کد خبر: 72621
A

مروری بر مطلب مهم روزنامه های پنجشنبه ۲ آبان۹۸

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که دیده بان ایران در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

مروری بر مطلب مهم روزنامه های پنجشنبه ۲ آبان۹۸

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که دیده بان ایران در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

روزنامه‌های امروز پنجشنبه دوم آبان ماه در حالی در آخرین روز کاری هفته چاپ و بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که گزارش‌ها و تحلیل‌هایی درباره اعترافات زم مؤسس کانال آمدنیوز در روزنامه‌های جوان و آرمان ملی، تأکید دولت بر تصویب FATF و سخنان رئیس جمهور درباره لوایح مبارزه با پولشویی در روزنامه‌های ایران و جمهوری اسلامی، پرونده تاریک سلطان سکه و گزارشی از مناظره تاجزاده و زیدآبادی در روزنامه شرق در صفحه نخست برجسته شده است.

 

 

 

کیهان

 

تغییر ۵۸۰ مدیر سیاسی در استان‌ها دولت خود را برای انتخابات گرم می‌کند!

 

از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۲۸ استاندار، ۲۷ معاون سیاسی استاندار، ۲۴ مدیر کل انتخابات در استانداری‌ها، ۳۰۰ فرماندار و ۲۰۰ معاون سیاسی فرماندار تغییر کرده‌اند که اعداد قابل تأملی هستند. حرف و حدیث‌ها درخصوص بسیاری از نیروهای تازه منصوب نیز کم نیست. به‌نظر می‌رسد با لشکرکشی انتخاباتی دولت روبه‌رو هستیم.

رجانیوز ضمن انتشار این مطلب نوشت: تغییر ۹۰ درصد استانداران و معاونان سیاسی آنها، تغییر نزدیک به ۸۰ درصد مدیرکل‌های انتخابات استانداری‌ها و هفتاد درصد فرمانداران کشور نشان از یک عملیات انتخاباتی دارد. نکته قابل تأمل آنکه سابقه سیاسی اکثریت نیروهای تازه انتصاب‌شده نشان می‌دهد که به جریان اصلاحات وابستگی دارند.

جالب توجه اینکه پس از این حجم تغییرات معاون سیاسی وزیر کشور در ۱۴ تیر ۱۳۹۸ اعلام کرد: «ما طی بخشنامه‌ای جز در موارد اضطرار هرگونه تغییر فرمانداران و استانداران را متوقف کردیم چرا که عملاً وزارت کشور و ستاد انتخابات وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده است!»

از سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲۸ استاندار، ۲۷ معاون سیاسی استاندار، ۲۴ مدیر کل انتخابات در استانداری‌ها، ۳۰۰ فرماندار و ۲۰۰ معاون سیاسی فرماندار تغییر کرده‌اند.

به‌عنوان مثال گفته می‌شود احمد حسین‌زادگان که به سمت استانداری مازندران منصوب شده از حامیان فتنه سال ۸۸ است. پیش‌تر که وی به سرپرستی معاونت سیاسی وامنیتی استانداری منصوب شده بود امام جمعه بابلسر به انتقاد از این انتصاب پرداخته بود و آن را حاصل مشورت با افراد نامناسب دانست و کارنامه وی را در فتنه ۸۸ نامعلوم توصیف کرد. او همچنین خود از کاندیدهای ردصلاحیت شده مجلس است.

نکته قابل تامل در انتصابات اخیر حجم بالای افرادی است که بارها صلاحیت‌شان برای نمایندگی مجلس رد شده اما این‌بار خود در مقام برگزاری انتخابات نشسته است. مثلاً فرمانداران استان خوزستان در آبادان، باغملک، خرمشهر، دزفول، شوش و مسجد سلیمان از کسانی هستند که قبلاً فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی مجلس معرفی شده‌اند.

در بین سایر فرمانداران شهرهای دیگر نیز اسامی به چشم می‌خورد که یا از اعضای حزب منحله مشارکت بوده‌اند و یا در ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حسن روحانی یا برخی فتنه‌گران مسئولیت داشته‌اند. مسئول ستاد میرحسین موسوی، مدیر سایت منتسب به خاتمی، سابقه‌داران در بحث‌های قومیتی و یا مسئله فتنه، سوابق برخی از این افراد است.

شناسایی نقابداران داخلی «زم»

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان شناسایی نقابداران داخلی «زم» در شماره امروز خود نوشت: سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفت و گویی با اشاره به دستگیری سرشبکه کانال ضد انقلاب آمدنیوز توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و تأکید بر اینکه این اقدام مقتدرانه و غافلگیرکننده سردرگمی و حیرت توأم با هراس ضدانقلاب و حامیان این عنصر مزدور از اشراف و اقتدار اطلاعاتی سپاه را به همراه داشته است، گفت: تلاش سراسیمه و منفعلانه سرویس‌های اطلاعاتی حامی مدیر کانال آمدنیوز که طی روز‌های اخیر از زبان رسانه‌های آنها، با «هیجان سازی» به منظور ایجاد اختلال در روند اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرد، حربه‌ای ناکارآمد و نخ نما شده است.

 

سردار شریف با تأکید بر اینکه ضرورتی برای تعجیل در بیان مطالب و جزئیات در خصوص سر شبکه این کانال ضد انقلاب وجود ندارد، گفت: با تدبیر، حکمت و عقلانیت جزئیات بیشتری در خصوص این اقدام اطلاعاتی پیچیده، در زمان لازم به اطلاع افکار عمومی و ملت شریف ایران خواهد رسید.

شناسایی نقابداران داخلی «زم» /آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟ /چرایی احساس تنهایی ایرانی‌ها

سخنگوی سپاه با اشاره به گمانه‌زنی‌ها و مباحث مطرح شده در روز‌های اخیر در خصوص افراد مرتبط با سرشبکه کانال معاند آمد نیوز، گفت: با توجه به اینکه فرایند رصد و کنترل اطلاعاتی این عنصر مزدور در مدت طولانی صورت گرفته است، بخش عمده‌ای از اعضای شبکه زم شناسایی شده‌اند و دسترسی نسبتا مطمئنی به عوامل داخلی کمک کننده به این شبکه ضد انقلاب و سرویس‌های خارجی حامی آن وجود دارد و نیاز چندانی به اعترافات مرسوم از سوی نامبرده نیست. وی در ادامه تصریح کرد: بدیهی است مرتبطان و حامیان این کانال ضد انقلاب که متحمل ضربه سهمگین و سختی از سپاه شده اند، نوک پیکان تهاجم خود را به سمت مسئولان سازمان اطلاعات سپاه قرار دهند و در تلاش هستند افکار عمومی را از عملکرد این شبکه ضد انقلاب و ضد نظام و مردم منحرف کنند، اما دروغ پردازی‌ها و ایجاد سناریو‌های فرعی خللی در روند پیگیری و اطلاع رسانی دقیق این پرونده ایجاد نخواهد کرد. سخنگوی سپاه کارکرد کانال ضدانقلاب آمد نیوز را ناامن سازی افکار و اذهان مردم، ایجاد اختلاف بین ارکان مختلف نظام و شبهه افکنی در خصوص کارآمدی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف عنوان و تأکید کرد: سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه نخواهد داد این عملیات بزرگ و افتخارآمیز با تلاش‌های شوم و مذبوحانه عده‌ای، فرصتی برای اختلاف در اقشار جامعه ایجاد کند.

سردار شریف در پایان اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک افکار عمومی در جریان بخشی از مسائل مربوط به سرشبکه کانال معاند آمدنیوز قرار خواهند گرفت و گزارشی در این خصوص از رسانه ملی پخش خواهد شد.

چرایی احساس تنهایی ایرانی‌ها

علیرضا صدقی در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان تجمعِ تنهایی ایرانی‌ها نوشت: ایرانِ امروز از جهات گوناگون قابل مطالعه است. جامعه‌ای که این روز‌ها شاید به وسعت همه تاریخش مسأله و موضوع را در خود جای داده است. جامعه‌ای در مسیر شدن که تکلیف بسیاری از موضوعات در آن روشن نیست. مناسبات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستخوش تغییراتی سترگ شده و بر میزان، حجم و گستره ابهام‌ها افزوده است.

 

تعریفِ روشن و آشکار بسیاری از شاخص‌های این جامعه، متاثر از پدیده‌های نوظهور و باورمندی‌های متکثر با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو است. چالش‌هایی که نتیجه آن‌ها هرچه باشد، دیگر وضوح و شفافیت ادوار گذشته را نخواهد داشت. این همه اما، افزون بر مناسبات اقتصادی و اجتماعی ناپایدار، قطع امید از تدبیر امور به دست نظام سیاسی مستقر، عدم اطمینان و اعتماد به حال و آینده و سوگواری برای گذشته، موجب شده تا ویژگی بدیع و تازه‌ای در جامعه ایران رخ بنماید.

شناسایی نقابداران داخلی «زم» /آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟ /چرایی احساس تنهایی ایرانی‌ها

این ویژگی تازه را بی‌هیچ تعارف و پیرایه‌ای می‌توان «تنهایی» در ایران امروز نام نهاد. گرچه موضوع از «تنهایی» هم فراتر رفته و مردم ایران این روز‌ها با «تراکمِ تنهایی» و «تجمعِ تنهایی» مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد مفاهیمی نظیر اجتماع، همدلی گروهی، غیرتمندی جغرافیایی و همراهی عمومی کارکرد‌های خود را از دست داده‌اند. رخدادی که نمونه‌های عینی آن را به‌ویژه در کلان‌شهر‌ها به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

 

مردمانی تنها، سر در گریبان، خسته، بی‌رمق، دغدغه‌مند مسائل و مشکلات شخصی و... با شتابی فزاینده و گاه بی‌دلیل از کنار روزمرگی‌های دیگران عبور می‌کنند. گویی چشمی برای دیدن و گوشی برای شنیدن هیچ‌کس و هیچ‌چیز باقی نمانده است.

مردم در کلان‌شهر‌های ایران، این روز‌ها به مجموعه‌ای عظیم و دهشتناک از غار‌های دربسته تبدیل شده‌اند که هرکدام به تنهایی زندگی می‌کند و در تنهایی خواهد مُرد. این حجم انبوه از تنهایی و سرعت و شتاب در زندگی‌های تهی از محتوا و مفهوم، روابط انسانی را در ایران به کمترین میزان تاریخی خود رسانده است.

 

شاید بتوان حلقه مفقوده راه برون‌رفت از این وضعیت را «درنگ» دانست. به نظر می‌رسد جامعه ایران امروز بیش از هر چیز به اندکی «درنگ» نیاز دارد. پیش از پرداختن به هر مسئله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی خانوادگی، تک‌تک عناصر این جامعه باید قدری «درنگ» کنند. این سرعت، این تلاشِ پیگیر، این چنگ زدن به هستی روزمره ناچیز، این دست‌انداختن‌ها به طبقه و گروه بالاتر، این تنازع بقا و این سرسختی و سرسنگی است که زندگی ایرانی‌ها را به سوی «تن‌هایی مطلق» می‌کشاند.

 

شاید باید قدری ایستاد؛ ایستاد و بار دیگر خود را، جامعه را، مناسبات حاکم بر انسان ایرانی را مشاهده کرد. با این «درنگ» است که «امکان» خروج افراد از غارهای‌شان فراهم می‌آید. فرصت دیدن، تماشا کردن، غصه خوردن، شاد شدن و آرمیدن مهیا می‌شود. البته که «درنگ» تنها و تنها این «امکان» و «فرصت» را ایجاد می‌کند. تردیدی نیست که برای رسیدن به فراز پیشِ‌رو و دستیابی به عزیزِ از‌دست‌رفته‌ای به نام «جمع»، ابزار و امکاناتی دیگر نیز لازم است. اما گام نخست خروج از این «تجمعِ تنهایی» بی‌شک دستیابی به گوهر باارزش «درنگ» است. این همه، یعنی دیدنِ «دیگران»؛ دیدنِ «دیگران»، آن‌گونه که هستند. یعنی همه؛ همه به مفهوم دقیق کلمه...

آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز طی یادداشتی با عنوان آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند، نوشت: دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز درباره اعزام نظامیان آمریکایی به عربستان برای حفاظت از مراکز نفتی این کشور گفت: «عربستان سعودی، پول مربوط به هزینه‌های اعزام نظامیان آمریکایی را پرداخت می‌کند. ما به آن‌ها گفتیم که شما باید پولش را بدهید و آن‌ها دارند پول می‌دهند. آن‌ها به جز پول چیز دیگری ندارند فقط پول نقد. آن‌ها پول می‌دهند و ما برخی از نظامیانمان را به آنجا فرستادیم و می‌خواهیم از آن‌ها به خوبی حفاظت کنیم».

 

با انتشار این سخن ترامپ، برای چندمین‌بار در یکسال اخیر وی به آل‌سعود و کشور و ملت عربستان توهین کرد و همان تعبیر «دوشیدن» را به زبان دیگری بکار برد. از فرد بی‌فرهنگی همچون ترامپ، انتظار دیگری نیست، ولی اینهمه اهانت باید مردم عربستان و دولتمردان این کشور را به واکنش وادار کند.

 

عربستان، می‌تواند علاوه بر پول، چیز‌های دیگری هم داشته باشد اگر سیاست درستی در پیش بگیرد. این سیاست درست، چیزی غیر از خودداری از آتش‌افروزی در یمن، حمایت از تروریسم در منطقه و هزینه‌کردن‌های گزاف برای تبلیغات خلاف واقع علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه نیست.

شناسایی نقابداران داخلی «زم» /آیا سعودی‌ها چیزی غیر از پول ندارند؟ /چرایی احساس تنهایی ایرانی‌ها

عربستان، به‌دلیل اینکه مرکز مهم‌ترین و مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسلمانان یعنی خانه خدا و حرم رسول خداست، باید مرکز صلح و ارسال پیام دوستی و برادری برای تمام ملت‌های مسلمان باشد. اگر سیاست کنونی دولتمردان سعودی تغییر کند و این کشور به مرکز صلح و ارسال پیام دوستی و برادری به ملت‌های مسلمان تبدیل شود، در آن صورت همه‌ چیز خواهد داشت و فرد بی‌فرهنگی مثل دونالد ترامپ به خود اجازه نخواهد داد اینهمه اهانت به کشور و ملت و دولتمردان سعودی بکند.

 

در سایه صلح و برادری اسلامی، عربستان می‌تواند به یک قدرت معنوی در منطقه تبدیل شود که از امنیت، اقتدار و محبوبیت میان ملت‌ها برخوردار باشد. با رعایت حقوق کشور‌های همسایه و مردم خود عربستان توسط دولتمردان این کشور، چهره امروز عربستان که جنگ‌افروز و کودک‌کش و حامی تروریسم است و رئیس‌جمهور آمریکا هوس می‌کند آن را بدوشد، به یک چهره مقبول و مورد حمایت همسایگان و اتباع خود عربستان و مورد احترام تمام ملت‌های مسلمان تبدیل خواهد شد. این، یعنی برخورداری از همه‌چیز و بی‌نیاز بودن از نظامیان فاسد و متجاوز و چپاولگر آمریکائی و بستن دهان کثیف فرد فاسد و بی‌فرهنگی همچون دونالد ترامپ.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر