کد خبر: 70892
A

عربستان: نیمی از افت تولید ناشی از حملات آرامکو جبران شد

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه، اعلام کرد نیمی از تولید متوقف شده نفت کشور به‌ دلیل حملات روز شنبه به تاسیسات بقیق و میدان نفتی خریص احیا شده و تا پایان ماه جاری میلادی، کمتر از دو هفته دیگر، کل تولید نفت کشور به سطح قبل از حملات خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان، وی گفت صادرات عربستان در ماه جاری کاهش پیدا نخواهد کرد و این کشور از ذخایر استراتژیک خود برای جبران افت تولید استفاده خواهد کرد.

عربستان: نیمی از افت تولید ناشی از حملات آرامکو جبران شد
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه، اعلام کرد نیمی از تولید متوقف شده نفت کشور به‌ دلیل حملات روز شنبه به تاسیسات بقیق و میدان نفتی خریص احیا شده و تا پایان ماه جاری میلادی، کمتر از دو هفته دیگر، کل تولید نفت کشور به سطح قبل از حملات خواهد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان، وی گفت صادرات عربستان در ماه جاری کاهش پیدا نخواهد کرد و این کشور از ذخایر استراتژیک خود برای جبران افت تولید استفاده خواهد کرد.

 

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، به رادیوفردا گفته است هم اکنون ۶۸ میلیون بشکه ذخیره نفت استراتژیک در خود خاک عربستان وجود دارد.

 

این کشور همچنین نزدیک ۲۷ میلیون بشکه ذخایر نفت در مصر دارد و کلا برآوردها نشان می‌دهد عربستان حدود ۱۸۸ میلیون بشکه ذخیره نفت در داخل و خارج داشته باشد.

 

روزنامه وال‌استریت جورنال گزارش داده است که هم اکنون دو میلیون بشکه از تولید نفت عربستان احیا شده است، اما وزیر انرژی عربستان می‌گوید نیمی از افت تولید احیا شده است.

 

در پی حملات به تاسیسات بقیق و میدان نفتی خریص، تولید روزانه عربستان ۵.۷ میلیون بشکه کاهش یافته بود.

 

عربستان ۱۲ میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت دارد و قبل از حملات روز شنبه، تنها از ۹.۷ میلیون بشکه از این ظرفیت استفاده می‌کرد.

 

اکنون عبدالعزیز بن سلمان می‌گوید ظرفیت تولید کشور تا پایان سپتامبر به ۱۱ میلیون بشکه خواهد رسید.

 

همچنین تاسیسات بقیق که برای پاکسازی نفت از ناخالصی‌هایی مثل گوگرد استفاده می‌کند، با ظرفیت ۴.۹ میلیون بشکه کار می‌کرد، در حالی که ظرفیت آن روزانه هفت میلیون بشکه است.

 

البته بنا بر گزارش‌های منتشر شده طی دو روز گذشته، انتظار می‌رفت عربستان بخشی از تولید خود را به زودی احیا کند و سخنان آقای عبدالعزیز تاثیر اندکی در قیمت‌های جهانی نفت داشت.

 

روز چهارشنبه، در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت شاخص برنت با حدود نیم درصد کاهش نسبت به روز سه‌شنبه به ۶۴ دلار و ۲۱ سنت رسید.

 

با این حال توانایی عربستان برای احیای کامل تولید نفت خود به سطح قبل از حملات تا پایان سپتامبر تردیدهایی میان کارشناسان ایجاد کرده است. برخی مقامات عربستان قبلا گفته بودند این کار هفته‌ها طول خواهد کشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر