کد خبر: 71666
A

فلاحت پیشه: عراقی‌ها نمی‌دانند ایران چقدر به آنها خدمت کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: خون ریزی مشکلی از مشکلات مردم عراق حل نمی کند.

فلاحت پیشه: عراقی‌ها نمی‌دانند ایران چقدر به آنها خدمت کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت الله فلاحت پیشه در تحلیل خود از تحولات اخیر عراق با تاکید بر اینکه باید از ارائه تحلیل‌های مداخله‌جویانه در مورد تحولات این کشور خودداری کنیم، تصریح کرد: مسئله‌ای که باید در مورد تحولات اخیر عراق در نظر گرفت این است که بخشی از تحولات خارجی در این کشور واقعی است. مردم عراق با صادرات بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز و در شرایط بازسازی انتظار بیشتری از دولت خود دارند و مبارزه با فساد خواست عمومی در عراق است.

وی تصریح کرد: مسئله بعدی این است که در قبال نقش مثبت ایران در عراق کمتر اطلاع‌رسانی شده است. جمهوری اسلامی ایران ابتدا در حوزه‌های سیاسی و بعد در حوزه‌های امنیتی و نظامی به تناسب تحولات این کشور به سود مردم عراق عمل کرده است. ایران مانع تجزیه و تسخیر عراق توسط تروریست‌ها شد. آن چیزی که حتی برای عراقی‌ها هم اطلاع‌رسانی نشده، نقش جمهوری اسلامی ایران در احیا و بازسازی زیرساخت‌های کشور عراق است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: احداث نیروگاه، کارخانه‌های مختلف، بازسازی زیرساخت‌های کشور عراق اعم از راه‌های مواصلاتی و کارهای عمرانی مختلف که عمدتا از طریق خط اعتباری و... از سوی ایران صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران حتی ملاحظه کمبود بودجه عراق را هم کرده است. این موارد واقعیت‌هایی است باید در مورد عراق دیده شود و هرچه که در این کشور شکل می‌گیرد جزوی از تحولات داخلی این کشور است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته حائز اهمیت برای مردم عراق مداخلات کسانی است که در خارج از عراق به کمین نشسته‌اند که هر اتفاقی را به ضرر استقلال و ثبات در این کشور پیش ببرند. همان بازیگرانی که داعش را شکل دادند و بعثی‌ها را به تجهیزات بمب‌گذاری مجهز کردند. این افراد بازیگرانی هستند که دنبال تجزیه عراق و تحریم انتخابات در این کشور بودند، اینها هم سعی می کنند شورش‌های عراق را تبدیل به عاملی برای شکل‌گیری خون‌ریزی بیشتر در این کشور کنند و خون‌ریزی مشکلی از مشکلات مردم عراق حل نمی کند. مردم عراق می‌توانند در قالب وحدت در آینده مشکلات خود را حل کنند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر احتمالی این رخدادها بر راهپیمایی اربعین گفت: اربعین نمادی از وحدت وهمبستگی عراقی‌ها با هم، با ایرانی‌ها و سایر مسلمان‌هاست. طبیعتا مسوولان ناامنی‌های اخیر خصوصا عوامل بیرونی، اربعین را هم نشانه گرفته‌اند. ولی معتقدم اربعین می‌تواند تبدیل به میثاق تازه ای برای خدمت به عراق و تقویت وحدت در این کشور شود.

 

منبع:خبرفوری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر