ با این محتوا که «شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی‌جهت درگیر نشوید»، فردوسی‌پور نیز در پاسخ پیامک کوتاهی زد و تشکر کرد.

انتقاد وزارت امورخارجه

حسین جابر انصاری سخنگوی وقت وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پخش نشدن مصاحبه فردوسی‌پور با ظریف با بیان اینکه جزئیات این موضوع ارتباطی به وزارت امورخارجه ندارد، گفت: آنچه به ما مربوط است اینکه ماه‌ها مسئولان این برنامه تلویزیونی تلاش، پیگیری و سماجت کردند، پی در پی زنگ زدند، آمدند و رفتند تا بتوانند این مصاحبه را انجام دهند. جابر انصاری خاطرنشان کرد: هیچگاه یک تهیه‌کننده و یا یک مجری تلویزیونی برای انجام چنین مصاحبه‌ای با یک وزیر مهم دولت، خودش اقدام نمی‌کند، منطق کار این است که قبلا هماهنگی را در مجموعه کاری خود انجام می‌دهند و بعد این همه پیگیری و سماجت می‌کنند، اینها را نمی‌توان فردی تفسیر کرد.

پاسخ صداوسیما

روابط عمومی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به موضع‌گیری سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مصاحبه مجری برنامه ورزشی 90 با وزیر امورخارجه پاسخ داد.در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پیرو موضع‌گیری سخنگوی وزارت امورخارجه درباره مصاحبه مجری برنامه ورزشی90 با وزیر محترم امورخارجه، ذکر نکاتی برای اطلاع افکارعمومی ضروری است؛ گفت‌وگو و مصاحبه با رجل سیاسی، مذهبی و شخصیت‌های مختلف تابع میل و نظر شخصی تهیه‌کننده یا عوامل برنامه نیست. درصورتی که شبکه‌ای قصد انجام مصاحبه با این‌ افراد را داشته باشد، مسئولان شبکه از مصاحبه‌شونده به‌طور رسمی دعوت به‌عمل می‌آورند تا مصاحبه انجام شود و این روالی است که در همه رسانه‌ها مرسوم است. در موضوع مصاحبه مجری برنامه ورزشی 90 با رئیس دستگاه دیپلماسی هیچ‌گونه درخواستی از سوی شبکه سه سیما برای انجام مصاحبه با جناب آقای دکتر ظریف ارسال نشده است و مجری برنامه شخصا و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام این مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است.

واکنش مطهری

علی مطهری در خصوص این اتفاق در صفحه اینستاگرامش نوشت : «دوشنبه شب یعنی شب یلدا شنیدم که برنامه90 می‌خواهد مصاحبه‌ای با آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره دیپلماسی ورزش پخش کند. مشتاق بودم که این مصاحبه را ببینم. ولی در آغاز این برنامه، آقای فردوسی‌پور اعلام کرد که به‌دلیل مخالفت مسئولان صدا و سیما این مصاحبه پخش نمی‌شود. برایم عجیب بود که چطور وزیر امورخارجه یک کشور نباید در یک برنامه ورزشی تلویزیونی درباره دیپلماسی ورزش صحبت کند. پیگیر موضوع شدم. گفتند چون قبلا خبر پخش این مصاحبه در بعضی سایت‌های خبری منتشر شده، عده‌ای مخالفت کرده‌اند و در روزنامه «وطن امروز» نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان در ضرورت عدم پخش این مصاحبه منتشر شده است. نامه را خواندم. از منطق نویسندگان این نامه بیشتر متاسف شدم. منطق این نامه این بود که چون آقای ظریف نماد یک جریان سیاسی است و برنامه90 بینندگان زیادی دارد پخش این مصاحبه در روند انتخابات آینده تاثیر خواهد گذاشت پس نباید پخش شود، که ضمنا توهین به شعور مخاطبان برنامه 90 نیز هست، چون معتقد است مخاطبان این برنامه با دیدن یک مصاحبه گرایش سیاسی خود را تغییر می‌دهند. با خود فکر کردم که در این صورت وزرا و سایر مسئولان دولتی تا پایان انتخابات نباید در برنامه‌های پربیننده صدا و سیما شرکت کنند، در حالی که کاندیدا هم نیستند. از آن طرف دیدم قبل از برنامه90، آقای حداد عادل که کاندیدای انتخابات مجلس است، در وقت کافی درباره شب یلدا صحبت کرد و به شعرخوانی پرداخت. این یعنی سیاست یک بام و دو هوا و منطق دوگانه. اگر این کار اشکالی ندارد -که به‌نظر من چندان اشکالی هم ندارد- پس چرا جلو پخش مصاحبه آقای ظریف که کاندیدا هم نیست گرفته شد.»

دلیل تصمیم مدیر صدا و سیما

محمد سرافراز 17 آبان 1393 طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد. اما عمر ریاست او تنها 18 ماه بود و پس از سلسله اتفاقاتی پیچیده و عجیب در نهایت اهداف و برنامه‌هایش را نیمه‌کاره رها کرد و رفت.آقای سرافراز اخیرا کتابی را به‌صورت الکترونیکی منتشر کرده که در بخش از کتاب «روایت یک استعفا: 24 سال مدیریت در رسانه‌ی ملی» به ماجرای برنامه 90 و حتی تعطیلی این برنامه اشاره شده است. او درباره‌ی این تصمیم می‌گوید: «یکی از اقدامات ما بازگرداندن نظم و انضباط کاری به شبکه‌ها، متناسب با ماموریت‌های تعریف‌شده برای هر شبکه و هر برنامه بود. برنامه‌ 90 یک برنامه‌ ورزشی و محور اصلی آن فوتبال است. نباید مجری در این برنامه به همه‌ مسائل کشور بپردازد و اظهارنظر کند. در ماه‌های اول چند بار شفاهی و بعد کتبی تذکر دادم.وقتی پس از صحبت حضوری و تذکر کتبی رئیس سازمان باز هم مصاحبه‌ای غیرمرتبط با موضوع برنامه 90 انجام شد، رئیس سازمان نباید می‌پذیرفت. برنامه‌ 90 پخش شد اما مصاحبه‌ غیرمرتبط پخش نشد.این مصاحبه درباره‌ فوتبال نبود، این مصاحبه فوتبال‌مالی شده بود». او درباره‌ شائبه‌ سیاسی‌بودن این تصمیم نیز می‌گوید: «همان موقع برخی از رسانه‌ها تحلیل کردند که چون آقای ظریف احتمال دارد کاندیدای ریاست جمهوری شود با پخش این مصاحبه مخالفت شده است. این تحلیل اشتباه بود و به آقای ظریف وقت مصاحبه در برنامه‌های مختلف داده شده بود». تعطیلی برنامه 90 از سال‌ها قبل خواسته طیف خاصی بود و برای این کار به رئیس وقت رسانه ملی نیز فشارهایی وارد شد! سرافراز در ادامه می‌گوید: بعد از این اتفاقات بود که یکی از نهادها درخواست تعطیلی برنامه 90 را مطرح کرد اما «من زیر بار آن نرفتم».

 

منبع: آرمان/ ردکا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر