کد خبر: 72318
A

چرا محسن‌هاشمی شهردار نشد؟

محسن‌هاشمی دارای شرایط لازم برای جلوس بر کرسی شهرداری تهران است، اما بسیاری به‌خوبی می‌دانند چه جریاناتی با تمامیت خواهی خود مانع معرفی محسن‌هاشمی به عنوان شهردار تهران شدند.

چرا محسن‌هاشمی شهردار نشد؟

به گزارش دیده بان ایران به نقل از روزنامه آرمان ملی، این جریان‌ها در مسیر نیل به خواسته خود که انتخاب شهرداری جز محسن‌هاشمی بود از هیچ تلاشی فروگذار نبودند و حتی شایعات عجیب و غریبی مانند مخالفت ارکان ارشد کشور با شهردار شدن محسن‌هاشمی را مطرح کردند. یک روز افرادی مانند موسوی لاری گفتند رئیس دولت اصلاحات مخالف شهردار شدن محسن‌هاشمی است و روز دیگر ادعا کردند شهردار شدن هاشمی مخالف تعهدات اصلاح‌طلبان است.

چرا محسن‌هاشمی شهردار نشد؟
روز گذشته سیدحسین مرعشی به بیان پشت پرده چرایی شهردار نشدن محسن‌هاشمی پرداخت. مرعشی در پاسخ به این سوال ایرنا که بسیاری عقیده دارند شما برای شهردار شدن محسن‌هاشمی به فضا فشار زیادی آوردید. آیا این صحیح است؟ گفت: «این تحلیل غلط است. ما تشخیص کارشناسی داشتیم که محسن‌هاشمی برای شهرداری مناسب‌ترین است. ابتدا در کمیته سیاسی حزب بحث کردیم و گفتیم این لیست با تکرار رئیس دولت اصلاحات رأی آورده و ما باید نظرمان را بگوییم. اگر ایشان قبول کردند، کار را دنبال کنیم. با ایشان صحبت کردیم و در گفتگو چهار استدلال داشتیم: ۱. آقای محسن‌هاشمی بیشتر از بقیه، شهرداری را می‌شناسد و از قبل در شهرداری بوده و مدیر مترو بود و ارتباطاتی دارد. ۲. بدنه شهرداری از این انتصاب استقبال می‌کرد. هنوز هم همین‌طور است و بدنه شهرداری با محسن‌آقا بیشتر می‌توانست هماهنگ باشد. ۳. وقتی می‌خواهیم شهرداری انتخاب کنیم که مورد حمایت نهاد‌های بالادستی نظام باشد، آن‌ها این پیام را داده بودند و موقعیت بسیار خوبی بود که روابط اصلاح‌طلبان را با رأس نظام بازسازی کنیم و یک گام رو به جلو تلقی می‌شد. ۴. اگر اولویت اصلی تهران را روی حمل و نقل عمومی و مترو می‌گذاشتیم، ایشان این مسائل را بسیار خوب می‌شناسد. رئیس دولت اصلاحات به دلایلی که داشتند و به ما هم نگفتند، استقبال نکردند». وی در واکنش به اینکه بعد از آن، آقای نجفی را مطرح کردید، اظهار داشت: «نه از اول». مرعشی در واکنش به اینکه گفته شد رئیس دولت اصلاحات تقریباً با هر کسی موافق است، جز با محسن‌هاشمی، توضیح داد: «نه؛ الزاماً این‌طور نبود و من در این حد قبول ندارم. ایشان در مقطعی استقبال نکردند و همه حتی خود من توافق کردیم آقای نجفی شهردار تهران باشد. من برنامه‌ام را به دفتر شورا دادم. چون صرفاً دوستان به من رأی داده بودند و من باید جزو کاندیدا‌ها باشم، ولی نمی‌خواستم برنامه بدهم. بعد هم باز ما به آقای افشانی رأی دادیم. باز هم دوستان شهردار شدن آقای محسن‌هاشمی را قبول نداشتند» و در نهایت مرعشی تبدیل خودش به منتقد حناچی را رد کرد و گفت: ما منتقد آقای حناچی نشدیم و همچنان حامی ایشان هستیم، ولی انتظار تحرک بیشتری داشتیم و داریم و در کار‌هایی انتظار کار جدی‌تری داشتیم. مثلاً در مسائل مترو هنوز هم فکر می‌کنیم سست عمل می‌شود.

بازخوانی بهانه‌ها برای شهردار نشدن محسن‌هاشمی
۴ خرداد ۹۶ بحث انتخاب شهردار تهران داغ بود و به اذعان همگان محسن‌هاشمی بهترین گزینه برای تصدی این پست بود. در آن روز محسن‌هاشمی با بیان اینکه بحث انتخاب من به عنوان شهردار تهران یکی از مسائلی است که زود بحث شد، گفت: «من از همه شما بزرگواران تقاضا دارم همانطور که در انتخابات متین حرکت کردید و سعی کردید با رعایت اخلاق، انتخاباتی پرشور داشته باشید، از این به بعد نیز این رویه را ادامه دهید و نگذارید که این مباحث ناخواسته به سمتی رود که باعث اختلاف در شورای شهر شود.» در اردیبهشت سال گذشته بحث انتخاب شهردار مطرح شد و محسن‌هاشمی با توجه به سابقه کاری که داشته است می‌توانست برای شهرداری تهران مفید باشد و این در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر تهران برای حفظ انسجام و وحدت شورای شهر تهران تصمیم گرفته شده محسن‌هاشمی در شهرداری حضور پیدا نکند! آبان سال گذشته اعضای شورا رای به شهردار شدن محسن‌هاشمی ندادند و محمد علیخانی عضو شورای شهر گفت: «نگرانی عده‌ای خروج محسن‌هاشمی و آمدن مهدی چمران و گزینه دیگری از فهرست رقیب به شورای شهر است. این‌ها به نظر من نگرانی‌های بی‌موردی هستند، ما آنقدر هم جمع خود را ضعیف نمی‌دانیم که بخواهیم با آمدن یک نفر از بیرون احساس ضعف کنیم». محسن‌هاشمی در عمل نشان داد از شهردار نشدن خودش گلایه ندارد و تنها درصدد آبادانی پایتخت است. او چندی قبل گفت: «انتخاب نجفی و حناچی به‌عنوان شهردار با مخالفت‌هایی مواجه شد که با دخالت مستقیم رئیس‌جمهور حل شد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر