کد خبر: 71269
A

نقش محمد‌رضا نعمت‌زاده در پرونده دخترش چه بود؟!

در جریان دادگاه‌ها شبنم نعمت‌زاده استفاده از هرگونه رانت پدر را برای پیش برد برنامه هایش رد کرده است. او در دادگاه گفت: " فعالیت من نه به واسطه رانت بوده نه به واسطه چیز دیگری بلکه من تنها یک کارآفرین هستم."

نقش محمد‌رضا نعمت‌زاده در پرونده دخترش چه بود؟!

به گزارش دیده بان ایران؛ تاکنون دو جلسه از دادگاه شبنم نعمت زاده دختر وزیر پیشین صنعت و احمدرضا لشگری پور متهم ردیف دوم پرونده برگزار شده است. در دادگاه نعمت زاده جدالی میان دو متهم پرونده شکل گرفته است. شبنم نعمت زاده، لشگری پور را متهم می‌کند. لشگری پور هم نعمت زاده را متهم می‌کند و خواستار اعاده حیثیت دادگاه از خودش است.

به گزارش فرارو، اتهامات شبنم نعمت زاده به خاطر فعالیت هایش در شرکت دارویی رسا است.

در کیفرخواستی که در نخستین جلسه دادگاه خوانده شد، شبنم نعمت‌زاده به "مشارکت در اخلال عمده" در توزیع دارو با آگاهی از موثر بودن این اقدام در ضربه زدن به نظام متهم شده است.

نیازآبادی، نماینده دادستان دیگر اتهام‌های این متهم را مشارکت در "تحصیل مال از طریق نامشروع" و سوء استفاده از "جواز و امتیاز تفویض شده، مشارکت در اخلال در نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیر مجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق" عنوان کرد.

 
بر پایه کیفرخواست، شرکت‌های متفاوتی ادعا کرده‌اند که متهمان این پرونده از سال ۹۲ اقدام به خرید انبوه دارو از آن‌ها کرده‌اند، اما چک‌هایی که برای پرداخت بهای آن ارائه کردند برگشت خورده است.
 
اتهامات محمد رضا لشکری پور نیز مشابه اتهامات نعمت زاده است. براساس کیفرخواست رقم فساد در این پرونده بیش از  ۱۸۰ میلیارد تومان است.
 

چهار نکته درباره دادگاه شبنم نعمت‌زاده

شبنم نعمت زاده کیست؟

شبنم نعمت زاده دختر محمدرضا نعمت زاده وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در دولت حسن روحانی است. او پیش از اینکه به خاطر فساد شرکت دارویی وابسته به او محاکمه شود به خاطر ساخت و ساز غیرقانونی در یک ویلا در لواسان شهرت پیدا کرده بود. ویلایی که با حکم مرجع قضایی بخشی از آن تخریب شده است.
 
شبنم نعمت زاده ۱۷ شهریور ماه سال جاری بازداشت شد. برای او قرار وثیقه صادر شده بود، این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل گردید و روانه زندان شد.

شبنم نعمت زاده سال ۱۳۷۵ از دانشگاه شهید بهشتی در تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۸۰ در داروخانه یک بیمارستان مشغول به کار شد؛ او به فاصله چند سال پس از کار کردن در داروخانه‌های مختلف، از سال ۱۳۸۸ به بعد اقدام به تاسیس چند شرکت کرد و به مالکیت چندین شرکت رسید.

او دو سال پیش در گفتگویی با خبرگزاری فارس ارتباط فعالیت‌های "اقتصادی" را با پدرش رد کرده بود.

او گفته بود: "من از سال ۸۸ فعالیت خودم را شروع کردم و در این ۱۰ سال چند شرکت تأسیس کردیم. ما روند خودمان را داشتیم و این کار‌ها ارتباطی با فعالیت‌های پدرم نداشت. ایشان هم که کنار رفتند، باز ما شرکت‌های دیگری را تأسیس کردیم. "

نعمت زاده همچنین گفته بود: "یک دوره کوتاهی وقتی پدرم بازنشسته شده بود، از ایشان خواهش کردم در یکی از شرکت‌ها به‌عنوان هیئت‌مدیره اسم‌شان را بگذارم. آن هم زمان خیلی کوتاهی بود و ایشان هیچ نفعی از این شرکت نداشت."
 

دو جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده نکات تازه‌ای را در این پرونده روشن کرده و از سوی دیگر ابهامات جدیدی هم مطرح شده است.

چهار نکته درباره دادگاه شبنم نعمت‌زاده

1--محمد رضا نعمت زاده کجای ماجرا ایستاده است؟

در جریان دادگاه‌ها شبنم نعمت‌زاده استفاده از هرگونه رانت پدر را برای پیش برد برنامه هایش رد کرده است. او در دادگاه گفت: " فعالیت من نه به واسطه رانت بوده نه به واسطه چیز دیگری بلکه من تنها یک کارآفرین هستم."

در متن کیفرخواست نیز اشاره مستقیمی به استفاده از رانت محمدرضا نعمت زاده توسط دخترش نشده است. با این حال نماینده دادستان با استناد به شاکیان و وکیلان آن‌ها گفته است که شرکت توسعه دارویی رسا برای اقدامات خود از اعتبار پدر شبنم نعمت‌زاده سوءاستفاده کرده است.

نماینده دادستان در این باره گفت: «متهمان از سال ۹۲ اقدام به خرید انبوه دارو از شرکت‌های مختلف از جمله شرکت موکل کرده اند چک‌های دریافتی برگشت خورده و سعی داشته اند همچنان با فریب کاری دارو‌ها را تحویل گیرند.»

سال ۹۲ سالی است که محمدرضا نعمت زاده پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات به عنوان وزیر صنعت انتخاب شد.

نماینده دادستان در این زمینه افزود: "او اعتراف کرده که در شرکت پدرش نیز حضور داشته و به او کمک می‌کرده است و به گفته او دست راست پدرش در این شرکت‌ها بوده است."

وزیر پیشین صنعت نتوانسته است نسبت به برگزاری این دادگاه بی تفاوت باشد. او یک روز پیش از برگزاری اولین جلسه دادگاه اعلام کرد: «دخترم از چند سال پیش به همراه یک نفر دیگر اقدام به ثبت مجوز واردات دارو کرده بود، اما آن فرد به دلیل بدهی‌ها، فراری شده و ضرر و زیان شرکت متوجه دخترم شده است.»

این سیاستمدار کهنه‌کار که از سال ۱۳۵۹ با دولت‌های مختلف همکاری کرده، افزود: «بیش از یک سال است که فروش شرکت متوقف شده، اما برخی با شیطنت‌هایی، مسائل را سیاسی می‌کنند. مساله این است که دخترم بدهکار است و باید کار کند تا بدهی را پرداخت کنند.»

در این سخنان دو نکته وجود دارد. اول اینکه نعمت زاده از وجود یک متهم فراری صحبت می‌کند که البته تاکنون در جلسات دادگاه اطلاعات تازه درباره این فرد ارائه نشده است. مشخص نیست فرد فراری کیست.

دوم اینکه نعمت زاده مدعی شیطنت‌های سیاسی در پرونده دخترش است.

این ادعا در جلسه دادگاه با اعتراض قاضی پرونده روبه رو شد. مسعودی مقام خطاب به شبنم نعمت زاده درباره سخنان پدرش گفت: «ما در اینجا به اتهام آقای نعمت زاده رسیدگی نمی‌کنیم و به اتهام فرزند وی رسیدگی می‌کنیم برای ما مهم نیست شما از چه خانواده‌ای هستید. وی در محافل مختلف دستگاه قضایی را متهم به سیاسی کاری می‌کند، اما تمامی روند دادرسی و مراحل آن در پرونده شما طی شده و به نظر می‌رسد اگر سیاسی کاری در میان بود اینگونه مراحل طی نمی‌شد.»

همچنین ظاهرا نعمت زاده برای پیشگیری از زندان رفتن دخترش ضمانت نامه‌های بانکی ارائه کرده بود که بنا به گفته رییس دادکاه به دلیل نزدیک بودن زمان پایان یافتن آن ضمانت‌ها مورد قبول واقع نشده و شبنم نعمت زاده بازداشت شده است.

چهار نکته درباره دادگاه شبنم نعمت‌زاده

ویلای تخریب شده نعمت زاده در لواسان

۲-زینب نعمت زاده متهم به جعل

این پرونده یک متهم دیگر در خانواده نعمت زاده دارد که کمتر به او اشاره شده است، در کیفرخواست اتهاماتی نیز متوجه زینب نعمت زاده خواهر کوچکتر شبنم شده است.

براساس بخشی از کیفرخواست درباره شکایت علی زرکب علیه شبنم و زینب نعمت زاده و محمد محب علی، "این شکایت دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور است که بر اساس آن شبنم نعمت زاده با هماهنگی زینب نعمت زاده اقدام به تعویض چک‌ها به صورتی که متقلبانه بوده می‌کرده است و اظهارات شبنم نعمت زاده در خصوص اعتبار پدرش به ادعای وکیل شاکی سبب اعتماد موکل وی به شبنم نعمت زاده شده است."

کیفرخواست همچنین به شکایت محمدرضا وحیدی نژاد علیه شبنم و زینب نعمت زاده و محمد محب علی اشاره کرده که این شکایت دایر بر جلب و استفاده از سند مجعول است.

سافارمد، آدونیس طب، توسعه دارویی رسا و توسعه تجارت نعمت٬ بخشی از شرکت‌های اقماری است که شبنم نعمت‌زاده در کنار خواهرش (زینب) و مادرش (مریم بختیار) مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد.

 

چهار نکته درباره دادگاه شبنم نعمت‌زادهتصویری از پسر جنجالی پرونده نعمت زاده

۳- نقش مرموز پسر جوان در پرونده

در جریان دادگاه نعمت زاده، قاضی پرونده درباره دلیل تبدیل قرار وثیقه به بازداشت توضیحاتی داد که مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت و از نقش آفرینی یک پسر جوان در این پروند پرده برداشت. البته این حضور بسیار مبهم است.

در جلسه اول دادگاه قاضی مسعودی مقام یکی از دلایل بازداشت نعمت زاده را اینگونه توضیح داد " بازداشت شما از آن جهت صورت گرفت که بیم فرار شما می‌رفت و شخصی که برای شما سند گذاشته بود فرد متولد سال ۷۳ به نام آقای امیر بارانی بود که در دادگاه حاضر نشد در حالی که ۲۰ میلیارد تومان برای شما سند گذاشت و اعلام کرد که اگر باز هم سند بخواهید در اختیار قرار می‌دهم در حالی که این همه سند در دست این فرد جای سوال داشت."

حالا اطلاعات جدیدی درباره این شخص منتشر شده است. میلاد گودرزی فعال رسانه‌ای اصولگرا که در ماجرای افشای ساخت و ساز غیرقانونی در ویلای شبنم نعمت زاده نیز حضور فعال داشت در توییترش خبر داد که ‌این جوان رعنا کسی نبوده جز سید امیر بارانی بهبهانی.

گفته می‌شود او فرزند معین بارانی بهبهانی است که پرونده‌های در حوزه اقتصادی دارد. او مالک " معین خودرو" است و با لقب "سلطان پروشه" مشهور است. چند سال پیش خبری درباره استفاده او از ارز‌های دولتی ‌برای واردات پورشه سروصدا به پا کرد.

هنوز مشخص نیست که چرا این پسر جوان برای شبنم نعمت زاده وثیقه کلان گذاشته است.

 
چهار نکته درباره دادگاه شبنم نعمت‌زاده
شبنم نعمت زاده و احمد رضا لشگری پور

۴- جدال دو متهم

اما نکته دیگری که در دادگاه شبنم نعمت زاده وجود دارد، این است که دو متهم اصلی پرونده به طور کامل دیگری را مقصر می‌دانند و هیچ یک زیر بار اتهامات خود نمی‌روند.

وکیل شبنم نعمت زاده در دادگاه اعلام کرد که صفر تا صد شرکت رسا زیر نظر احمدرضا لشگری پور اداره شده است. فقط توضیحات مربوط به پخش دارو به نعمت زاده منتقل و در موارد ضروری، مصوبه هیئت مدیره نیز از وی اخذ شده است.

 
این در حالی است که نعمت زاده مالک 85 درصد شرکت بوده است.

وکیل نعمت زاده همچنین از تخفیف‌های نامتعارف لشگری پور سخن گفته است. شبنم نعمت زاده مدعی شده که لشگری پور او را در جریان اتفاقات قرار نمی داده و حتی به جلسات هم نمی رفته است.

با وجود اینکه نعمت زاده و وکیلش تلاش می‌کننده همه اتهامات را گردن مدیریت شرکت بیاندازند، اما لشگری پور نیز در دفاعیاتش ادعا‌های وکیل و نعمت زاده را رد کرد. او گفته که در شرکت اختیار تام نداشته است.

براساس ادعای او بخشی از پول‌های شرکت بابت خرید و ساخت ویلای جنجالی شبنم نعمت زاده هزینه شده است. لشگری پور همچنین از ریخت و پاش‌های گسترده از سوی نعمت زاده سخن گفته است.

لشگری پور همچنین تخفیف‌های غیرمتعارف را رد کرده و گفته است تخفیف‌ها با نظر شبنم نعمت زاده بوده است. او مدعی شده که بیست میلیارد درآمد شرکت توسط نعمت زاده خارج شده است.

او خطاب به قاضی  مسعودی مقام تاکید کرد "آقای قاضی خواهشم می‌کنم از من اعاده حیثیت بشود و این موضوع را پیگیری کنید این رویه خانم نعمت‌زاده بود که هرشخصی را به راحتی دزد خطاب کند."/ فرارو

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر