کد خبر: 70757
A

داروهای مخدر هولوگرام‌دار می‌شوند

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به منظور هولوگرام‌دار کردن داروهای آگونیست مورد استفاده در درمان اعتیاد از جمله «متادون‌» تدابیر بسیاری در دستور کار جلسات کمیته درمان ستاد قرار گرفته است، گفت: باتوجه به اینکه کددار کردن داروهای متادون برعهده سازمان غذا و دارو قرار دارد، هم اکنون این سازمان در حال اجرای پیش نیازها، مقدمات و زیرساخت‌های این کار است.

داروهای مخدر هولوگرام‌دار می‌شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ حمید جمعه‌پور درباره آخرین وضعیت تولید متادون در کشور، بیان کرد: متادون یکی از داروهای اصلی مورد استفاده در حوزه درمان اعتیاد و از منظر درمان اعتیاد، ماده استراتژیکی محسوب می‌شود، به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همه تلاش خود را می‌کنند تا این ماده به اندازه کافی و مورد نیاز تولید و به موقع توزیع و عرضه شود، به طوری که طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از سازمان غذا و دارو، در حال حاضر هیچ مشکلی در تولید داروی متادون در کشور وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت نشت داروی متادون در بازار آزاد، گفت: باتوجه به اینکه مراحل مختلفی از تولید تا مصرف داروی متادون طی می‌شود، ممکن است نشت دارو از قسمت‌های مختلفی از این فرآیند رخ دهد، لذا زمانی که صحبت از نشت این دارو می‌شود، نباید تنها روی بیمار یا مرکز درمان تاکید و تمرکز داشت.

جمعه‌پور افزود: البته تدابیر بسیاری در این زمینه در دستور کار جلسات کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است و سازمان غذا و دارو نیز مکلف شده اقداماتی را به منظور هولوگرام‌دار کردن داروهای مخدر مورد استفاده در درمان اعتیاد انجام دهد. همچنین تدابیری اندیشیده شده تا بتوان دارو را از زمان تولید تا مصرف رصد کرد که در صورت نشت، منبع نشت مشخص شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه داروی متادون،‌ دارویی مخدر و تحت کنترل است، اظهار کرد: اجرای کددار کردن این دارو بر عهده سازمان غذا و دارو است، البته طبق گزارشات به دست آمده از این سازمان مقدمات و زیرساخت‌های هولوگرام‌دار شدن آن در حال اجرا است و بنده نیز به عنوان دبیر کمیته درمان اعتیاد، پیگیر این موضوع هستم، زیرا تا زمانی که این دارو و سایر داروهای آگونیست موجود به صورت سیستمی و سامانه‌ای توزیع نشود و قابل رصد و پیگیری نباشد، نمی‌توان در رابطه با منبع و محل نشت آن به خارج از چرخه درمان اظهار نظر کرد.

جمعه‌پور در ادامه در پاسخ به این سوال که عمده ناخالصی‌هایی که با داروی متادون ترکیب می‌شوند، چیست؟، نیز توضیح داد: تهیه داروی درمان اعتیاد از عطاری یا هر مرجع دیگری به عنوان بازار قاچاق محسوب می‌شود، زیرا داروهایی که با نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تهیه می‌شوند، فاقد ناخالصی بوده و تولید، نگهداری، پخش و توزیع آن تحت شرایط استاندارد انجام می‌شود، در حالی که وقتی دارو از بازار قاچاق و خارج از چرخه مجاز درمان اعتیاد تهیه می‌شود (نظیر تهیه آن از عطاری‌ها) ممکن است با هر ناخالصی به فروش برسد.

وی یکی از اهداف درمان اعتیاد را ارائه داروی مجاز، خالص، استاندارد و به میزان (دوز) مورد نیاز و مناسب به بیمار دانست و ادامه داد: یکی دیگر از اهداف درمان اعتیاد قطع شدن ارتباط بیمار با فروشندگان مواد مخدر و ایجاد امکان نظارت مستمر بر وضعیت و شرایط درمان وی و همچنین ایجاد امکان بهره‌مندی بیمار از خدمات روانشناختی، مشاوره‌ای و مددکاری است، این در حالیست که وقتی بیمار داروی خود را از خارج از چرخه درمان دریافت کند و به صورت خودسرانه و بدون تجویز به مصرف آن مبادرت می‌کند لذا بخش قابل توجهی از خدمات ضروری موجود در بسته درمان را از دست داده و از آن محروم می‌شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از این ‌گفت‌وگو با اشاره به عمده ناخالصی‌های ماده مخدر شیشه و تاثیرات مخرب آن بر مغز نیز افزود: یکی از نگرش‌های اشتباه مصرف‌کنندگان مواد مخدر آن است که اگر ماده خالصی مصرف کنند، دچار عارضه و وابستگی کمتری خواهند شد.

وی معتقد است که مواد محرک مانند شیشه که ماده اصلی آن‌ها «آمفتامین» یا «متامفتامین» است، به دلیل تحریک‌هایی که بر سیستم مرکزی مغز وارد می‌کنند، باعث ایجاد تحریک و توهم در فرد مصرف‌کننده و وارد شدن آسیب‌های روانی و جسمانی به وی می‌شود؛ هرچه مواد مورد نظر صنعتی‌تر و شیمیایی‌تر باشد به همان نسبت آسیب‌زننده‌تر خواهد بود، اما به دلیل اینکه ترکیب شیمیایی یکسان و استانداردی برای ساخت مواد از جمله شیشه وجود ندارد، آثار روان‌پزشکی و جسمانی آن وابسته به ترکیبات شیمیایی موجود در آن است.

جمعه‌پور ادامه می‌دهد: براساس آمارها و اطلاعات آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر، آنچه به عنوان مواد محرک در کشور وجود دارد حاوی درصدی از مواد افیونی‌ از جمله هروئین و داروهایی مانند دیفنوکسیلات، دیازپام، دکسترومتورفان است که در صورتی که ناخالصی مواد به صورت بارز به ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش شود، ستاد به مراکز درمانی هشدار می‌دهد تا ضمن آگاهی و هوشیاری لازم، در صورت مراجعه بیماران دارای علایم و نشانه‌های مسمومیت، اقدامات اورژانسی لازم و ارجاع به مراکز تخصصی مورد نظر را انجام بدهند.

به گفته مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اوردوز (بیش مصرفی) از عوامل مرگ و میر برخی از معتادان به شمار می‌رود، اما بسیاری از دلایل مرگ معتادان مرتبط به عواملی همچون مسمومیت‌های ناشی از مصرف متادون توسط کودکان، خوردن مواد مخدر به منظور حمل آن و... مرتبط است./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر