کد خبر: 71414
A
در نشست مشترک اربعین در کربلا

رحمانی‌فضلی لغو کامل روادید بین ایران و عراق را پیشنهاد کرد

نشست مشترک اربعین روز دوشنبه در شهر مقدس کربلا با حضور مسوولان ذیربط در دو کشور و ریاست وزیران کشور ایران و عراق برگزار شد و در این نشست رحمانی فضلی لغو کامل روادید میان دو کشور را پیشنهاد کرد.

رحمانی‌فضلی لغو کامل روادید بین ایران و عراق را پیشنهاد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛  در این نشست که مسوولان بخش های مختلف مربوط به زیرساخت ها و خدمات مرتبط با برگزاری مراسم میلیونی اربعین از دو کشور  از جمله یاسین الیاسری وزیر کشور، عثمان الغانمی رییس ستاد مشترک ارتش عراق، نصیف الخطابی استاندار کربلا و نیز معاونان وزارت کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و نیز حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور و رییس ستاد اربعین و ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد اربعین ایران در عراق حضور داشتند، گزارش هایی از اخرین آمادگی ها و اقدامات انجام شده در این خصوص تشریح شد.

دهمچنین آخرین هماهنگی ها جهت تسهیل تردد، اقامت و خدمات رسانی به زائران از جمله زائران ایرانی میان دو طرف انجام شد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با قدردانی از مسوولان عراقی بویژه همتای عراقی خود یاسین الیاسری، از همکاری ها و کمک های آنان برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین قدردانی کرد.

وی همچنین مراتب قدردانی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص به مسوولان عراقی بویژه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اعلام کرد.

وزیر کشور ایران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع موکب داران و خادمان اربعینی امام حسین ع از کشور عراق، بر ضرورت توجه به ابعاد کاملا مردمی این مراسم بزرگ تاکید کرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ساماندهی و مدیریت بیش از 20 میلیون زائری که در ایامی محدود به زیارت امام حسین ع نائل می شوند، کار و مدیریتی بسیار بزرگ است و باید از همه دست اندرکاران اربعین در کشور دوست وبرادر، عراق قدردانی کنم.

وی توافقنامه امضا شده میان دو کشور در خصوص اربعین را بسیار کارآمد و کارساز در تسهیل امور مربوط به استقبال و خدمات رسانی به زائران اربعین دانست و خواستار ابلاغ و اجرای آن در بخش ها و سطوح مختلف اجرایی در عراق شد.

وزیر کشور گفت: این اقدامات را در  ایران انجام داده ایم و انتظار داریم که در طرف عراقی نیز هر چه زودتر این ابلاغ انجام شود تا امور اربعین با کمترین مشکل و یا چندگانگی انجام شود.

رحمانی فضلی با اشاره به کثرت تردد در گذرگاه مهران از جمله موضوع صادرات کالا، پیشنهاد کرد که برای اینکه صادرکنندگان با مشکلات مواجه نشوند و بدلیل ترافیک تردد دچار توقف در صادرات کالا نشود، گذرگاه چنگوله برای تردد کامیون و خودروهای سنگین باری گشایش یابد.

وی خطاب به همتای عراقی خود همچنین آمادگی ایران را برای بازگشایی مرز چیوات اعلام کرد و گفت حال که مسوولان عراقی کمال همکاری را انجام دادند و بویژه با همت جنابعالی مرز خسروی به روی زائران گشوده شد و  نیز لغو ویزا در ماههای محرم و صفر صورت گرفت، این گذرگاه نیز با همت شما گشایش یابد.

وزیر کشور، یکی از نگرانی ها و حساسیت های طرف ایرانی در مراسم اربعین امسال را ضعف زیرساخت ها در مرز خسروی و  همچنین موضوع امنیت آن ذکر کرد و ضمن قدردانی از تلاش های انجام شده، خواستار افزایش گیت های گذرگاه و اقدامات مربوط جهت تسهیل در این امر شد.

رحمانی فضلی، لغو روادید در ماههای محرم و صفر را موجب افزایش صددرصدی تعداد زائران ایرانی به عراق دانست و گفت که در حال حاضر درخواست صدور گذرنامه در ایران سه برابر شده و خوب است با توجه به تجربه موفق لغو ویزا در این مدت، نسبت به لغو روادید در همه ایام سال اقدام کنیم.

وی همچنین خواستار تقویت زیرساخت ها بویژه ظرفیت، کیفیت جاده ها و تعداد کم خودروها شد تا خدمات بهتری برای زائران اربعین فراهم شود.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران همچنین پیشنهاد کرد که یک کمیته مشترک از مسوولان دو کشور برای دعوت و بکارگیری بخش خصوصی دو طرف جهت ترمیم و بازسازی جاده مهران تا کوت تشکیل شود که مورد موافقت طرف عراقی قرار گرفت.

تکمیل می شود...

ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر