کد خبر: 72963
A

برنامه انتخاباتی قالیباف و اطرافیان وی برای انتخابات مجلس چیست؟

یک ماه دیگر تا آغاز ماراتن انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است، یک ماهی که برخی را که نامشان در لیست کاندیداهای احتمالی است پشیمان از ثبت نام خواهد کرد و برخی های دیگر را هم راهی دفاتر وزارت کشور خواهد کرد تا اولین گام برای ورود به پارلمان را بردارند. بزرگترین سوالات انتخاباتی اما این روزها در دور و نزدیک چند کاندیدای احتمالی می چرخد، کاندیداهایی که آمدنشان به انتخابات می تواند معادلات انتخاباتی را تغییر دهد. و یک سوال از چندین سوال انتخاباتی این روزها این است که آیا«محمدباقر قالیباف» مرد همیشه حاضر در عرصه انتخابات با واقع گرایی نسبت به چند دوره ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری بالاخره آن میدان انتخاباتی را رها خواهد کرد و میدان دیگری را برای رقابت برخواهد گزید؟ آیا سردار بالاخره از پرسه زدن در حوالی پاستور خسته شده و به سمت بهارستان کوچ خواهد کرد؟ آمدن یا نیامدن سردار این روزها سردارِ اصولگرا، یک کارویژه بیشتر برای خود تعریف نکرده است؛ «انتقاد از دولت خاصه در حوزه دیپلماسی و اقتصادی.» آنهم درست بعد از انتشار یک فیلم انتخاباتی که در ضمن آن هم «نواصولگرایی» مدنظر خود را بیشتر از قبل پرزنت و تشریح کرده بود هم از ایده «مجلس نو» رونمایی کرد و مهمتر از همه با دلخوری از تصمیم اصولگرایان در سال ۹۶، با بزرگان اصولگرا و حتی برخی همراهان و رفقای قدیمی اش اتمام حجت کرد

برنامه انتخاباتی قالیباف و اطرافیان وی برای انتخابات مجلس چیست؟
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک ماه دیگر تا آغاز ماراتن انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است، یک ماهی که برخی را که نامشان در لیست کاندیداهای احتمالی است پشیمان از ثبت نام خواهد کرد و برخی های دیگر را هم راهی دفاتر وزارت کشور خواهد کرد تا اولین گام برای ورود به پارلمان را بردارند.

 

بزرگترین سوالات انتخاباتی اما این روزها در دور و نزدیک چند کاندیدای احتمالی می چرخد، کاندیداهایی که آمدنشان به انتخابات می تواند معادلات انتخاباتی را تغییر دهد. و یک سوال از چندین سوال انتخاباتی این روزها این است که آیا«محمدباقر قالیباف» مرد همیشه حاضر در عرصه انتخابات با واقع گرایی نسبت به چند دوره ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری بالاخره آن میدان انتخاباتی را رها خواهد کرد و میدان دیگری را برای رقابت برخواهد گزید؟ آیا سردار بالاخره از پرسه زدن در حوالی پاستور خسته شده و به سمت بهارستان کوچ خواهد کرد؟

 

آمدن یا نیامدن سردار

 

این روزها سردارِ اصولگرا، یک کارویژه بیشتر برای خود تعریف نکرده است؛ «انتقاد از دولت خاصه در حوزه دیپلماسی و اقتصادی.» آنهم درست بعد از انتشار یک فیلم انتخاباتی که در ضمن آن هم «نواصولگرایی» مدنظر خود را بیشتر از قبل پرزنت و تشریح کرده بود هم از ایده «مجلس نو» رونمایی کرد و مهمتر از همه با دلخوری از تصمیم اصولگرایان در سال ۹۶، با بزرگان اصولگرا و حتی برخی همراهان و رفقای قدیمی اش اتمام حجت کرد که برای تصمیمات انتخاباتی اش دیگر منتظر رخصت و اجازه نخواهد ماند و مسیر خودش را پیش خواهد کرد. مسیری که بی شک انتقاد از دولت در همان بافت تعریف و تفسیر می شود.

 

اطرافیانش اما در سکوت قالیباف درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات مجلس، فعال هستند و فضای گمانه زنی های انتخاباتی درباره سردار را داغ داغ نگه داشته اند. درست همان استراتژی که سال ۹۵ هم دنبال می کردند. آن سال نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نیز تحرکات قالیباف می گفت او بازهم هوس پاستور دارد، برخی اطرافیانش هم آن را تایید می کردند و برخی دیگر از همان اطرافیان آن را تکذیب می کردند. همان روزهای سال ۹۵ که یکی از نمایندگان مشهدی گفت «سال دیگر در همین زمان در خبرهایتان می‌نویسید «رئیس‌جمهور قالیباف» و دلیلش هم اجماع اصولگرایان است که به زودی خبرش را می‌شنوید.» حسین سبحانی نیا هم از شرط گذاری قالیباف برای اصولگرایان گفت و البته مرتضی طلایی که مسئول تکذیب کردن ها بود گفت «نکته‌ای را بگویم که مربوط به آخرین دیدارم با ایشان است. از ایشان سوال کردم که آیا شما واقعا قصدی برای شرکت در انتخابات دارید؟ ایشان در پاسخ گفت که من چنین قصدی ندارم و تصمیمی‌نگرفته‌ام.» پیش بینی طلایی اما با کاندیداتوری قالیباف درست از آب درنیامد، شرط گذاری هم به نتیجه نرسید و «رئیس جمهور قالیباف» هم فقط یک رویا باقی ماند. 

 

نزدیکان قالیباف مردد بین بهارستان و پاستور

 

مشابه همان تقسیم کار این روزهای نزدیک به اسفند ۹۸ بازهم شکل عملیاتی به خود گرفته است. قالیباف ایده انتخاباتی رو می کند و از مجلس نو حرف می زند، فراخوان می دهد، با چهره های سیاسی دیدار می کند آنچنان که با تکیه بر همین تحرکات خود به خود پایش به تحلیل های انتخاباتی باز شود و برخی این تحرکات او را تلاش برای تکیه زدن بر یکی از کرسی های لیدری اصولگرایان بدانند و برخی دیگر بگویند سردار بدش نمی آید خودش لباس وکیل المله ای را برتن کند. موضوعی که گرچه قالیباف خودش درباره آن سکوت کرده ولی اطرافیانش این احتمال را زنده نگه داشته اند.هم با تایید آن هم با تکذیبش.

 

« تصمیم شخصی آقای قالیباف، حضور موثر در صحنه انتخابات مجلس و استفاده از ظرفیت سیاسی و اجتماعی خود برای ورود جوانان شایسته به مجلس است. برداشت شخصی من این است که، ایشان از حوزه انتخابیه تهران به مجلس ورود کنند.» این جدیدترین اظهارنظر درباره کاندیداتوری قالیباف در انتخابات است، اظهاراتی که از قضا از زبان یکی از نزدیکان و دبیرکل حزب منتسب به قالیباف یعنی محسن پیرهادی مطرح شده است.

 

محمد دامادی نماینده مردم ساری که ارتباط خوبی با قالیباف دارد هم همین نگاه را دارد و می گوید«چنانچه شرایط به گونه ای پیش رود که حضور آقای قالیباف در مجلس لازم باشد حتما این اتفاق می افتد.»

 

این اظهارات درحالی قالیباف را به بهارستان نزدیک تر و کاندیداتوری او را قطعیت می دهد که چندی پیش شیران خراسانی رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در مشهد در انتخابات ۹۶ به خبرآنلاین گفته بود؛«با قطعیت می‌گویم آقای قالیباف نه از مشهد و نه از تهران کاندیدا نمی‌شود، چرا که قصدی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد.»

 

مرتضی طلایی از دوستان نزدیک قالیباف که در نیروی انتظامی و مدیریت شهری همکاری نزدیک با او داشته هم موضعی مشابه شیران خراسانی دارد و می گوید« قالیباف نامزد انتخابات مجلس نمی شود اما در صورتی که به او تکلیف شود برای انتخابات ریاست جمهوری به میدان می آید.»

 

قالیبافِ ۹۸ یا قالیباف ِ۱۴۰۰

 

این گمانه زنی، تاییدیه ها  تکذیبیه ها، می گوید قالیباف قرار است در ضمن تلاش هایش برای قرار گرفتن در مجموعه لیدری اصولگرایان که محمدرضا باهنر هم بر آن مهر تایید می زند، خود را یک کاندیدای بالقوه نگه دارد. کاندیدایی که اگر فضا را مناسب دید اسفند ۹۸ پا به میدان بگذارد در غیر اینصورت میدان ۱۴۰۰ را از دست ندهد. ناکامی های انتخاباتی گویی قالیباف را از هوس رئیس قوه شدن نیانداخته است و سردار همچنان عزم جدی دارد که یا ریاست پاستور را در رزومه خود به ثبت برساند یا ریاست بهارستان را.

 

منبع: خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر