کد خبر: 72461
A

وقوع زلزله بالای ۶.۵ ریشتر در تهران ۲ میلیون قربانی می‌گیرد

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر زلزله‌ای با ۶.۵ ریشتر به بالا در تهران روی دهد قطعا ۲ میلیون نفر بصورت مستقیم تحت تاثیر این زلزله قرار می‌گیرند.

وقوع زلزله بالای ۶.۵ ریشتر در تهران ۲ میلیون قربانی می‌گیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ اسماعیل نجار روز دوشنبه در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران که در محل سازمان مدیریت بحران شهر تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه هنوز سابقه وقوع بحران در یک کلانشهر کشور را نداریم اظهار داشت: در حادثه پلاسکو که هنوز نیز اعتقاد داریم یک حادثه محلی بود به حادثه بین المللی تبدیل شد و اگر در تهران زلزله ای بالای ۷ ریشتر رخ دهد چه فاجعه ای به بار خواهد آمد.

به گفته وی، برخی می‌گویند اگر تهران با زلزله هفت ریشتری روبه رو شود کلا این شهر با خاک یکسان می شود افزود: بر خلاف این اظهار نظرات بنده می گویم که سازه ها و دانش فنی در امر ساختمان سازی بسیار پیشرفت پیدا کرده و با این سازه های بتنی و آهنی که بکار رفته این اتفاق بسیار بعید است.

 نحوه ساخت و ساز بسیار مهم است‌
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر نظارت بر نحوه ساخت و ساز در کشور افزود: چرا بیمارستان سرپل ذهاب نتوانست در برابر زلزله داوم بیاورد و چرا بیمارستان اسلام آباد در هنگام زلزله کلا با خاک یکسان شد و چرا در زلزله ورزقان شاهد از بین رفتن بیمارستانی بودیم که قرار بود هفته بعد افتتاح شود، مگر این بیمارستان نوساز نبود و چرا همزمان با زلزله سرپل ذهاب یک ساختمان سالم وجود داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: جمعیت تهران در اول انقلاب حدود ۳ میلیون نفر بود اما این میزان امروز به ۱۰ میلیون نفر رسیده و این یعنی اینکه ما ساختمان‌هایی داریم که ۴۰ سال عمر دارند.

نجار تاکید کرد: وقتی از مردم و مسئولین می پرسیم چرا نگران زلزله هستید می‌گویند چون ساختمان‌ها درست ساخته نشده و  به همین دلیل در دانشگاه سرپل ذهاب آهن کم آمده بود و سازنده چندین میلگرد را کنار هم گذاشته بود و به هم جوش داده بود و وجود همچنین ۱۵ کارگر افغان بدون تجربه و دانش از دیگر دلایل خسارت های سنگین در زلزله بود.

به گفته معاون وزیر کشور، در برنامه ششم به موضوع کیفیت و استاندارد مصالح توجه شده اما من نمی‌دانم کی این موضوع اجرایی می شود.

۱.۸ میلیون واحد مسکونی نوسازی شدند
نجار در بخش دیگری از سخنانش افزود: تا امروز ۱.۸ میلیون واحد مسکونی در کشور نوسازی و بازسازی شده که این حجم از اقدامات کافی نیست و باید کارهای بیشتری انجام شود و همچنین بنیاد مسکن نیز نسبت به نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام کرده است اما باید این حجم کارها با نظارت کافی انجام شود.

وی در ادامه از شناسایی مرکز مدیریت بحران برای شهر تهران در شهر آفتاب و در جوار حرم مطهر امام (ره) خبر داد و گفت: در این مکان بدلیل وسعتش می شود هزاران چشمه توالت و ۲۰۰ درمانگاه سیار به هنگام وقوع بحران ایجاد کنیم که ۴ سال است درگیر مشکلاتی با شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه هستیم و امیدوارم هر چه زودتر این مکان آماده شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر