کد خبر: 71275
A

چرا جبهه پایداری اینقدر از «علی لاریجانی» متنفر است؟

برخی لاریجانی را یکی از کاندیداهای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 می دانند، عده ای می گویند او برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نخواهد شد. برخی اصلاح طلبان معتقد به اجرای سیستم ائتلافی با جایگزینی لاریجانی بجای روحانی هستند و بخشی از اصولگرایان هم می گویند که اگر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی چهره شاخصی نداشته باشند، طبیعتا...

چرا جبهه پایداری اینقدر از «علی لاریجانی» متنفر است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای دعوای کهنه جبهه پایداری با «علی لاریجانی» بار دیگر هفته پیش و پس از گذشت 7 سال سر باز کرد. در سخنرانی سال 91 چهره هایی وابسته به این طیف مانع سخنرانی لاریجانی در سالروز گرامیداشت 22 بهمن شدند و هفته پیش پس از تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، مخالفین این طرح تذکراتی را مطرح کردند که از جمله این افراد «نصرالله پژمانفر» عضو جبهه پایداری بود. او رئیس مجلس را دیکتاتور و بیشعور خطاب کرد.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد با فریادهای بلند تذکرات متعددی را به «علی لاریجانی» اعلام کرد. این در حالی است که بلافاصله بعد از رای‌ دادن مجلس به طرح تشکیل وزارت بازرگانی پژمانفر و موسوی لارگانی به جایگاه هیات رئیسه رفته و اعتراضاتی را علیه رئیس مجلس مطرح کردند که لاریجانی به آنها گفت بروید سر جایتان بنشینید و اینجا حق ندارید اعتراض کنید.

ماجرای درگیری لظفی لاریجانی و پژمانفر چه بود؟

لاریجانی همچنین در واکنش به اعتراضات پژمانفر در صحن علنی گفت: آقای پژمانفر! اگر طبق آیین‌نامه تذکری دارید باید آن را ثبت کرده و منتظر طرح آن باشید. وی خطاب به پژمانفر گفت: شما عادت کرده‌اید که هر جا اعتراضی دارید با فریاد اعتراض‌تان را پیش ببرید. شما واژه‌ای به نام دیکتاتوری یاد گرفته‌اید در حالی که دیکتاتوری شماها در کشور هستید.

پژمانفر خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی! شما تریبون یکطرفه راه انداخته‌اید. لاریجانی در این مجادله  در پاسخ به پژمانفر گفت: تریبون یکطرفه شما هستید که هر چه خواسته‌اید گفته‌اید. در حالی که همه تریبون‌ها دست شما است. مملکت اینجوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید.

چرا جبهه پایداری اینقدر از «علی لاریجانی» متنفر است؟/ لاریجانی کدام طرفیست؟

علی لاریجانی خطاب به پژمانفر گفت: عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید. ‎دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان میخواهد در کشور میزنید و کسی هم چیزی به شما نمی گوید و کاری هم با شما ندارند. ‌قاضی پور خطاب به لاریجانی [در دفاع از پژمانفر البته] فریاد زد: شما نباید مجلس را با هَوای نَفَس اداره کنید. علی لاریجانی هم با طعنه پاسخ داد: هوای نفس البته!

لاریجانی که چند دوره ایست به نمایندگی از مردم قم (پایگاه و کانون اصلی جبهه پایداری) در انتخابات مجلس کاندیدا می شود، یک بار دیگر هم در ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ طعم هم‌آوردی با این جریان را چشیده است جایی که عده ای با ممانعت از سخنرانی وی  به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب نسبت به پرتاب کفش و مهر نماز به سوی او اقدام کردند.

پی پایداری‌چی‌ها قبلا هم به تن لاریجانی خورده بود

در آن زمان هنگام سخنرانی علی لاریجانی، شعارهایی در مورد مضامین 22 بهمن سر داده شد، اما کم کم این سخنرانی توسط گروهی از افراد به صحنه ای متفاوت تبدیل شد و شعارها شکل و رنگ جدیدی پیدا کرد. در این میان، مردم حاضر نیز با تصور طبیعی بودن این اتفاق، شعارهایی، نه در حمایت از احمدی نژاد یا علیه لاریجانی، بلکه در مخالفت با اختلاف افکنی سران شعارهای بسیار سر دادند.

رئیس مجلس در ابتدای سخنان خود بدون توجه به شعارهای حاضرین در مجلس به سخنرانی خود که از قبل آماده کرده و مکتوب بود ادامه داد. در حالی که رفته رفته بر صدای شعاردهندگان افزوده می‌شد، صدای لاریجانی به سختی از پشت تریبون شنیده شد. از سوی دیگر، گروهی که ظاهراً پیشتر سازماندهی شده بودند ( و در ابتدا نهایتاً 20 نفر بودند و کم کم به تعداد آن ها، تعداد بیشتری از بیرون افزوده شد) ، در حمایت از احمدی نژاد شعارهای تندی سردادند و به سوی لاریجانی، کفش و مهر نماز پرتاب کردند!

این افراد با سردادن پی در پی شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» ، «بصیرت بصیرت» و  ... مانع سخنرانی لاریجانی شدند. لاریجانی در ابتدا گفت: امروز روز بزرگ و از ایام الله و روزی است که مصداق آیه "جاء الحق و ذهق الباطل" است. وی افزود: در سال 57 نظام ضد اسلامی و دیکتاتوری طاغوت توسط ملت ایران از بین رفت و جمهوری اسلامی با رهبری حکیمانه امام راحل پدید آمد که از آن به عنوان زلزله سیاسی قرن یاد می‌شود.

 در این حین بخشی از جمعیت بر شدت شعارهای خود اضافه کردند و شعارهای "خواص بی بصیرت " سر دادند و حتی  اشیائی به سمت جایگاه سخنرانی رئیس مجلس پرتاب شد. در این شرایط حلقه محافظان لاریجانی در جایگاه تنگ تر شد و آنها از رئیس مجلس خواستند تا سخنرانی خود را متوقف کند، اما لاریجانی برای ادامه صحبت هایش اصرار داشت. وی در واکنش به اعتراضات برخی از راهپیمایان گفت: امروز روز 22 بهمن و روز مبارکی است و روزی است که باید با رهبر معظم انقلاب بیعت کنیم و نباید با اینگونه اقدامات این جشن بزرگ را خدشه دار کنیم.

در ادامه وقتی حاضرین و معترضین در شبستان به سمت محل جایگاه سخنرانی حرکت کردند در این هنگام لاریجانی را که دیگر نماینده مردم قم در مجلس و استاندار قم همراهی می‌کردند توسط محافظان به سمت پشت جایگاه هدایت شد.

گلایه رهبری از اقدامات خودسرانه

پس از این اتفاقات بود که رهبرانقلاب به فاصله 6 روز نسبت به وجود چنین مسائلی در کشور گلایه کردند. یکی از مهمترین این گلایه های رهبری از برخی اقدامات خودسرانه، به پس از برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم (سال ۱۳۹۱) باز می گردد که ایشان به فاصله چند روز و در دیدار مردم آذربایجان شرقی، نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در آن دیدار تصریح کردند: «اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عده‌ای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می توانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را می کنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمنند، خب نکنند. می بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست».

برخی لاریجانی را یکی از کاندیداهای بالقوه برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 می دانند، عده ای می گویند او برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نخواهد شد. برخی اصلاح طلبان معتقد به اجرای سیستم ائتلافی با جایگزینی لاریجانی بجای روحانی هستند و بخشی از اصولگرایان هم می گویند که اگر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی چهره شاخصی نداشته باشند، طبیعتا مجبور به حمایت از لاریجانی خواهند شد؛ همه این مسائل از جمله منصرف کردن لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قم و همچنین هل دادن او به سمت اصلاح طلبان می تواند از انگیزه های حمله به وی باشد.

لاریجانی کدام طرفی است؟

اما پایگاه سیاسی رئیس مجلس اگرچه اصولگرایی است، اما هنوز خیلی در این خصوص نمی توانند دقیقا بگویند که او نزدیک به چه جریانی از اصولگرایان است. «علی لاریجانی» در دولت پنجم به عنوان عضو جمعیت مؤتلفه اسلامی حضور داشت. «مهدی مسلم» لاریجانی را عضو مؤتلفه اسلامی و متعلق به جناح راست سنتی دانسته‌ و «پیام محسنی» لاریجانی را در کنار مرحوم آیات سید محمود هاشمی شاهرودی و محمدرضا مهدوی کنی از چهره‌های شاخص جناح راست مذهبی برشمرده است.

لاریجانی همچنین یکی از رهبران ائتلاف فراگیر اصول‌گرایان در انتخابات مجلس هشتم و نیز جبهه متحد اصول‌گرایان در انتخابات مجلس نهم بوده و در مجلس نهم، هدایت فراکسیون رهروان ولایت را برعهده داشت. در جریان انتخابات مجلس دهم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی حمایت کرد، اما نام او در فهرست انتخاباتی ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان  قرار نگرفت تا اینکه از سوی فهرست امید (اصلاح طلبان) مورد حمایت قرار گرفت اما لاریجانیخود را مستقل یاد کرد.برخی اکنون از رئیس فعلی مجلس با تعابیری نظیر «اصول‌گرای اعتدالی» و «یک سیاستمدار راست میانه که به آرامی در حال فاصله گرفتن از اردوگاه اصول‌گرایان است» یاد می کنند./ تابناک

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر