کد خبر: 73525
A
معاون رئیس قوه قضائیه:

کسانی که از برخورد قوه قضائیه با مفاسد ایراد می‌گیرند، احساس خطر می‌کنند

خدائیان در پاسخ به کسانی که به روش قوه قضائیه در برخورد با مفاسد ایراد می‌گیرند، اظهار داشت: اینها کسانی هستند که از برخوردهای قوه قضائیه احساس خطر می‌کنند.

کسانی که از برخورد قوه قضائیه با مفاسد ایراد می‌گیرند، احساس خطر می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ خدائیان در نشستی گفت: آیت اله رئیسی از زمانی که مسئولیت را پذیرفتند و حتی قبل از شروع به کار در دوره جدید، با شناخت خوبی که از قوه قضائیه داشتند طرح تحول در دستگاه قضایی را تهیه و به رهبر معظم انقلاب ارائه دادند و ایشان نیز تائید فرمودند و در حکم رئیس قوه قضائیه نیز به نکاتی از این طرح اشاره فرمودند.

وی افزود: یکی از محورهای اساسی تحول در دستگاه قضایی، مبارزه با فساد اقتصادی در درون و برون قوه قضائیه است که در دوره مسئولیت آیت ا... رئیسی شاهد برخورد با این مفاسد بوده و خوشبختانه با واکنش مثبتی از طرف مردم مواجه و موجبات رضایتمندی آنها فراهم نموده است چرا که مردم مشکلات و مسائل را تحمل می کنند اما فساد آنهایی را که به عنوان مسئول انتخاب کرده اند تحمل نمی کنند و خواهان برخورد قاطع با آنها هستند که امروزه شاهد این برخورد هستیم.

خدائیان اظهار داشت: افرادی که از این نوع برخوردها ناراضی هستند و هر چند جرأت مخالفت صریح و بی امان بر علیه مفسدان اقتصادی را ندارند اما با تعابیری دوپهلو سعی می کنند مخالفت خود را به منصه ظهور و بروز برسانند.

وی گفت: برخی افراد و مسئولان مطرح می کنند که این برخوردها موجب فرار سرمایه ها می شود، بعضی ها ایراد می گیرند این نوع برخوردها جرأت را از مسئولین می گیرد و کشور تعطیل می شود و حتی بعضی انگ برخورد جناحی می زنند.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: بررسی منصفانه اقدام قوه قضائیه در این خصوص مستلزم تطبیق اقدام قوه قضائیه با اسناد بالادستی است تا مشخص شود که انتقاد مخالفین وارد است یا خیر؟

وی ادامه داد: بالاترین سند، شرع مقدس اسلام، سیره نظری و عملی ائمه اطهار، فرمایشات مقام معظم رهبری، قانون اساسی و قوانین عادی است.

خدائیان، حمایت از سرمایه گذاری مشروع، برخورد قاطع با مفاسد، عملی کردن محاکمات و اعلام اسامی مفسدین به مردم، بازگرداندن اموال به بیت المال و مبارزه از درون و برون قوه قضائیه با فساد را از رئوس اصلی طرح تحول دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد عنوان کرد و گفت: از بین ائمه اطهار تنها امامی که عملا حکومت تشکیل داد، امام علی(ع) بود و باید ببینیم سیره نظری و عملی حضرت امیر چگونه بوده، آیا اقدامات اخیر قوه قضائیه در راستای اجرایی کردن فرامین حضرت امیرالمومنین (ع) است یا خیر؟

وی افزود: آیت ا... رئیسی از بدو ورود به قوه قضائیه به سرمایه گذاری و میدان دادن به بخش خصوصی و فراهم شدن زمینه رشد سرمایه گذاری تأکید داشتند و به دادگستری ها بخشنامه کردند که هیچ کارخانه و بنگاه تولیدی نباید به موجب احکام قضایی تعطیل شود و رؤسای دادگستری ها را موظف کردند زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم و از کسانی که قصد سرمایه گذاری مشروع دارند حمایت کنند.

خدائیان با بیان اینکه در اسلام داشتن سرمایه مذموم نیست و حضرت امیر(ع) نیز با دستان خود اقدام به حفر چاه می کردند، نخلستان های زیادی بوجود می آوردند و برای کمک به فقرا به فروش می رساندند ادامه داد: در شرع مقدس به سرمایه و مال ارزش داده می شود اما مالی که از راه مشروع بدست بیاید نه ثروت اندوزی های نامشروع.

وی افزود: در اینجا قوه قضائیه از سرمایه دار حمایت می کند اما نه هر سرمایه داری بلکه سرمایه داری که سرمایه اش را  از راه رانت های سیاسی و اقتصادی و قاچاق بدست نیاورده و مالیات داده و دستگاه قضایی با تمام قدرت از چنین سرمایه داری حمایت می کند اما از کسی که از طریق رانت مثلا کارخانه ۳۰ هزار میلیاردی را به ثمن بخس می خرد حمایت نمی کند بلکه با کسانی که از راه نامشروع این اموال را بدست آورده اند مبارزه می کند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات قوه قضائیه برخورد قاطع با مفسدین است و با هرکسی در هر مسئولیتی اگر درباره فساد او دلیل متقن وجود داشته باشد برخورد می شود و حکم صادره بلافاصله اجرا می گردد و چنین اقدامی در مدت کوتاه زمامداری امیرالمومنین صورت گرفته است.

معاون رئیس قوه قضائیه با ذکر فرازی از نهج البلاغه افزود: زمانی که به آن حضرت خبر می رسد مسئول بازار اهواز آلوده به فساد شده و بازرسان هم آن را تائید می کنند، ایشان در نامه ای که به فرماندار اهواز می نویسد دستور می دهد به محض خواندن نامه او را بلافاصله از مسئولیتش عزل کند، روانه زندان نماید و شلاق بزنند، آن حضرت نفرمود برخورد با مسئول حکومتی به حیثیت حکومت لطمه می زند یا بازار را تعطیل می کند با او مدارا کنید بلکه آن غده چرکین را ریشه کن کرد تا اقتصاد جامعه سالم بماند.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آن کسی که به مردم رحم نمی کند، اعتماد مردم به شرع مقدس و حکومت اسلامی را از بین می برد افزود: در حکومت اسلامی عمل من و شما را به پای اسلام می نویسند و اگر در حکومتداری موفق نباشیم خیانت کرده ایم.

وی گفت: آیت ا... رئیسی ابتدا برخوردها را از درون قوه قضائیه شروع کردند و فرمودند اگر یک قاضی تخلف می کند باید معرفی شود و لذا برخوردهای قوه قضائیه اختصاص به یک گروه، جناح یا قوه خاصی ندارد، با فساد در هر جایی که اتفاق بیفتد اعم از اینکه قوه قضائیه، قوه مقننه یا قوه مجریه باشد، با مسئولان حکومتی نسبت داشته باشند یا نداشته باشند مبارزه می شود.

خدائیان افزود: اقدام دیگر قوه قضائیه در این دوره، برگرداندن اموال بیت المال بوده به طوریکه تنها در ۹۱ پرونده بیش از ۷ هزار میلیارد تومان به بیت المال برگردانده شده و سیاست این است که آن کسی که از راههای نامشروع درآمد کسب کرده باید آن را برگرداند و صرفا به مجازات زندان کفایت نمی شود. این روش در راستای سیره نظری و عملی حکومت علوی است که حضرت علی(ع) فرمودند اموال بیت المال را از مفسدین می گیرم گرچه آن را کابین زنان خود کرده باشند.

وی با اشاره به تأکیدات آیت اله رئیسی بر تسریع و دقت در رسیدگی ها، استفاده از قضات مجرب و مستدل و متقن بودن احکام اظهار داشت: رئیس قوه قضائیه ضمن تأکید بر تسریع در رسیدگی ها لکن اصرار دارد که این رسیدگی ها باید بر اساس دلایل و مدارک متقن باشد و رسیدگی ها علنی صورت بگیرد تا حقوقدانان، وکلا، ارباب جراید و مردم بر عملکرد قضات رسیدگی کننده نظارت نموده و رسیدگی ها عادلانه صورت بگیرد، زیرا اگر بنا بر برخوردهای ناعادلانه باشد قاعدتا علنی و در محضر مردم صورت نمی گیرد و لذا محاکمه ها با دلایل محکم و به صورت علنی است و دستگاه قضایی هیچ ابایی از این محاکمه ها ندارد و رسانه ها نیز در آن حضور دارند ضمن اینکه در قانون مجازات تأکید شده که در جرائم اقتصادی باید حکم صادره منتشر شود.

رئیس سازمان ثبت گفت: باید دید آنهایی که به این روش ایراد می گیرند آیا حسن نیت دارند یا اینکه در پشت قضیه مسائل دیگری است ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز در فرمایشاتی صریح فرموده اند که مبارزه با فساد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی می شود و لذا هیچ شخص، نهاد یا دستگاهی نباید خود را از حساب کشی معاف بشمارد.

رئیس سازمان ثبت ادامه داد: از جمله اسناد بالادستی در مبارزه با فساد، فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص این نکته که مبارزه با فساد موجب نا امنی اقتصادی و فرار سرمایه می شود سالها قبل فرمودند "ممکن است کسانی به غلط تصور کنند که مبارزه با مفسدان و سوء استفاده کنندگان از ثروت های ملی موجب نا امنی اقتصادی و فرار سرمایه هاست، به این اشخاص تفهیم کنند که به عکس این مبارزه موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی که می خواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند می شود". مقام معظم رهبری فرمودند "عدالت باید قاطع و در عین حال دقیق و ظریف باشد و در مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود."

خدائیان در پاسخ به کسانی که به روش قوه قضائیه در برخورد با مفاسد ایراد می گیرند اظهار داشت: اینها کسانی هستند که از برخوردهای قوه قضائیه احساس خطر می کنند و سالها قبل مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند "با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقینا زمزمه ها و به تدریج فریادها و نعره های مخالف با آن بلند خواهد شد و این مخالفتها عمدتا از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می شوند."

معاون رئیس قوه قضائیه در ادامه افزود: قوه قضائیه در طرح مبارزه با فساد هدفی جز سالم سازی نظام مقدس جمهوری اسلامی از لوث وجود افراد فاسد ندارد و در این مسیر مصمم بوده و از این قبیل تهمتها و فرا فکنی ها باکی ندارد.

وی یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی ها فرمودند "به مسئولین خیرخواه سه قوه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است و همه مسئولان قضایی، اجرایی و تقنینی وظیفه دارند که در مبارزه با فساد از هیچ کوششی دریغ نکنند زیرا اگر هر سه قوه در این خصوص همصدا شوند قطعا ریشه فساد خشکانده خواهد شد در آن صورت نیازی به دخالت قوه قضائیه نخواهد بود."/ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر