کد خبر: 72135
A
رئیس‌جمهور چین به معترضان هنگ‌کنگی:

هر کس بخواهد بخشی از چین را جدا کند، جسدش تکه تکه و استخوانش پودر خواهد شد!

رئیس‌جمهور چین جدایی‌طلبان این کشور را به "تکه تکه شدن اجساد و پودر شدن استخوان" تهدید کرد.

هر کس بخواهد بخشی از چین را جدا کند، جسدش تکه تکه و استخوانش پودر خواهد شد!

به گزارش دیده بان ایران؛  "شی ‌جین‌پینگ" رئیس‌جمهور چین 4 ماه پس از ناآرامی‌های هنگ‌کنگ در سفر خود به نپال این پیام را صادر کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه چین، "شی" گفت: هر کس که خواهان جدا کردن ناحیه‌ای از چین باشد نابود، جسدش تکه تکه و استخوانش پودر خواهد شد.

او افزود: حمایت هر نیروی خارجی در جدایی‌طلبی چین یک توهم برای مردم این کشور قلمداد می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: با وجود اینکه رئیس‌جمهور چین از منطقه خاصی نام نبرد اما نظرات وی همزمان با درگیری پلیس ضد شورش و اعتراض طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ و تنش‌های منطقه خودگردان تایوان بیان شد.

اعتراضات روز قبل در چندین منطقه هنگ‌کنگ با سد معابر و خیابان‌ها، تخریب مسیر قطارها و تخریب مراکز تجاری چینی در مراکز مالی ادامه یافت.

چین "نیروهای خارجی" را به تحریک معترضان در بخش‌های نیمه مختار متهم کرده است.

جرقه اعتراضات "هنگ‌کنگ" در مخالفت به تصویب "لایحه قانونی استرداد مجرمین به سرزمین (چین)" زده شد. با وجود اینکه لایحه در هفته‌ها ابتدایی تظاهرات از سوی مقامات هنگ‌کنگ لغو شد، جنبش تایلند به یک حرکت بزرگ برای "دموکراسی" تبدیل شد و مسئولیت بزرگتری را برای پلیس رقم زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی‌های زیادی در مورد اعزام نیروهای چینی برای فرونشاندن ناآرامی‌ها وجود دارد اما پکن تاکنون از این کار سرباز زده و اعلام کرده که به توانایی‌های پلیس هنگ‌کنگ برای کنترل ناآرامی‌‌ها ایمان دارد.

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند دخالت مستقیم چین در مسئله هنگ‌کنگ ریسک محکومیت بین‌المللی این کشور را افزایش داده و یادآور سرکوب بین‌المللی میدان "تیان‌آن‌من" سال 1989 است. در اعتراضات میدان "تیان‌‌آن‌من" ارتش و تانکهای چین در این میدان مستقر شده و بیش از یک هزار نفر کشته شدند.

چین همچنین پس از انتخابات سال 2016 تایوان روابط سخت‌گیرانه‌تری را با خانم "تسای این- ون" رئیس‌جمهور تایوان دارد. دولت "این-ون" از به رسمیت شناختن تایوان به عنوان "خاک چین" امتناع می‌کند.

تایوان پس از پایان جنگ داخلی در سال 1949 قوانین خود را دارد و به صورت خود مختار اداره می‌‌شود اما چین این منطقه را قلمرو خود می‌داند و تضمین کرده در صورت لزوم آن را تصرف کند.

از دیگر مناطق مورد نظر سخنرانی "شی جین‌پینگ" تبت است. نپال در حال حاضر خانه بیش از 20 هزار تبعیدی تبتی است.براساس بیانیه وزارت خارجه چین "کی. پی شارما اولی" نخست‌وزیر نپال- همسایه مرزی تبت- به "شی" رئیس‌جمهور چین گفت: دولت نپال اجازه هیچ فعالیت جدایی‌طلبانه علیه چین در خاک خود را نمی‌دهد.

 
 
منبع: عصرایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر