کد خبر: 71572
A

خبرگزاری فارس: چند سفارتخانه و سلبریتی پشت پرده تظاهرات در عراق هستند

یک خبرگزاری عراقی گزارش داد که به یک گزارش اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد، تظاهرات اخیر در شهرهای مختلف عراق، سازمان یافته است و تحت حمایت خارجی هدایت می‌شود.

خبرگزاری فارس: چند سفارتخانه و سلبریتی پشت پرده تظاهرات در عراق هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: از روز سه‌شنبه نهم مهر ماه جاری تظاهراتی در شهرهای جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد.

از آغاز این تظاهرات که گفته می‌شود در اعتراض به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی صورت گرفته است، برخی از شبکه‌های خبری ضد دولت عراق و مخالف محور مقاومت مانند «العربیه» سعودی و «بی.بی.سی» و «سی.ان.ان» عربی بشدت در حال متشنج نشان دادن وضعیت در این شهرها هستند.

بی بی سی: معترضان در پی سرنگونی دولت هستند

بی بی سی عربی با اشاره به برقراری ممنوعیت آمد و شد در بغداد، مدعی شد که پلیس در بغداد، برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، از گازهای اشک‌آور و گلوله استفاده کرده است. این شبکه به نقل از یکی از معترضان ادعا کرد که «خواستار تغییر هستیم... می‌خواهیم کل دولت سرنگون شود».

فضاسازی العربیه درباره تیراندازی در بغداد

همسو با بی.بی. سی، شبکه سعودی العربیه گزارش داد که با «وجود ممنوعیت آمد و شد که در سومین روز اعتراضات در بغداد، اجرایی شد، ولی تیراندازی مجددا آغاز شده است».

العربیه اعلام کرد که در جریان اعتراضات اخیر در جنوب عراق، 11 نفر از جمله یک پلیس کشته شدند.

سی ان ان عربی هم در اقدامی همسو با دو رسانه مذکور، به نقل از کاربران شبکه‌های اجتماعی، نام این اعتراضات را «العراق ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) گذاشت.

این شبکه هم با انتشار تصاویری از این اعتراضات، مدعی شد که دهها نفر از تظاهرات کنندگان مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی بغداد را بستند.

با توجه به تأکید مسئولان و شهروندان عراقی بر مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات، سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا این شبکه‌ها و رسانه‌های محور مقاومت که عراق یکی از ارکان مهم آن است، دست به این پوشش گسترده خبری زده‌اند و سعی دارند که هدف معترضان را «سرنگونی دولت» معرفی کنند.

نقش آمریکا در گسترش تظاهرات عراق

خبرگزاری عراقی «براثا» امروز پنجشنبه گزارش داد که «شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سمی و مخالف عراق از حوادث تظاهرات [در عراق] مملوء شده است؛ البته تحت عنوان "آزادی تظاهرات"».

براثا با بیان اینکه نام این اعتراضات از نگاه رسانه‌های ضد محور مقاومت، «انقلاب» بوده و هدف واقعی آنان، سرنگونی دولت است، اعلام کرد که این تظاهرات تحت حمایت مستقیم سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد که از طریق آنچه «فعالان مدنی» نامیده می‌شوند و برخی از «جریان‌های غیر ملتزم به اوامر فرمانده کل [نیرهای مسلح]، شخصیت‌های سیاسی، مدیران، اعضای نهادهای [موسوم به] انسان‌دوستانه و حقوق بشری، جامع مدنی و سازمانهای زنان و کودکان» صورت می‌گیرد.

رهبری این تظاهرات بر عهده چه کسانی است؟

براثا با اشاره به اینکه اطلاعات مذکور را از یک گزارش اطلاعاتی به دست آورده، درباره رهبری این تظاهرات سه دسته زیر را معرفی می‌کند:

نخست؛ رهبران پیشین و جدید حزب منحله بعث عراق که وظیفه آنان، درگیری در هنگام افزایش تنش است.

دوم؛ «الصرخیه»؛ اینها، گروهی هستند که با عناصر حاضر در سفارت‌های انگلستان و هلند در بغداد ارتباط دارند. وظیفه آنان، توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهایی علیه مرجعیت عالی نجف به ویژه حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان است.

سوم؛ گروهی از سلبریتی‌های عراقی که مسئولیت اظهارنظر در شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی داخل و خارج از عراق را بر عهده دارند که اگر اینترنت قطع شد، از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای بتوانند به تبلیغات خود ادامه دهند.

به گزارش این خبرگزاری، طرحی که در نظر گرفته شده، شامل تحصن در میدان «التحریر» بغداد است که پس از آن دامنه اعتراضات به منازل مسئولان در «الکراده» و «الجادریه» کشیده می‌شود.

براثا درباره حمایت خارجی از این عتراضات می‌نویسد، آمریکا و سایر سفارت‌های حاضر در بغداد (به نشانه قانونی بودن تظاهرات) اعلام خواهند کرد که از عراق خارج می‌شوند و سپس سایر سفارتها دست به چنین اقدامی می‌زنند.

بنا بر این گزارش، در این طرح همچنین پیش‌بینی شده است که در صورت قطع شدن اینترنت، محل تظاهرات نیز تغییر کند و به همین منظور، هماهنگی‌هایی نیز صورت گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر