کد خبر: 72064
A

آمریکا: ترکیه قصد دارد بیش از آنچه که اعلام کرده بود، در سوریه پیشروی کند

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن‌ها قصد دارند به مناطقی فراتر از آنچه که در ابتدا گفته شده بود، نفوذ کنند.

آمریکا: ترکیه قصد دارد بیش از آنچه که اعلام کرده بود، در سوریه پیشروی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه مدعی شد که ارتش ترکیه قصد دارد تا مناطقی فراتر از آنچه که در ابتدا اعلام شده بود، پیشروی کند.

اسپر که با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه «وضعیت وحشتناکی» ایجاد کرده، مدعی شد که واشنگتن با این عملیات مخالف بوده و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه علیرغم مخالفت آمریکا دستور انجام این عملیات را صادر کرده است.

وی افزود: «اکنون، در ۲۴ ساعت گذشته، مطلع شده‌ایم که آن‌ها احتمالا قصد دارد عملیات خود را بیش از آنچه که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، به سمت جنوب پیش برند، همینطور به سمت غرب. می‌دانیم که این اتفاقی است که دارد می‌افتد.»

امروز روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع آمریکایی و کردی گزارش داد که شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه تا نزدیکی ورودی شهر «عین عیسی» در عمق خاک سوریه پیشروی کرده‌اند و بزرگراه منتهی به این شهر ایست و بازرسی ایجاد کرده‌اند. با پیشروی این نیروها، نیروهای آمریکایی این شهر را ترک کرده و به دو منطقه «کوبانی» و «منبج» عقب‌نشینی کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت واشنگتن همچنین اطلاع یافته است که شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قصد دارند «با سوری‌ها و روس‌ها معامله‌ای کنند تا بتوانند در شمال با ترکیه‌ای‌ها مقابله کنند... هنوز نهایی نشده، اما دارند روی آن کار می‌کنند و کاملا اطمینان داریم که دارند در این جهت گام برمی‌دارند.»

او افزود: «به همین جهت ما خود را بین دو ارتش در حال جنگ در حال پیشروی گرفتار دیدیم.»

اسپر گفت به همین جهت با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی این کشور گفت‌وگو کرده و ترامپ هم دستور خروج ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی از شمال سوریه را صادر کرده است. (جزئیات بیشتر)

وزیر دفاع آمریکا در ادامه کردها را «جنگجویانی» خوب و «شریکی قابل در نبرد با داعش» توصیف کرد، اما گفت: «ما متعهد نشده بودیم که به نمایندگی از آن‌ها با ترکیه بجنگیم.»

وی در تشریح اقداماتی که واشنگتن برای حمایت از کردها در برابر حمله ترکیه انجام داده، گفت در هفته‌های گذشته بارها از وزیر دفاع ترکیه خواسته از حمله به شمال سوریه اجتناب کند. او همچنین مدعی شد که این عملیات اعتبار ترکیه در ناتو و جامعه بین‌الملل را لکه‌دار می‌کند.

هفته گذشته ترامپ بعد از مکالمه تلفنی با اردوغان اعلام کرد که ارتش آمریکا در آستانه عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، این مناطق را ترک می‌کند. بر اساس توافق صورت‌گرفته میان واشنگتن و آنکارا، قرار است ترکیه در ازای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، نگهداری چند هزار اسیر داعشی را که در حال حاضر در اختیار شبه نظامیان کرد هستند، بر عهده بگیرد.

ترکیه بعد از اعلام تصمیم ترامپ و به بهانه ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز کرده است. بنا بر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر