کد خبر: 71764
A
محمدرضا تابش:

با حذف چهار صفر از پول ملی مخالفم/ تعویض اسکناس‌ها برای مردم هزینه‌بر است/ تعجب می‌کنم چطور مجلس به حذف چهار صفر از پول ملی رأی داد

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: با حذف چهار صفر از پول ملی مخالفم. مردم تصور می‌کنند قرار است تغییری در وضعیت اقتصادی‌شان رخ دهد، در حالی که نه نرخ تورم کاهش می‌یابد نه رشد نقدینگی مهار می‌شود و نه قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند، حتی تعویض اسکناس‌ها برای جامعه هزینه‌بر است.

با حذف چهار صفر از پول ملی مخالفم/ تعویض اسکناس‌ها برای مردم هزینه‌بر است/ تعجب می‌کنم چطور مجلس به حذف چهار صفر از پول ملی رأی داد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا تابش، عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: در شرایط فعلی با واقعیاتی مواجه هستیم و باید مجموعه اقدامات حاکمیت در راستای افزایش اعتماد عمومی باشد و معتقدم با حذف چهار صفر این مهم حاصل نمی‌شود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: شاید بخشی از مردم تصورشان این باشد که با حذف چهار صفر قرار است تغییرات و فعل و انفعالاتی در زندگی و معیشت آنها رخ دهد، در حالی که قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به نظر من حذف چهار صفر باید در امتداد مجموعه اصلاحاتی در سیستم پولی و مالی کشور اتفاق بیفتد، در حالی که ساختار بانک‌ها فرسوده و ناکارآمد است و سیستم بانکی کشور باید اصلاح شود.

 

تابش در عین حال تاکید کرد: برای اصلاح سیستم بانکی کشور به مبالغ کلانی نیاز داریم که در حال حاضر این پول فراهم نیست و نفس‌های آخری که بانک‌ها می‌کشند به مدد سپرده‌های مردم در بانک‌هاست و چنین امکانی برای بانک‌های ما وجود ندارد.

 

این نماینده مجلس و عضو شورای پول و اعتبار توصیه کرد: بنابراین در شرایط فعلی به بی‌اعتمادی عمومی دامن نزنیم تا مردم تصور نکنند با حذف چهار صفر قرار است اتفاق خاصی بیفتد و شرایط اقتصادی آنها دگرگون شود.

 

او سپس ادامه داد: مردم باید بدانند نه قرار است تورمی کاهش یابد، نه رشد نقدینگی مهار شود، نه نرخ تورم پایین بیاید و نه قرار است قدرت خرید پول ملی افزایش پیدا کند. ضمن اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هزینه‌هایی هم برایمان در بر دارد.

 

او توضیح داد: در این صورت باید اسکناس‌های فعلی را با پول جدید تعویض کنیم. که چاپ و انتشار اسکناس‌های جدید هزینه زیادی می‌برد و قطعاً بر دوش ملت سنگینی می‌کند. بنابراین اگر نتوانیم اصلاحات اساسی‌ای در سیستم پولی و بانکی کشور ایجاد کنیم، هر هزینه‌ای که کرده‌ایم باطل می‌شود و به هدر می‌رود و چند سال دیگر باید پول‌هایی را که با حذف چهار صفر چاپ کرده‌ایم کنار بگذاریم و دوباره به حالت قبل از حذف چهار صفر برگردیم.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ این پرسش که «هدف دولت از این اقدامی که اقتصاددانان آن را کار کارشناسی نمی‌دانند چیست» گفت: خود دولت باید به این سوال پاسخ دهد. من مخالف این کار دولت هستم و با اینکه عضو شورای پول و اعتبار هستم و نظر مخالف خود را درباره این اقدام اعلام کرده‌ام، تعجب می‌کنم چطور در مجلس رأی آورد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر