کد خبر: 72568
A

اسناد غیر قابل انکار روزنامه تایمز درباره استفاده از سلاح کشتار جمعی / استفاده از فسفر علیه غیر نظامیان کرد

روزنامه‌ی تایمز بریتانیا طی گزارشی تحقیقی اعلام کرد، مدارک در مورد استفاده از فسفر توسط ترکیه در حملاتش علیه روژاوا افزایش یافته‌اند. این گزارش با عنوان "مدارک به کارگیری فسفر، علیه اردوغان افزایش یافته است" توسط آنتونی لوید فرستاده‌ی این روزنامه در شهر حسکه کردستان سوریه تهیه شده است.

اسناد غیر قابل انکار روزنامه تایمز درباره استفاده از سلاح کشتار جمعی / استفاده از فسفر علیه غیر نظامیان کرد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ روزنامه‌ی تایمز بریتانیا طی گزارشی تحقیقی اعلام کرد، مدارک در مورد استفاده از فسفر توسط ترکیه در حملاتش علیه روژاوا افزایش یافته‌اند. این گزارش با عنوان "مدارک به کارگیری فسفر، علیه اردوغان افزایش یافته است" توسط آنتونی لوید فرستاده‌ی این روزنامه در شهر حسکه کردستان سوریه تهیه شده است.

نویسنده‌ی این گزارش، در مورد یکی از قربانیان این سلاح با نام "علی" نوشته است، دردی که علی آنرا تجربه می‌کند به دلیل عمق زخم وی نیست چون بوسیله‌ی مورفین درد وی برطرف شده است. اما درد اصلی وی ناشی از سوختگی پشت و کمر اوست که در هر حرکتی به شدت وی را آزار می‌دهد.

 
   نویسنده‌ی گزارش اشاره کرده است، زمانی که علی سوختگیهای عجیب خود را -که بر روی بدنش جراحات عمیقی ایجاد کرده است- به وی نشان داده است، هنوز هم بوی ماده‌ی شیمیایی از آن متصاعد می‌شده است. علی مدام فریاد می‌زده است، "ای کاش می‌توانستم مانع آن درنده‌هایی می‌شدم که من را سوزاندند به جای آنکه فقط عکس مرا بگیری".

 

   آنتونی لوید همچنین اظهار داشت، علی که ۲۱ ساله است، یکی از مبارزان سوریه‌ی دمکراتیک است که در جنگ علیه داعش حضور داشته است اما در ١٠ اکتبر/ ١٨ مهر هم‌پیمانان آنها در ائتلاف بین‌المللی با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دست به عقب‌نشینی از شمال سوریه زدند.

 

   وی در ادامه گفته است، در یک شبانه روز علی و رفقایش خود را در مقابل حملات تبهکاران رژیم ترکیه در شهر سریکانی دیدند که در همان حمله یک دست علی شکست و همچنین به دلیل بمباران توسط ماده‌ای ناشناخته پشت و بیشتر بدن وی به شدت سوخت. این ماده‌ی ناشناخته سبب شد گمان استفاده‌ی ترکیه از فسفر سفید ایجاد شود.

 

   عباس منصوریان پزشک ایرانی که در بیمارستان حسکه به درمان علی و سایر مجروحان که دچار سوختگی شده‌اند مشغول است گفت، ۱۵ تا ۲۰ تن سوختگیهایی بر روی بدن خود دارند که نشان دهنده‌ی سوختگی توسط فسفر سفید است.

 

   در رابطه با آنکه ترکیه داشتن هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است، نویسنده‌ی گزارش گفته لست، ممکن است اینطور باشد چون خود فسفر سفید ممنوع نیست و یک ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی مواد منفجره است که بیشتر اعضای ناتو آنرا در اختیار دارند.

 

   وی همچنین یادآور شده است، به کار بردن فسفر سفید بر اساس پیمان ژنو برای سلاحهای شیمیایی ممنوع است، اما اجازه‌ی استفاده در بمبهای دستی و مواد مترقه ممنوع نیست. اما استفاده از آن به صورت مستقیم به عنوان ماده‌ای سوزاننده ممنوع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر