کد خبر: 71751
A

سردار رحیم صفوی:‌ امنیت تهران یعنی امنیت ایران

سردار یحیی رحیم صفوی با اشاره به درگیری‌های چند روز قبل در عراق در آستانه‌ی اربعین گفت: آنهایی این تا امنی را چند روز قبل ایجاد کردند می‌خواهند مردم بترسند و در این مراسم حضور نداشته باشند در حالی که عاشقان حسین نمی‌ترسند و شجاعند و از این موضوعات نمی‌هراسند.

سردار رحیم صفوی:‌ امنیت تهران یعنی امنیت ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ مشاور رهبری در هشتمین گردهمایی موسسات حفاظتی با شعار پیشگیری اجتماعی توسعه نظم و امنیت در پنجمین روز از هفته نیروی انتظامی همچنین درباره‌ی بخش امنیت داخلی گفت: این بخش در دولت‌ها و ملت‌ها طی ۵۰ ساله گذشته تغییر پیدا کرده است، به طوری که امنیت برخی کشورها تبدیل به یک معمای امنیتی شده است. اغتشاشات فرانسه را ببینید. پلیس فرانسه هنوز نتوانسته این ماجرا را کنترل کند بنابراین جریاناتی اجتماعی ایجاد می‌شود که دولت‌ها در مقابل آن ناتوان هستند.

وی ادامه داد: معمای امنیتی دارای سه شاخه‌ی حوزه تهدید، موضوع تهدید و عامل تهدید است. عامل تهدید یعنی سن تهدید متفاوت شده همچنین انگیزه تهدید متفاوت و توانایی تهدید بالا رفته است. بنابراین شما متناسب با جایی که مراقبت از آن را برعهده دارید باید عامل تهدید را بشناسید که باید در این زمینه روانشناسی قوی داشته باشید.

صفوی افزود: حوزه تهدید منظور جغرافیای محیط است، تهدید جغرافیای شهری بیش از روستاهاست چرا که بیش از ۷۰ درصد جمعیت ما شهری هستند البته این موضوع مربوط به ایران نیست بلکه گریبانگیر همه‌ی دنیا شده است. این جمعیت شهر نشین خود یک عامل تهدید است چراکه رشد جمعیت در آینده امنیت شهرها در گروی جمعیت شهر نشین است و اگر این جمعیت قانون‌مدار نباشند کار پلیس بیشتر شده و با مشکل روبرو می‌شوند. امنیت کلان‌شهری مانند تهران سخت است، امنیت تهران یعنی امنیت ایران.

صفوی به موضوع تهدیدها اشاره کرد و گفت: کشورهایی که بیش از ۴ همسایه دارند و یا مرزهای طولانی دارند با بیشترین تهدیدات روبرو هستند. اگر این کشورهای همسایه ثبات نداشته باشند مهاجران به کشور باثبات بیشتر می‌آیند و در حقیقت یک ارتباطی بین تعداد همسایگان و طولانی بودن مرزهای کشورها وجود دارد و همچنین کنترل مرزها توسط کشورهای دو طرف مرز است.


تاکید رییس پلیس پیشگیری ناجا بر توسعه امنیت مردم پایه

سردار محمد شرفی رییس پلیس پیشگیری ناجا هم در این گردهمایی گفت: اگر در گذشته در نظام عدالت کیفری دور ساختن مجرم از جامعه با اعمال حبس با استفاده از روش‌های سنتی سلبی مرسوم بود. امروز پیشگیری اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و استفاده از روش‌های ایجابی و اقناعی یکی از مترقی‌ترین روش‌های پیشگیری در جامعه است.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: میزان سطح امنیت به میزان بلوغ و مشارکت مردم بستگی دارد و امروز اقدامات جزیره‌ای کارایی خود را از دست داده است. مرزهای ارتباطات شکسته شده و اقدامات جزیره‌ای کارآمدی خود را از دست دادند. امروز بازتولید نظم براساس ارزشهای دینی و برخاسته از میزان تعهد شهروندان است. ما از ارزشهای امت اسلام و ملا اسلام در دنیا حفاظت و مراقبت می‌کنیم.

سردار شرفی به اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی دولت را مکلف به برون سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است. این مترقی‌ترین الگو است. بر پایه‌ی همین قانون نیروی انتظامی در سال ۸۳ طرحی با عنوان برون سپاری بخشی از وظایف خود به مجلس ارایه کرد و در قانون چهارم توسعه به تصویب رسید. از سال ۸۸ این قانون ابلاغ شد و با همکاری نیروی انتظامی و پیشکسوتان این نیرو موسساتی با عنوان خدمات حفاظتی و مراقبتی تاسیس شد که امروز ۷۲۵ موسسه با ۱۰۰ هزار نیرو در حال فعالیت هستند.

سردار شرفی خاطرنشان کرد: این موسسات در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در موسسات مراکز اداری منازل مسکونی و غیره در حال فعالیت هستند. بنابراین خوشحالیم موسسات حفاظتی و مراقبتی به عنوان یک ساختار نیست بلکه به عنوان یک تفکر توسعه امنیت مردم‌پایه است.

وی ادامه داد: برنامه‌ی ما در برنامه‌ی ششم توسعه این است که تعداد نیروهای آن را به ۳۰۰ هزار نفر رسانده و موسسات را دو برابر کنیم و این مشروط به این است که دولت و مجلس موانع سر راه را از میان بردارند تا بتوانیم در این زمینه با شتاب بیشتری فعالیت کنیم./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر