کد خبر: 70722
A
واکنش نماینده مجلس به انتشار فیلم "رستاخیز"

الیاس حضرتی: باید مشخص شود این سرقت فرهنگی توسط چه کسانی صورت گرفته است؟

الیاس حضرتی، نماینده مجلس به سیدعباس صالحی در خصوص پخش غیرقانونی نسخه‌ای از فیلم سینمایی «رستاخیز» در یوتیوب نامه‌ای نوشت.

الیاس حضرتی: باید مشخص شود این سرقت فرهنگی توسط چه کسانی صورت گرفته است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ متن نامه الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:


جناب آقای سیدعباس صالحی / وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

با سلام

 

پخش غیرقانونی نسخه‌ای از فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته هنرمند متعهد کشورمان احمدرضا درویش، یکی از آن اتفاقاتی است که همه اهالی فرهنگ و هنر و دلسوزان عرصه سینما را به فکر وا داشته است.

 

اثری درخشان و ارزشمند درباره حادثه عاشورا که هر چند با زحمت فراوان تولید شده، اما با گذشت 7 سال از ساخت آن، هنوز رنگ اکران در ایران را ندیده است.

 

فارغ از اتفاقاتی که پیش از این درباره اکران این فیلم رخ‌ داد، ذکر این نکته لازم است که باید از احمدرضا درویش و سازندگان فیلم «رستاخیز» به عنوان مفاخر فرهنگی و محصولات ملی دفاع کرد.

 

پخش نسخه‌ای از این فیلم به زبان عربی در یوتیوب نه تنها امید عوامل آن را برای اکران این اثر در ایران از بین برده بلکه باعث شده، اثری مهم و فاخر از راه‌های غیرقانونی در فضای مجازی پخش شود.

 

باید به این نکته توجه کرد که این فیلم تاکنون بیش از یک میلیون بار در یوتیوب آن هم به زبان عربی دیده شده است.

 

اتفاقی که نشان می‌دهد بسیاری از مردم ایران علاقه‌مند به دیدن چنین فیلمی درباره سرور و سالار شهیدان هستند.

 

توزیع غیرقانونی فیلم رستاخیز سوالات فراوانی را به وجود آورده است. در درجه اول باید مشخص شود که این سرقت فرهنگی توسط چه کسانی صورت گرفته و چگونه در فضای مجازی بارگذاری شده است.

 

آنگونه که از شواهد امر برمی‌آید منشا غیرقانونی این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی در یکی از کشورهای عربی بوده است. اولین اقدام لازم در این زمینه پیگیری حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی توسط وزارت امور خارجه است تا مشخص شود چرا چنین سرمایه‌ای به سادگی به سرقت می‌رود.

 

فارغ از این اقدام‌ها باید به نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد که فیلم «رستاخیز» که اولین ‌بار در دولت تدبیر و امید و در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد و 9 سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت پس از 4 سال توقیف، از حاشیه‌ها و سوءتفاهم‌ها عبور کرده و اکنون دارای نسخه‌ای است که به راحتی می‌تواند در داخل ایران اکران شود.

 

بدون شک بخش زیادی از مخاطبان این فیلم که نسخه غیرقانونی آن در فضای مجازی را مشاهده کرده‌اند، ایرانی‌ها بودند.

 

به این ترتیب فیلمی درباره امام حسین(ع) که واقعه عاشورا را با دقت و تلاش فراوانی به تصویر درآورده، مخاطب اصلی خود را در ایران خواهد یافت.

 

اولین پیام صریح تماشای پرتعداد نسخه غیرقانونی «رستاخیز» این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر چه سریع‌تر باید شرایط لازم برای صدور مجوز پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی و اینترنتی را فراهم کند تا همه مردم ایران بتوانند، نسخه قانونی را با رضایت سازندگان آن تماشا کنند.

 

امیدوارم با تدبیر و تصمیم عملی جنابعالی زخم ناسور بر سازندگان فیلم عاشورایی رستاخیز کمی التیام یابد و هنرمندان کشور به بهره‌گیری از اقیانوس معارف تاریخی و مذهبی تشویق و ترغیب شوند./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر