کد خبر: 72167
A

بازگشت زائران از مرز مهران شدت گرفت

اربعین متفاوت امسال همه معادلات را بر هم زد و در وضعیتی بی‌سابقه چهار روز مانده به اربعین روند بازگشت زائران از مرز مهران به کشور شدت گرفت، روندی که در سال‌های قبل از حدود دو روز مانده به اربعین آغاز می‌شد.

بازگشت زائران از مرز مهران شدت گرفت

به گزارش دیده بان ایران؛  پس از حدود ۱۲ روز از اوج گرفتن تردد زائران از مرز مهران که مرتبا رکوردها شکسته می‌شد اکنون موج بازگشت در حال پیشی گرفتن است بطوریکه بر اساس اعلام سخنگوی ستاد اربعین استان ایلام از مجموع ۲۲۱ هزار و ۴۵۴  زائری که روز گذشته از مرز مهران تردد کردند ۱۲۷ هزار و ۳۱۵ نفر به کشور وارد شده و ۹۲ هزار و ۱۵۱ نفر از کشور خارج شده اند.

در این ۱۲ روز انبوه جمعیت زائرانی که به طرز غافلگیر کننده‌ای زودتر از موعد سال‌های قبل وارد مرز مهران شدند جاده‌ها و مسیرهای منتهی به مرز مهران را با ترافیک بی سابقه‌ای مواجه کردند.

مهران هنوز مهیای ورود موج بالای جمعیت زائران نبود و موکب‌ها و دستگاه های خدمات‌رسان و امدادرسان در مرز مهران مستقر نشده بودند که به یکباره در روز ۱۱ ام مهرماه مصادف با چهارم ماه صفر تنها در ۲۴ ساعت نزدیک به ۵۷ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند در حالی که چهارم ماه صفر سال گذشته این میزان تنها پنج هزار و ۲۸۰ نفر بود.

موج تردد زائران در روزهای بعد هم همچنان ادامه یافت و به تردد ۳۰۰ هزار نفر در یک شبانه روز نیز رسید تا اینکه در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهران این موج کمی آرام گرفت و بر موج بازگشت زائران به کشور افزوده است.

با شدت گرفتن موج بازگشت زائران در حالیکه هنوز روند رفت به عتبات عالیات از طریق مرز مهران ادامه دارد علاوه بر مسیرهای منتهی به مرز مهران در استان ایلام مسیرهای خروجی از استان نیز با ازدحام و ترافیک مواجه شده است.

موج برگشت زائران اربعین از مرز مهران در طول سال‌های گذشته شرایط خاصی داشته است زیرا حجم بسیار بالایی از زائران در زمان کوتاهی به کشور باز می‌گردند.

مرز مهران بدلیل نزدیکی، امنیت بالا و وجود زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقل در آنسوی مرز و در خاک عراق غالبا انتخاب اول زائران برای بازگشت است و حتی آنهایی که از دیگر مرزهای کشور خروج داشته‌اند از طریق این مرز به کشور بازمی گردند.

حمل و نقل اساسی‌ترین چالش بازگشت موج زائران است و همزمان با شدت گرفتن موج بازگشت زائران به کشور از طریق مرز مهران دست کم سه هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز است به همین دلیل یک سوم از مجموع ۹ هزار اتوبوس بکارگیری شده برای حمل و نقل زائران به مرز مهران اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این و به منظور جلوگیری از ازدحام و معطلی زائران در زمان اوج بازگشت به کشور، بر اساس تصمیم ستاد اربعین بازگشت زائران از مرز مهران دو مرحله‌ای است و زائرانی که از پایانه برکت در مرز مهران تصمیم به بازگشت به کشور دارند به صورت مستقیم به محل سکونت خود باز نمی‌گردند بلکه به یکی از سه پایانه پشتیبان شامل اندیمشک، همدان و کرمانشاه منتقل شده و سپس به شهرهای خود انتقال داده می‌شوند.

اوج گرفتن روند بازگشت زائران به کشور، شهر مهران را با شلوغی و ازدحام بالایی مواجه می‌کند و به طور معمول باعث تعطیلی مدارس شهر مهران می‌شود که امسال نیز بنابر دستور استاندار ایلام مدارس شهر مهران در روزهای چهارشنبه ۲۴، یکشنبه ۲۸ و دوشنبه ۲۹ مهرماه جاری تعطیل اعلام شد.

همچنین بر اساس اعلام رئیس پلیس راه استان ایلام، با توجه به افزایش چند برابری تردد زائران، پلیس در روزهای آینده در صورت تراکم بار ترافیکی محدودیت‌هایی را در سطح جاده‌های استان و با یک طرفه کردن مسیر مهران - ایلام و ایلام - سرابله اعمال خواهد کرد.

روند بازگشت زائران اربعین از مرز مهران مسئولان کشوری و استانی را نیز از هفته‌ها قبل برای تدارک مدیریت این حجم از زائران به تکاپو می‌اندازد.

بر این اساس قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام از روز گذشته به صورت کامل در مرز مهران مستقر و فرماندهی ستاد اربعین استان را بر عهده گرفته است و این استقرار تا پایان اربعین در این شهرستان ادامه دارد.

استان ایلام در روزهای گذشته و در آستانه اوج گرفتن بازگشت زائران به کشور با ترافیک تردد مقامات عالی رتبه و وزرا به مرز مهران مواجه شد و رئیس دفتر رئیس جمهور، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، وزیر اطلاعات، رئیس ستاد مرکزی اربعین، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی، رئیس جمعیت هلال احمر، وزیر نیرو، معاونین وزرا، فرماندهان ارشد کشوری و لشکری و روسای کمیته های ستاد مرکزی اربعین به منظور انجام آخرین برنامه‌ریزی‌ها و بررسی نیازمندی‌های مرز مهران برای موج بازگشت زائران به استان ایلام سفر کردند.

همچنین بر اساس اعلام استاندار ایلام، با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین از مرز مهران ظرفیت اسکان ۳۰ هزار نفر شب در اقامتگاه‌ها، موکب‌ها و مساجد و تکایا برای اسکان اضطراری زائران در زمان ازدحام جمعیت فراهم شده و در بخشنامه ای از تمامی فرمانداران خواسته شده است امکانات لازم برای اسکان و پذیرایی از زائران را در نظر بگیرند.

استان ایلام و مرز مهران با وجود نبود زیرساخت‌های مناسب هر ساله به بهترین شکل پذیرای حجم عظیم زائران اربعین حسینی است و امسال نیز با تمام توان و امکان خود و با همکاری و کمک ۲۰ استان معین مهیای بازگشت زائران است.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکنون بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و هم اکنون به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات می‌شوند.

هم اکنون در کنار تردد زائران به کشور عراق، موج بازگشت زائران نیز از مرز مهران آغاز شده است.

ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر