کد خبر: 70850
A

فریده اولادقباد: جابه‌جایی اعتبار نظام رتبه‌بندی معلمان امکان‌پذیر نیست/ سال گذشته حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم

فریده اولادقباد با اشاره کم بودن بودجه تخصیص‌یافته به طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: اعتبار این طرح قابل جا‌به‌جایی نیست.

فریده اولادقباد: جابه‌جایی اعتبار نظام رتبه‌بندی معلمان امکان‌پذیر نیست/ سال گذشته حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم

به گزارش دیده بان ایران؛  نظام رتبه‌بندی معلمان آن‌طور که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده باید از مهرماه امسال اجرا شود. اما اخیراً محمود نگهبان سلامی، نماینده مجلس، در این‌باره گفت: اعتبار رتبه‌بندی معلمان با 10 درصد افزایش به مطالبات فرهنگیان اختصاص یافت. خبری که وزیر آموزش و پرورش آن را تکذیب کرد و گفت شایعه تخصیص اعتبار رتبه‌بندی به پرداخت معوقات به‌ هیچ وجه صحت ندارد. در این رابطه اعتمادآنلاین با فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت‌و‌گو کرده است.

 

فریده اولادقباد گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص‌ها و شایستگی و عملکردها در بند 2 ماده 63 برنامه ششم توسعه آمده است. وزارت آموزش و پرورش آن را به هیات دولت داده است که باید هرچه سریع‌تر به مجلس فرستاده شود.

 

او توضیح داد: لایحه اجرای رتبه‌بندی معلمان بر اساس مصوبات برنامه ششم توسعه به کمیسیون لایحه‌ها فرستاده شده ولی این لایحه هنوز به دست ما نرسیده است. این طرح باید از فروردین اجرا می‌شد ولی زمان اجرای آن را به مهرماه موکول کردند.

 

این نماینده مجلس، در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار رتبه‌بندی معلمان به مطالبات فرهنگیان اختصاص می‌یابد، گفت: نوعی دوگانگی در خصوص این موضوع در مصاحبه‌ها شکل گرفته است. این موضوع را از وزارت آموزش و پرورش پیگیری کردم. این اعتبار مربوط به رتبه‌بندی معلمان است و امکان جابه‌جایی ندارد. در صورت جابه‌جایی آموزش و پرورش باید به دیوان محاسبات جوابگو باشد.

 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بودجه تخصیص‌یافته به رتبه‌بندی معلمان را کم دانست: بودجه تخصیص‌یافته به رتبه‌بندی معلمان بسیار کم است و باید افزایش یابد. البته با توجه به تحریم‌های اقتصادی و بودجه انقباضی امسال این مقدار بودجه برای این طرح تخصیص یافته است. 

 

به عقیده اولادقباد سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی دولت کم است: آموزش و پرورش باید اولویت دولت‌ها قرار بگیرد. سهم آموزش و پرورش باید در بودجه عمومی دولت‌ها افزایش پیدا کند. سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی دولت‌ها حدود 10 درصد است در حالی که در بسیاری از کشورها 15 تا 20 درصد است. این باعث می‌شود هر سال با کسری بودجه مواجه شویم.

 

او همچنین گفت: سال گذشته حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم. امسال هم اگر معوقات فرهنگیان و مطالبات را محاسبه کنیم، به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسیم.

 

این نماینده مجلس وضعیت آموزش و پرورش را نامطلوب عنوان کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد در ساختار آموزشی یک کشور است. دولت باید با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه مطالبات فرهنگیان و معوقات‌شان را برآورد و پرداخت کند تا دیگر آموزش و پرورش هر سال با کسری بودجه مواجه نشود.

 

اولادقباد در پایان از اجرا نشدن طرح «نماد» در همه شهرها انتقاد کرد: هنوز بودجه و اعتبار خاصی به اجرای طرح نماد که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر است، اختصاص نیافته و باید گفت در برخی مناطق، این طرح به صورت پایلوت قرار گرفته است و در همه شهرهای یک استان این طرح اجرا نمی‌شود؛ سوال اینجاست که آیا آسیب‌های اجتماعی فقط در یک شهر اتفاق می‌افتد؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر