کد خبر: 73219
A
عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس:

دلالان حوزه مسکن قیمت‌ها را سینوسی بالا و پایین می‌برند/ قیمت مسکن در اختیار مجریان قانون نیست/ هیچ برنامه مدون و سیاست‌گذاری واحدی در حوزه مسکن نداریم

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به دلایل کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر رکود مسکن در این بازه زمانی است، وگرنه هیچ برنامه و سیاست‌گذاری مدون و واحدی در کشور برای کنترل بازار مسکن وجود ندارد.

دلالان حوزه مسکن قیمت‌ها را سینوسی بالا و پایین می‌برند/ قیمت مسکن در اختیار مجریان قانون نیست/ هیچ برنامه مدون و سیاست‌گذاری واحدی در حوزه مسکن نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛ عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس، درباره کاهش اخیر نرخ مسکن گفت: دلیل اصلی کاهش قیمت مسکن این است که رکود بر بازار مسکن حاکم است و این رکود شرایط آن را به اینجا رسانده، وگرنه برنامه خاصی برای کاهش قیمت مسکن پیاده نشده است.

 

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل دیگر کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ادامه داد: ارزی که برخی افراد به طمع افزایش قیمت آن خریده بودند، به دلیل ثبات قیمت آن در بازار، باعث شد این پول‌ها به سمت‌های دیگر از جمکله بازار مسکن برودکه همین مساله  زمینه رکود مسکن را فراهم کرده است.

 

حسین‌زاده مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن را عدم سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه دانست و گفت: در حوزه مسکن سیاست‌گذاری واحد نداریم. به این معنا که بتوانیم قیمت مسکن را سیاست‌گذاری کنیم و برای تسهیلات آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم تا زمینه صاحب‌خانه شدن مردم را فراهم آوریم.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: گفته می‌شود در کشور باید سالانه 2 میلیون نفر صاحب خانه شوند، ولی وقتی هیچ برنامه شفاف عملیاتی‌ای در این باره وجود ندارد و تناسبی با منابع درآمدی مردم برقرار نیست، نمی‌شود به بهبود اوضاع امیدی داشت.

 

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به وضعیت مسکن کشورهای توسعه‌یافته توضیح داد: در کشورهای توسعه‌یافته به منظور خانه‌دار شدن مردم برای همه طبقات اجتماعی تسهیلات یکسان ارائه نمی‌شود. همچنین میزان بازپرداخت تسهیلات طبقات مختلف اجتماعی با یکدیگر یکسان نیست.

 

او اضافه کرد: میزان تسهیلات در کشورهای توسعه‌یافته، با میزان بازپرداختی که برای افراد تعیین می‌شود و میزان درآمد آنها متناسب است تا افراد بتوانند از پس بازپرداخت وام خود بربیایند.

 

حسین‌زاده گفت: این کار کمک می‌کند مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و این حبابی که مدام به دور مسکن ایجاد می‌شود بترکد. هرچند حباب مسکن در کشورهای توسعه‌یافته وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: فقدان سیاست‌گذاری مشخص و عدم استاندارد حوزه مسکن در کشورمان، مثل همه چیزهای دیگر بازار مسکن را سرگردان کرده است و افرادی در بازار سیاه، قیمت مسکن را به صورت سینوسی بالا و پایین می‌برند و قیمت‌ها در اختیار مجریان قانون نیست.

 

اعتمادآنلاین
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر