کد خبر: 71550
A
رحمانی، وزیر صمت اعلام کرد؛

جلوگیری از واردات 1500 نوع کالا به‌منظور حمایت از تولید داخل

رضا رحمانی، وزیر صمت، گفت: امسال از 6000 کالای وارداتی، واردات 25 درصد آن و به مفهومی دیگر واردات 1500 نوع کالا ممنوع شد تا تولید داخل به حیات خود ادامه دهد.

جلوگیری از واردات 1500 نوع کالا به‌منظور حمایت از تولید داخل

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا رحمانی، وزیر صمت، در سفر نیم روزه خود به استان قزوین از واحدهای صنعتی استان بازدید و خط تولید ورق گالوالوم در یکی از شرکت‌های قزوین را افتتاح کرد.

 

وزیر صمت در پایان این سفر شب گذشته با حضور در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع اقتصادی استان اظهار کرد: 18 ماه است که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم و اگر سال گذشته را مرور کنیم می‌بینیم که دشمن امید به تعطیلی واحدهای تولیدی داشت و بر اساس تحلیلشان برآورد کرده بودند که در سه ماهه پایانی سال 97 واحدهای تولیدی و صنعتی به‌صورت دومینو تعطیل شوند.

 

وی ادامه داد: در سه ماهه پایانی سال گذشته رشد صنعت منفی نه درصد بود که این رقم در سه ماهه نخست سال‌جاری بهبود پیدا کرده و به صفر رسید و این رقم در سه ماهه دوم سال‌جاری مثبت شد؛ بانک جهانی برای سال 98 شاخص رشد اقتصاد ایران را صفر و برای سال 99 مثبت پیش‌بینی کرده است.

 

وزیر صمت بیان کرد: امروز می‌توان گفت که در سطح کلان با پشت‌سر گذاشتن مشکلات اقتصادی بسیاری پیروز میدان جنگ اقتصادی هستیم و از همین تریبون از فعالین اقتصادی، کارگران و صنعتگران تشکر می‌کنم.

 

ارقام صادرات در شأن استان قزوین نیست

 

رحمانی بیان کرد: اعداد و ارقام صادرات در شأن استان قزوین نیست و از این استان صنعتی انتظار بالایی داریم چراکه حجم تولیدات بالاست و برخی از کالاهای تولیدی صادراتی هستند و باید مازاد تولید صادر شود.

 

وی اضافه کرد: سال گذشته در صنعت کاشی و سرامیک به میزان 380 میلیون مترمربع تولید را شاهد بودیم که از این میزان 220 میلیون مترمربع میزان مصرف بازار داخل است که بقیه آن باید صادر شود؛ ناگفته نماند که در کشورمان ظرفیت تولید 600 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک را و با افتتاح شرکت‌های جدید این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: باید نیاز بازارهای کشورهای همسایه را بررسی و مازاد تولید را صادر کرد؛ در دوران جنگ تحمیلی سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم که اکنون نیز برای پیروزی در نبرد اقتصادی باید در گام نخست خود را باور داشته باشیم و مشکلات را رفع کنیم.

 

وزیر صمت عنوان کرد: در سال جاری بیشترین مشکل را در نقدینگی واحدهای تولیدی شاهد بودیم؛ همچنین در سال رونق تولید (نهضت ساخت داخل) را به‌عنوان یک اصل در محور برنامه وزارت صمت قرار داده و برای آن هفت محور تعیین کردیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی 89 درصد اقتصاد کشور به بازار پولی و بانکی وابسته است، بیان کرد: اگر تولیدکنندگان داخلی محصول مورد نیاز کشور را تولید کنند متعهد می‌شویم که جلوی واردات را بگیریم؛ امسال از 6000 کالای وارداتی واردات 25 درصد آن و به مفهومی دیگر واردات 1500 کالا ممنوع شد تا تولید به حیات خود ادامه دهد. از جمله کالاهای ممنوع شده می‌توان به صنعت نساجی، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی اشاره کرد.

 

وجود 499 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد

 

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین 499 طرح اقتصادی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و بر این اساس اولویت پرداخت با طرح‌های بالای 90 درصد پیشرفت و سپس طرح‌هایی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی است.

 

رحمانی تصریح کرد: باید صندوق‌های توسعه‌ای در قالب رشته‌ای و استانی با اشتراک‌گذاری منابع راه‌اندازی شود و اگر این ایده عملیاتی شود بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی مرتفع خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی قرار گرفته در شعاع 120 کیلومتری تهران در دولت پیگیر بوده و هستیم.

 

وزیر صمت تأکید کرد: هیچ واحد تولیدی از جمله پتروشیمی حق ندارد محصول خود را به بازار خارج از کشور ارزان‌تر از بازار داخل بفروشد و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد چراکه اولویت با تأمین بازار داخل است.

 

رحمانی در پایان یادآور شد: صنایع وابسته به خودروسازی با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند چراکه روند بهبود پیدا کرده و در حال توسعه است و به دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور مأموریت داده شده است که در 15 استان قطعه‌سازی داشته باشند.

 

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر