کد خبر: 72656
A

شیوع پوکی استخوان در نیمی از زنان بالای ۵۰ سال ایرانی

معاون وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر دو زن بالاتر از ۵٠ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالاتر از ۵۰ سال دو نفر دچار پوکی استخوان می‌شوند.

شیوع پوکی استخوان در نیمی از زنان بالای ۵۰ سال ایرانی

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ محمد باقر لاریجانی روز پنجشنبه در سمپوزیم یک روزه «تازه های استئوپروز (پوکی استخوان)» افزود: دو دهه است که در ایران در زمینه پوکی استخوان تحقیقات گسترده ای در حال انجام است.

وی ادامه داد: استئوپروز یا پوکی استخوان بیماری سیستماتیک است و نقش مسائل ژنتیک در این بیماری بسیار  مهم است.

لاریجانی اظهارداشت: استئوپروز به خودی خود مشکل نیست اما به دلیل پیامدهای آن مشکل ساز می‌شود. ٢۵ درصد افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند و دچار شکستگی می شوند، در بیمارستان فوت می کنند.

وی اضافه کرد: پدیده افزایش سن، کاهش تحرک و کیفیت پایین تغذیه و کمبود ویتامین « د » از جمله عوامل ایجاد استئوپروز هستند و فرد را وابسته به غیر می کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در دنیا در مورد نقشه ژنتیک بسیار کار می کنند و در ایران نیز در این زمینه مطالعاتی انجام شده است.

لاریجانی با بیان اینکه ٨٠ تا ٩٠ درصد مردم کشور دچار کمبود ویتامین« د » هستند، گفت: اکنون مطالعات دیگری در استان بوشهر در زمینه پوکی استخوان انجام شده است تا نشانگر وضعیت کشور در این خصوص باشد.

معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: در کشور ما مصرف کلسیم و ویتامین« د »کافی نیست؛ حدود ۶٠ تا ٧٠ درصد و در برخی مناطق تا ٨٠ درصد کمبود ویتامین «د» وجود دارد و امیدوار هستیم با آگاهی هایی که در چند سال اخیر درباره این مسأله داشتیم، شاهد بهبود باشیم.

لاریجانی اظهارداشت: میزان کلسیم مصرفی حدود ۶٠ درصد کلسیم مورد نیاز است همچنین میزان ویتامین «د » مصرفی حدود ١۵ درصد ویتامین مورد نیاز است و علت آن کمبود مصرف لبنیات است و از سوی دیگر نیز لبنیاتی که استفاده می شود، مناسب نیست.

وی ادامه داد: پروژه افزایش ویتامین «د » به مواد غذایی در دنیا انجام می شود و در ایران اکنون ویتامین « د » به شیر اضافه می شود و کسانی که از شیر غنی شده با ویتامین « د » استفاده می کنند بعد از چند ماه میزان ویتامین « د » برای آنها تامین می شود اما به دلیل قیمت گذاری ها چندان رغبتی برای استفاده از این نوع شیر وجود ندارد.

لاریجانی گفت: انواع قرص های ویتامین «د » اکنون وجود دارد و اگر روزانه متناسب با شرایط رشد ۴٠٠ تا هزار واحد از این ویتامین مصرف شود کمبودی نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت گفت: پوکی استخوان قابل درمان است و براساس شدت آن درمان های متفاوتی استفاده می شود و خوشبختانه بسیاری از داروهای درمان پوکی استخوان تولید داخل است.

وی درباره تشخیص استئوپروز گفت: متدهای جدید برای شناخت استئوپروز وجود دارد اما هنوز ابزار استاندارد، سیستم های نرم افزاری، رادیولوژی پیشرفته، کیو سی تی (QCT) است.

لاریجانی اضافه کرد: داروهای درمان پوکی استخوان تولید داخل با مشابه خارجی آن تفاوت چشمگیری ندارد و قیمت آنها نیز مناسب و قابل دسترس است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به تشخیص به موقع پوکی استخوان تاکید کرد و گفت: تشخیص به موقع، درمان و ادامه درمان بسیار مهم است و طبق بررسی ها، کمتر از ٢۵ درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان درمان خود را ادامه می دهند.

لاریجانی اظهار داشت: پروژه جلوگیری از شکستگی های ثانویه در تهران و گلستان در حال پایلوت است و به زودی در سراسر کشور اجرا می شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر