کد خبر: 72637
A

چه کسی پشت اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران است؟

وقتی همه با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالف‌اند و دولت هم اصراری به اجرایش ندارد و کارشناسی را مرجع تصمیم‌گیری‌ها می‌داند، پس چرا پرونده این طرح بعد از گذشت هفت سال، مختومه اعلام نمی‌شود؟

چه کسی پشت اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ همه مخالف‌اند. از کمیته فنی منابع طبیعی گرفته تا انجمن علمی جنگلبانی. از نمایندگان مجلس گرفته تا حتی خود دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست؛ اما دریغ از یک موضع شفاف.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، هفته گذشته، اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران را با وجود تمامی مخالفت‌ها تایید کرد، تا صدای منتقدان و فعالان محیط‌زیست بلند شود.

طرحی که می‌خواهد آب دریای خزر را، برای مصرف شرب مردم سمنان، به این استان منتقل کند. اما کارشناسان محیط‌زیست این طرح را اقدامی هجومی علیه محیط‌زیست می‌دانند.

 

انجمن علمی جنگلبانی صراحتاً اعلام کرده که با اجرای این طرح 3997 درخت با قدمت 500 ساله نابود خواهد شد. اکوسیستم زیستگاه ماهیان خاویاری دچار تغییر جدی می‌شود و به دنبال آن، تغذیه و معاش مردم ساحل خزر که تا حد زیادی به صیادی وابسته است مختل می‌شود. علاوه بر این، نگرانی‌هایی مبنی بر اعاده شکایت از سوی کشورهای همسایه، مبنی بر دخالت یک‌طرفه ایران بر دریای خزر در مجامع بین‌المللی وجود دارد.

 

همچنین هزینه اجرای این طرح هزار میلیارد تومان است. مبلغی که باز هم به گفته کارشناسان با یک‌ششم آن می‌توان سیستم نرم‌افزاری بخش صنعتی، کشاورزی و شرب استان سمنان را تغییر داد و به دنبال آن 2 برابر آب انتقال داده‌شده را در خود استان صرفه‌جویی کرد.

 

در مقابل تمامی این توضیحات اما سازمان محیط‌زیست منتقدانش را عده‌‌ای روشنفکرنما خواند و با انداختن توپ در زمین وزارت نیرو، اعلام کرد که پیمانکار طرح، این وزارتخانه است.

 

اما پرسش مهم، موضع دولت است. انتقال آب از دریاها در ایران مسبوق به سابقه است. هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، هم به کرمان و هم به یزد، آب منتقل کردند. طرحی که احمدی‌نژاد موفق به اجرایش نشد و حالا علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، هم می‌گوید که رئیس‌جمهور اصراری بر این موضوع ندارند.

 

تنها پرسش برجامانده اینکه وقتی همه با این طرح مخالف‌اند و دولت هم اصراری به اجرایش ندارد و کارشناسی را مرجع تصمیم‌گیری‌ها می‌داند، پس چرا پرونده این طرح بعد از گذشت هفت سال، مختومه اعلام نمی‌شود؟

 موضوعات مرتبط

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر