کد خبر: 71447
A
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری:

منطقه ما مجموعه‌ای از باروت است که هر لحظه امکان اشتعال دارد/ باید باهوش و مواظب بود/ کسی فکر نمی کرد که رابطه ایران و عراق اینقدر صمیمی شود

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت منطقه غرب آسیا، گفت: امروز منطقه ما منطقه‌ای حساس شده و به تعبیری مجموعه‌ای از باروت در این منطقه جمع ‌شده است که هر لحظه امکان اشتعال آن وجود دارد؛ به همین دلیل باید هوشیار و مواظب باشیم.

منطقه ما مجموعه‌ای از باروت است که هر لحظه امکان اشتعال دارد/ باید باهوش و مواظب بود/ کسی فکر نمی کرد که رابطه ایران و عراق اینقدر صمیمی شود

به گزارش دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح سه‌شنبه در اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اربعین در فرهنگ شیعه و فرهنگ اسلامی ما سنت دیرینه‌ای است، بیان کرد: مراسم اربعین سنت دیرینه‌ای است که برای حفظ نهضت عاشورا همواره برگزار شده و پیام عاشورا را تاکنون زنده نگه داشته و همواره به نسل‌های بعد از خود منتقل کرده و می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه نهضت عاشورا احیاگر ارزش‌های انسانی و الهام‌بخش همه حرکات آزادی‌خواهی، عدالت طلبی، اصلاح امور جامعه و نجات بشریت بوده است، خاطرنشان کرد: نقش تاریخی و مذهبی اربعین در فرهنگ شیعه همراه با حماسه عاشورا و یادآور پیام عاشوراست؛ اربعین به تعبیری یادآور آزادگی، عدالت طلبی و ایستادگی در برابر ستم است و به همین دلیل نیز علمای بزرگ همواره اصرار داشته‌اند که راهپیمایی اربعین حتی با وجود فشارهایی که وارد می‌شود، برگزار و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم راهپیمایی اربعین حسینی طی سال‌های اخیر، گفت: آنچه امروز اربعین را برجسته و آن را به یک منظومه فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی مبدل کرده است پیام‌هایی است که این مراسم به مردم دنیا منتقل می‌کند؛ در این مراسم گروه‌های اجتماعی مردم با ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف و همچنین نسل‌های قدیم و جدید و ایرانی و غیر ایرانی و حتی شیعه و غیر شیعه در کنار هم قرار می‌گیرند و با گفتار و رفتار پسندیده خود درس آزادگی و مقاومت را یادآوری می‌کنند.

 

جهانگیری ادامه داد: امروز اربعین به نمادی تبدیل شده که انتقال‌دهنده پیام‌های مهمی به دنیاست؛ چنین نماد، جمع و حرکتی حتما نیازمند آن است که با تلاش و فعالیت عده‌ای ماندگار شود. در این زمینه اهمیت قلم، رسانه و هنر بیش از پیش احساس می‌شود.

 

وی تاکید کرد: انسان‌های فوق‌العاده از ذهن و استعدادشان برای به تصویر کشیدن صحنه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در این راستا کار قلم، رسانه و هنرمندان این است که صحنه‌های زیبایی که در راهپیمایی اربعین خلق می‌شود را با ذوق و استعداد خود به تصویر بکشاند؛ چرا که این تصاویر به برقراری پلی میان ارزش‌ها و سرمشق‌های عاشورا با زندگی روزمره مردم منجر می‌شود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آنچه که امروز بر عهده نخبگان و اهل فرهنگ است این است که تلاش کند تصاویر دقیقی از راهپیمایی اربعین حسینی به دنیا منتقل کند؛ چرا که این روزها حتما قلم‌ها و ذهن‌های ناسالمی وجود دارد که در تلاش هستند تصویر نادرستی از این حرکت منتقل کنند. در این شرایط رسالت انسان‌های مسئول، تلاش برای انتقال تصویر صحیحی است که گویای عظمت اسلام، شیعه، صلح طلبی و عدالت خواهی جامعه اسلامی و همچنین فداکاری و مقاومت جامعه اسلامی است.

 

اسحاق جهانگیری در ادامه با اشاره به برگزاری پنج دوره جایزه جهانی اربعین از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از اقدامات این سازمان تقدیر و تشکر کرد.

 

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به حضور هر ساله خود در مراسم راهپیمایی اربعین، گفت: من طی سال‌های اخیر که مسئولیت داشته‌ام هر ساله توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را پیدا کرده‌ام؛ این حضور من نیز دلایل متعددی داشته است.

 

جهانگیری گفت: مراسم راهپیمایی اربعین حسینی مراسمی استثنائی در بین همه کشورهای دنیاست؛ چرا که در این مراسم جمعیتی میلیونی از یک کشور در مدتی کوتاه و محدود به کشوری دیگر می‌روند؛ ممکن است گفته شود سالانه چند میلیون ایرانی به کشورهای مختلف و مقاصد گردشگری گوناگون سفر می‌کنند، اما اینکه در یک دوره 10 یا 20 روزه چند میلیون ایرانی از مرزهای زمینی به کشور همسایه سفر می‌کنند و باز می‌گردند اتفاقی استثنائی است و به این معناست که دولت زمینه ساز چنین حرکتی بوده است.

 

وی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای نشان دهد که همواره در کنار مردم حضور داشته و این حضور به ویژه در سال‌هایی که مقداری وضعیت امنیتی عراق نگران کننده بود و داعش تا جاهایی جلو آمده بود احساس می‌شد؛ بالاخره مردمی که در آن ایام جهت حضور در مراسم اربعین به عراق می‌رفتند دغدغه امنیت داشتند و باید مطمئن می‌شدند که دولت در این مرحله نیز در کنار آنهاست.

 

معاون اول رئیس جمهور تقدیر و تشکر از مردم و دولت عراق به دلیل میزبانی خوب از زائران مراسم اربعین حسینی را از دیگر دلایل حضور هر ساله خود در این مراسم عنوان کرد و گفت: دولت و مردم عراق کاری بسیار بزرگ و استثنائی در میزبانی از زائران اربعین حسینی انجام می‌دهند. زمانی این راهپیمایی توسط خود عراقی‌ها انجام می‌شد، اما امروز عراق میزبان میلیون‌ها زائر از کشورهای شرق آسیا تا آمریکاست. دولت و مردم عراق کاری استثنائی انجام می‌دهند و با وجود فشارهایی که به آنها وارد می‌شود، میزبان خوبی در مراسم اربعین هستند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران باید با زبانی مهمتر از برقراری تماس تلفنی، از دولت و ملت عراق تشکر کند؛ ما باید به نوعی در این مراسم حضور می‌یافتیم و اعلام تشکر مجموعه نظام، رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی مردم و دولت عراق را انجام می‌دادیم.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: هیچ کس شاید تصور نداشت دو کشوری که هشت سال با یکدیگر جنگیده‌اند به جایی برسند که اگر زائران ایرانی دعوت عراقی‌ها را برای پذیرایی در مراسم اربعین نپذیرند، مردم عراق از آنها ناراحت شوند؛ عراقی‌ها در این مراسم اصرار می‌کنند که راهپیمایان به خانه آنها بروند و پذیرایی شوند. آنها حتی برای ماساژ دادن پای زائران نیز به آنها اصرار می‌کنند. لذا باید همواره از دولت و مردم عراق برای میزبانی مراسم راهپیمایی اربعین تشکر کنیم. همچنین باید از ملت ایران نیز که در این مراسم حضور می‌یابند و شکوه و عظمت ملت ایران را به نمایش می‌گذارند تشکر کنیم.

 

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه کشور در شرایط حساس و خطیری قرار دارد و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ما وضع شده و آمریکایی‌ها به تعبیر خودشان فشاری حداکثری به ملت ایران تحمیل کرده‌اند اظهار کرد: منطقه ما تبدیل به منطقه‌ای حساس شده و به تعبیری مجموعه‌ای از باروت در این منطقه جمع شده که هر لحظه امکان اشتعال آن وجود دارد. در همین راستا باید بسیار هوشیار و مواظب باشیم.

 

جهانگیری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طرح فشار حداکثری آمریکا را با همت ملت و رهبری مقام معظم رهبری تقریبا به شکست کشاند و آمریکایی‌ها می‌دانند که دیگر این طرح جواب نمی‌دهد، گفت: از اربعین، عاشورا و مراسم‌هایی از این دست درس‌هایی می‌گیریم که باید برای به شکست کشاندن توطئه‌های دشمنان آنها را به کار ببریم؛ همدلی، هم زبانی، ایستادگی و مقاومت و درس تاب آوری در برابر فشارها از جمله درس‌هایی است که از اربعین اباعبدالله الحسین (ع) می‌آموزیم. تا دوران فعلی را با همدلی پشت سر بگذاریم.

 

وی در پایان ادامه داد: مطمئنا جمهوری اسلامی ایران امروز با شرایط منطقه و همچنین شرایطی که آمریکایی‌ها و هم پیمانان آنها در منطقه پیدا کرده‌اند می‌تواند با سربلندی از این حادثه بیرون بیاید. امروز نیازمندیم که در داخل انسجام، وحدت و هم زبانی جدی داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر